Przedmiot do wyboru - Molekularne podstawy reakcji roślin na stresy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2PDW20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru - Molekularne podstawy reakcji roślin na stresy |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.fakultatywne II rok II st. BSad - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę biologiczną oraz znać podstawy biologii molekularnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy na temat współzależności istniejących pomiędzy roślinami i środowiskiem w aspekcie reakcji na czynniki stresowe ze szczególnym uwzględnieniem reakcji roślin na stres na poziomie molekularnym. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje szereg aspektów związanych z reakcją roślin na stresy środowiskowe m.in: cechy wspólne reakcji roślin na różnorodne stresy oraz cechy charakterystyczne, występujące podczas działania i na skutek stresów abiotycznych i biotycznych. W trakcie zajęć przedstawione będą aktualne kierunki badań oraz nowoczesne techniki molekularne |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru, moduł specjalnościowy Rok studiów /semestr: II rok /III semestr Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia: zajęć wykład – 15 godz. laboratoria – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami 75,0 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. w tym: 1) udział w wykładach 15,0 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych 15,0 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach 7.5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów) 37,5 godz. Procent godzin pracy własnej studenta 50. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Fizjologia roślin 2021. Kopcewicz J., Szmidt-Jaworska A. (red.), PWN, Warszawa. Biologia komórki roślinnej. Wojtaszek P., Woźny A, Ratajczak L. (red) Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 Fizjologia roślin 2012. Kopcewicz J., Lewak S. (red.), PWN, Warszawa. Komórki roślinne w warunkach stresu T.1-2. 2004. (red. Woźny A, Przybył K) Wyd. Nauk. UAM, Poznań Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Rośliny i grzyby w zmieniających się warunkach środowiska (red. Ciereszko I, Bajguz A), Polskie Towarzystwo Botaniczne Białystok 2013, Agencja Wyd. EkoPress Białystok Literatura uzupełniająca: Hopkins W.G., Hüner N.P.A. 2004. Introduction to Plant Physiology Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, Inc. Starck Z., Chołuj D., Niemyska B. 1995. Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Artykuły poruszające zagadnienia z zakresu reakcji roślin na stresy zawarte w czasopismach: Postępy Biologii Komórki, Kosmos, Postępy Biochemii, Biotechnologia oraz Frontiers in Plant Science, Plant Physiology i in. Internetowe bazy danych: Plant Stress Gene Database, Plant Stress Protein Database, PASmiR: database for miRNA molecular regulation in plant response to abiotic stress. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student/ka zna i rozumie podstawy procesów metabolicznych zachodzących w roślinach szczególnie pod wpływem warunków stresowych (KA7_WG1) 2. Student/ka zna i rozumie molekularne podłoże procesów fizjologicznych zachodzących w roślinach (KA7_WG2) 3. Student/ka zna i rozumie współcześnie wykorzystywane metody w badaniach nad podłożem molekularnym procesów fizjologicznych roślin (KA7_WG6) Umiejętności: 1. Student/ka potrafi wykorzystywać zaawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe związane z badaniami molekularnymi w fizjologii roślin (KA7_UW2) 2. Student/ka potrafi wykorzystać znajomość języka angielskiego do wyszukania w Internecie informacji dotyczących stresów biotycznych, abiotycznych, chorób nieinfekcyjnych roślin (KA7_UK6) 3. Student/ka potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową, rozbudowuje warsztat o nowe umiejętności prowadzenia eksperymentów i prezentacji wyników badań (KA7_UU8) Kompetencje społeczne: Student/ka jest gotów/owa stałego poszerzania wiedzy z zakresu nauk biologicznych, w tym fizjologii roślin (KA7_KR5) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach - wykładach i zajęciach laboratoryjnych 2. Pozytywna ocena z zaliczenia laboratoriów 3. Pozytywna ocena znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie – krótki esej i prezentacja studenta Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.