Wykład monograficzny - Genetyczne podłoże zachowań patologicznych człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1WM35 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Genetyczne podłoże zachowań patologicznych człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.monograficzne I rok II st. Biologia Molekularna - sem. letni I rok II st. Biologia środowiskowa - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genetycznymi i epigenetycznymi czynnikami zachowań niestandardowych człowieka, w tym agresji i zachowań antyspołecznych. Studenci poznają determinanty cech ilościowych, metody badań odziedziczalności, wyniki badań odziedziczalności zachowań agresywnych i antyspołecznych, polimorfizm markerów genetycznych skorelowanych z zachowaniami patologicznymi oraz metody i wyniki badań epigenomu. |
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: stacjonarne rodzaj przedmiotu: przedmiot monograficzny dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne rok studiów/semestr: I rok studiów II stopnia/ semestr II Metody: wykład Liczba punktów ECTS: 1. Wykład 15h Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 0 godz. 3) udział w zaliczeniu 1 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczenia): 9 godz. |
Literatura: |
1. Oniszczenko W. 2008. Genetyka zachowania a osobowość. Doctrina. Studia społeczno-polityczne 5, 137-147. [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Doctrina_Studia_spoleczno_polityczne/Doctrina_Studia_spoleczno_polityczne-r2008-t5-s137-147] 2. Oniszczenko W. 2017. Genetyka zachowania: co wnosi do wiedzy o człowieku? Polskie Forum Psychologiczne, 22, 1, 5-19, doi 10.14656/pfp20170101. 3. Dmitrzak-Węglarz M., Hauser J. 2009. Mechanizmy epigenetyczne w chorobach psychicznych i zaburzeniach funkcji poznawczych. Psychiatria om 6, nr 2, 51–60. [https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/viewFile/29132/23897] 4. Medina J.J. 2003. Genetyczne piekło. Biologia siedmiu grzechów głównych. Wydawnictwo CiS, 256. 5. Takeuchi H., Tomita H., Taki Y., Kikuchi Y., Ono C., Yu Z., Kawashima R. 2015 The associations among the dopamine D2 receptor Taq1, emotional intelligence, creative potential measured by divergent thinking, and motivational state and these associations’ sex differ-ences. Frontiers in Psychology 6, 912. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00912. 6. Ben-Israel S., Uzefovsky F., Ebstein R.P., Knafo-Noam A. 2005. Dopamine D4 receptor polymorphism and sex interact to predict children's affective knowledge. Frontiers in Psychology 6, 846. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00846 |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1). 2.Student zna i rozumie główne tendencje rozwojowe nauk biologicznych oraz czynniki, w tym finansowe, umożliwiające prowadzenie badań (KA7_WG7). 3. Student potrafi korzystając z różnych baz danych dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną właściwie do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie (KA7_UW5). 4. Student jest gotowy do systematycznego zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w celu rozwiązywania problemów (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia się KA7_WG1, KA7_WG7, KA7_UW5, KA7_KK1 zostanie przeprowadzona na podstawie sprawdzianu pisemnego przy zastosowaniu pytań otwartych. Kryteria ocen są zgodne z kryteriami określonymi w par. 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.