Przedmiot do wynoru - Bioakustyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2PDW67 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wynoru - Bioakustyka |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.fakultatywne II rok II st. Biologia środowiskowa - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Naukowcy coraz częściej umieszczają mikrofony w lasach i innych ekosystemach w celu monitorowania różnorodnych dźwięków w nich występujących. W miarę postępu technologicznego bioakustyka stała się ważnym narzędziem wykorzystywanym w nauce i ochronie przyrody. W ramach kursu słuchacze nauczą się jak przy pomocy dźwięku można badać otaczający nas świat. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru, moduł specjalnościowy Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I/II rok II/IV semestr (letni) Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład: 10 godz., laboratorium: 15 godz., zajęcia terenowe: 5 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, praca z literaturą, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 10 godz.; udział w konwersatoriach: 20 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 37,5 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 7,5 godz. (zaliczenie 1 godz., konsultacje 6,5 godz.) Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz. |
Literatura: |
Bradbury JW, Vehrencamp SL. 2011. Principles of animal communication, 2nd ed. Sinauer - http://sites.sinauer.com/animalcommunication2e/ Davies NB, Krebs JR, West SA. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. Wydawnictwo Naukowe PWN Hubert i Mable Frings H, Mable F. 1968. Mowa zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN Ladich F. 2019. Ecology of sound communication in fishes. Fish and Fisheries 20: 552-563 https://doi.org/10.1111/faf.12368 Pijanowski BC, Farina A, Gage SH, Dumyahn SL, Krause BL. 2011. What is soundscape ecology? An introduction and overview of an emerging new science. Landscape Ecology 26:1213-1232 https://doi.org/10.1007/s10980-011-9600-8 A. Farina. 2014. Soundscape Ecology: Principles, Patterns, Methods and Applications. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-94-007-7374-5 Brumm H. 2013. Animal Communication and Noise. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-41494-7 Hedwig B. 2014. Insect hearing and acousitc communication. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-40462-7 Cocroft RB, Gogala M, Hill PSM, Wessel A. 2014. Studying vibrational communication. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-43607-3 Ladich F. 2015. Sound communication in fishes. Springer https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/faf.12368 |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1) 2. Student zna i rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem (KA7_WG3) 3. Student zna i rozumie mechanizmy specjacji i ewolucji organizmów żywych (KA7_WG5) 4. Student zna i rozumie nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w laboratoryjnych i terenowych badaniach biologicznych (KA7_WG6) 5. Student potrafi dobierać adekwatną do postawionych celów metodę badawczą, interpretować uzyskane wyniki, formułować wnioski na ich podstawie, jak i na podstawie danych z literatury (KA7_UW1) 6. Student potrafi wykorzystywać zawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiazywania problemów badawczych (KA7_UW2) 7. Student potrafi korzystając z różnych baz danych dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną właściwie do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie (KA7_UW5) 8. Student potrafi posługiwać się zaawansowaną terminologią naukową w języku ojczystym i obcym w celu przygotowania opracowań z dziedziny nauk biologicznych (KA7_UK5) 9. Student potrafi odnaleźć się w pracach zespołowych i podejmować obowiązki kierowania zespołem (KA7_UO7) |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje na podstawie wiedzy praktycznej (laboratorium) i pisemnego egzaminu (wykład). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczenia laboratorium i zajęć terenowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ZTR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
Wykład, 10 godzin, 15 miejsc
Zajęcia terenowe, 5 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Deoniziak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Deoniziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Uwagi: |
Kurs stanowi rozwinięcie części materiału przedstawionego w ramach przedmiotu do wyboru - Podstawy komunikacji zwierząt (320-BS2-2PDW4) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.