Przedmiot do wyboru - Biologia i ekologia motyli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1PDW18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru - Biologia i ekologia motyli |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę zakresu zoologii na poziomie podstawowym matury z biologii lub mieć zaliczony jakikolwiek przedmiot zoologiczny na pierwszym stopniu studiów. |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest zaznajomienie słuchaczy z różnymi aspektami życia motyli oraz zapoznanie z metodami badań i ochrony przedstawicieli tej grupy. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje jedną z najliczniejszych i najlepiej poznanych grup zwierząt. Przedmiot ukazuje motyle jako takson modelowy - badania nad motylami przyczyniły się do opisania szeregu zjawisk ogólnobiologicznych a także mają one wkład rozwój teorii i praktyki ochrony przyrody. Ponadto studenci zapoznają się metodami badań motyli i podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ochrony tej grupy, a także nauczą się rozpoznawania wybranych gatunków. |
Pełny opis: |
1. Klasyfikacja, systematyka i ewolucja Lepidoptera. 2. Morfologia, anatomia, fizjologia i metamorfoza motyli. 3. Zachowania motyli: termoregulacja, terytorializm, zaloty. 4. Cykl życiowy motyli. Składanie jaj i rośliny żywicielskie. Myrmekofilia i afitofagia. 5. Ekologia motyli. Preferencje siedliskowe. Dyspersyjność i struktura populacji, wrogowie naturalni. Migratyzm. 6. Metody badań i monitoringu motyli. 7. Wybrane zagadnienia z ochrony motyli. 8. Różnorodność motyli północno-wschodniej Polski |
Literatura: |
1. Sielezniew M., Dziekańska I. (2010). Fauna Polski. Motyle dzienne. Multico. Warszawa. 1. Sielezniew M., Dziekańska I. (2020). Motyle dzienne Białegostoku. Miasto Białystok. 2. Buszko J., Masłowski J. (2012) Motyle nocne Polski. Macrolepidoptera cz. I. Koliber. Nowy Sącz. 3. Smart P. (1993) Motyle dzienne świata. Muza. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student uzyskuje wiedzę odnośnie systematyki, różnorodności oraz ewolucji motyli oraz rozumie dlaczego grupa ta uważana jest za modelową badaniach biologicznych.(KA7_WG1, KA7_WG3, KA7_WG5) 2. Student poznaje relacje motyle ze środowiskiem, w tym interakcje z innymi gatunkami. (KA7_WG3) 3. Student uzyskuje praktyczną wiedzę na temat ochrony motyli i jest świadomy istniejących zagrożeń. (KA7_KK1) 4. Student poznaje podstawowe metody stosowane w badaniach terenowych motyli oraz potrafi odnaleźć się obserwacjach mających charakter zespołowy (KA7_WG6, KA7_UO7) |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy z wykładów, ocena pracy na zajęciach terenowych, sprawdzian z umiejętności rozpoznawania wybranych gatunków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.