Przedmiot do wyboru - Interakcje bakterii ryzobiowych z roślinami bobowatymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2PDW69 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru - Interakcje bakterii ryzobiowych z roślinami bobowatymi |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą bakterii i roślin w powstawaniu asocjacji symbiotycznej. Studenci poznają strukturę anatomiczną różnych typów brodawek korzeniowych, wyizolują bakterie ryzobiowe, zidentyfikują je oraz sprawdzą zakres ich roślinnego gospodarza. |
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: stacjonarna rodzaj przedmiotu: przedmiot monograficzny dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne rok studiów/semestr: II rok II stopnia/ semestr IV Całkowita liczba punktów ECTS: 3 Wykład: 15 h Laboratorium: 15 h Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 h Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 h w tym: a) udział w wykładach: 15 h, b) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 h, c) udział w konsultacjach, zaliczeniach: 7,5 h (zaliczenie wykładu 1,5h, zaliczenie laboratorium 1,5h, konsultacje 4,5h) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 h |
Literatura: |
1. E. Oleńska, W. Małek, 2017 Brodawki korzeniowe jako organy symbiozy roślin bobowatych z ich diazotroficznymi mikrosymbiontami – rozwój, budowa i funkcjonowanie w warunkach fizjologicznych oraz stresu oksydacyjnego. W: G. Łaska (red.) Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Interdyscyplinarne i aplikacyjne znaczenie badań biologicznych, Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział Białostocki, 87-100. [https://pbsociety.org.pl/repository/bitstream/handle/20.500.12333/300/2017.0003.pdf] 2. E. Oleńska, W. Małek, 2016 Zakres specyficzności gospodarza bakterii izolowanych z brodawek korzeniowych koniczyny białej pochodzącej ze starej hałdy Zn-Pb Bolesław oraz stanowiska kontrolnego. W: A. Bajguz i I. Ciereszko Rośliny i grzyby – badania środowiskowe i laboratoryjne. Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział Białostocki, Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu, 143-154. [http://hdl.handle.net/11320/4934] 3. E. Oleńska 2015 Asocjacja symbiotyczna roślin bobowatych z ryzobiami. W: A. Bajguz i I. Ciereszko. Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Funkcjonowanie roślin i grzybów. Środowisko – eksperyment – edukacja; Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział Białostocki, 187-200. [https://pbsociety.org.pl/default/dostepna-monografia-roznorodnosc-biologiczna-od-komorki-do-ekosystemu-funkcjonowanie-roslin-i-grzybow-srodowisko-eksperyment-edukacja] 4. Oleńska E. 2014. Bobowate różnowiekowych hałd cynkowo-ołowiowych w Polsce. W: Łaska G. (red.) Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Zagrożenia środowiska a ochrona gatunkowa roślin i grzybów. Polskie Towarzystwo Botaniczne Oddział w Białymstoku, 227-238. 5. Stasiak G., Mazur A., Koper P., Żebracki K., Skorupska A. 2016. Symbioza rizobiów z roslinami bobowatymi (Fabaceae). Post. Microbiol. 55, 3, 289–299. [http://www.pm.microbiology.pl/web/archiwum/vol5532016289.pdf] 6. Sujkowska M. 2009. Przebieg procesu infekcji w układzie symbiotycznym rośliny motylkowate - Rhizobium. Wiadomości Botaniczne 53(1/2): 35–53. [https://pbsociety.org.pl/default/dzialalnosc-wydawnicza/wiadomosci-botaniczne/archiwum-prac] |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1). 2. Student zna i rozumie złożone procesy komórkowe na poziomie molekularnym i strukturalnym (KA7_WG2). 3. Student zna i rozumie nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w laboratoryjnych i terenowych badaniach biologicznych (KA7_WG6). 4. Student potrafi wykorzystywać zaawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiązywania problemów badawczych (KA7_UW2). 5. Student jest gotów do stałego poszerzania dorobku zawodowego (KA7_KR5). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, eksperyment, analiza wyników, sprawozdanie Metody i kryteria oceniania: 1. zaliczenie laboratorium na podstawie sprawozdań z wykonanych eksperymentów oraz pisemnego sprawdzianu weryfikującego osiągnięcie efektów kształcenia KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG6, KA7_UW2, KA7_KR5. 2. sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte po wcześniejszym zaliczeniu laboratorium. Na podstawie sprawdzianu zostaną zweryfikowane efekty kształcenia KA7_WG1, KA7_WG2 oraz KA7_WG6. Kryteria ocen są zgodne z kryteriami określonymi w par. 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.