Przedmiot do wyboru - Różnorodność genetyczna roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2PDW08 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru - Różnorodność genetyczna roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.fakultatywne II rok II st. Biologia sądowa - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć opanowaną podstawową wiedzę dotyczącą genetyki, ekologii roślin, fitotaksonomii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zastosowanie markerów genetycznych w szeroko pojętej botanice: 1. Fitotaksonomii: weryfikacja pozycji taksonomicznej oraz relacji między taksonami, ustalanych na podstawie klasycznych metod stosowanych w systematyce roślin, wykorzystujących cechy morfologiczne 2. Filogeografii: wzorce filogeograficzne i historia kolonizacji różnych grup roślin, lokalizacja refugiów 3. Ekologii: zmienność genetyczna i zróżnicowanie między populacjami roślin o różnych strategiach życia oraz czynniki kształtujące różnorodność genetyczną 4. Zastosowanie narzędzi genetycznych w działaniach konserwatorskich (ochrona in situ i ex situ; rola informacji nt. różnorodności genetycznej w planowaniu reintrodukcji i introdukcji) 5. Rola narzędzi genetycznej w utrzymywaniu różnorodności genetycznej w rolnictwie. 6. Centra genetycznej różnorodności gatunków użytkowych. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny, moduł specjalnościowy (biologia sądowa) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok/II semestr (letni) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. konwersatorium – 20 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz.: 1) udział w wykładach: 15 godz.; 2) laboratorium: 20 godz.; 3) udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 2,5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz. |
Literatura: |
1. Hedrén, M., Birkedal, S., de Boer, H., Ghorbani, A., Gravendeel, B., Hansson, S., ... & Zarre, S. (2021). Asymmetric contributions of seed and pollen to gene dispersal in the marsh orchid Dactylorhiza umbrosa in Asia Minor. Molecular Ecology, 30(8), 1791-1805. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/mec.15848. 2. Surina, B., Schneeweiss, G. M., Glasnović, P., & Schönswetter, P. (2014). Testing the efficiency of nested barriers to dispersal in the Mediterranean high mountain plant Edraianthus graminifolius (Campanulaceae). Molecular Ecology, 23(11), 2861-2875. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/mec.12779. 3. Rungis, D., Laivins, M., Gailite, A., Korica, A., Lazdina, D., Skipars, V., Veinberga, I. (2017). Genetic analysis of Latvian Salix alba L. and hybrid populations using nuclear and chloroplast DNA markers. iForest-Biogeosciences and Forestry, 10(2), 422. https://iforest.sisef.org/abstract/?id=ifor2004-009. 4. Königer, J., Rebernig, C. A., Brabec, J., Kiehl, K., & Greimler, J. (2012). Spatial and temporal determinants of genetic structure in Gentianella bohemica. Ecology and Evolution, 2(3), 636-648. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3399150/. 5. Stone, J. L., Crystal, P. A., Devlin, E. E., Downer, R. L., & Cameron, D. S. (2012). Highest genetic diversity at the northern range limit of the rare orchid Isotria medeoloides. Heredity, 109(4), 215-221. https://www.nature.com/articles/hdy201231. 6. Cozzolino, S., Noce, M. E., Musacchio, A., & Widmer, A. (2003). Variation at a ch loroplast minisatellite locus reveals the signature of habitat fragmentation and genetic bottlenecks in the rare orchid Anacamptis palustris (Orchidaceae). American Journal of Botany, 90(12), 1681-1687. https://bsapubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.3732/ajb.90.12.1681 7. Duffy, K. J., Scopece, G., Cozzolino, S., Fay, M. F., Smith, R. J., & Stout, J. C. (2009). Ecology and genetic diversity of the dense-flowered orchid, Neotinea maculata, at the centre and edge of its range. Annals of Botany, 104(3), 507-516. https://academic.oup.com/aob/article/104/3/507/226782. 8. Luttikhuizen, P. C., Stift, M., Kuperus, P., & Van Tienderen, P. H. (2007). Genetic diversity in diploid vs. tetraploid Rorippa amphibia (Brassicaceae). Molecular Ecology, 16(17), 3544-3553. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-294X.2007.03411.x. 9. Hedrén, M. (2009). Plastid DNA haplotype variation in Dactylorhiza incarnata (Orchidaceae): evidence for multiple independent colonization events into Scandinavia. Nordic Journal of Botany, 27(1), 69-80. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1756-1051.2009.00274.x. 10. Beatty, G. E., & Provan, J. (2011). Comparative phylogeography of two related plant species with overlapping ranges in Europe, and the potential effects of climate change on their intraspecific genetic diversity. BMC Evolutionary Biology, 11(1), 1-11.https://bmcecolevol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2148-11-29. 11. Pfeifer, M., Schatz, B., Xavier Pico, F., Passalacqua, N. G., Fay, M. F., Carey, P. D., & Jeltsch, F. (2009). Phylogeography and genetic structure of the orchid Himantoglossum hircinum (L.) Spreng. across its European central–marginal gradient. Journal of Biogeography, 36(12), 2353-2365. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2699.2009.02168.x. 12. Honnay, O., Adriaens, D., Coart, E., Jacquemyn, H., Roldan-Ruiz, I. (2007). Genetic diversity within and between remnant populations of the endangered calcareous grassland plant Globularia bisnagarica L. Conservation genetics, 8(2), 293-303. https://link.springer.com/article/10.1007/s10592-006-9169-y. 13.Brzosko, E., Wróblewska, A. (2013). Genetic diversity of nectar-rewarding Platanthera chlorantha and nectarless Cephalanthera rubra. Botanical Journal of the Linnean Society, 171(4), 751-763. https://academic.oup.com/botlinnean/article/171/4/751/2416271. 14.Wróblewska, A., Mirski, P. (2018). From past to future: impact of climate change on range shifts and genetic diversity patterns of circumboreal plants. Regional environmental change, 18(2), 409-424. https://link.springer.com/article/10.1007/s10113-017-1208-3. 15. Hedrén, M., Birkedal, S., de Boer, H., Ghorbani, A., Gravendeel, B., Hansson, S., ... & Zarre, S. (2021). Asymmetric contributions of seed and pollen to gene dispersal in the marsh orchid Dactylorhiza umbrosa in Asia Minor. Molecular Ecology, 30(8), 1791-1805. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/mec.15848. 16. Wroblewska, A. (2012). The role of disjunction and postglacial population expansion on phylogeographical history and genetic diversity of the circumboreal plant Chamaedaphne calyculata. Biological Journal of the Linnean Society, 105(4), 761-775. https://academic.oup.com/biolinnean/article/105/4/761/2452414?login=true. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1). 2. Student zna złożone procesy komórkowe na poziomie molekularnym i strukturalnym (KA7_WG2). 3. Student zna nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w laboratoryjnych i terenowych badaniach biologicznych (KA7_WG6). 4. Student potrafi wykorzystywać zaawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiązywania problemów badawczych (KA7_UW2). 5. Student potrafi porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ i korzystać z tej umiejętności podczas wystąpień ustnych i dyskusji (KA7_UK6). 6. Student potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową i motywować innych do podjęcia takich działań (KA7_UU8). 7. Student stałe poszerza dorobek zawodowy (KA7_KR5). Sposoby weryfikacji: KA7_WG1, WG2, WG6 - egzamin pisemny. K_U06, K_U07, K_U15, K_U08 i K_K03 - kolokwium pisemne i prezentacja multimedialna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie egzaminu na ocenę pozytywną (pytania otwarte i zamknięte). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie konwersatoriów na ocenę pozytywną. Konwersatoria: zaliczenie na ocenę pozytywną (średnia ocen z prezentacji i kolokwium pisemnego). Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.