Wykład monograficzny - Organizmy modelowe i transgeniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2WM010 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Organizmy modelowe i transgeniczne |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie najczęściej wykorzystywanych w badaniach naukowych organizmów modelowych i transgenicznych, zarówno roślinnych jak i zwierzęcych. Sposoby transformacji genetycznych oraz metody uzyskiwania organizmów transgenicznych i klonalnych. Zapoznanie z kryteriami wyboru organizmów używanych jako modele roślinne i zwierzęce. Zastosowanie roślin i zwierząt transgenicznych i modelowych w badaniach podstawowych, w medycynie i rolnictwie. Przedmiot ukazuje także zagrożenia i aspekty etyczne tworzenia i wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych.in. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru, wykład monograficzny moduł specjalnościowy (biologia eksperymentalna i molekularna, mikrobiologia z biotechnologią) Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok /III semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z genetyki Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 8,1 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 1,9 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 16,9 godz. (0,7 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 10 godz. (0,4 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Adamczuk A., Siegień I., Ciereszko I. 2012. Roślinne kultury in vitro – charakterystyka i zastosowanie. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4 (44): 38-46 Bishop J. 2001. Ssaki transgeniczne. PWN. Warszawa. Brylińska J., Kwiatkowska J. (red.) 1996. Zwierzęta laboratoryjne. Metody hodowli i doświadczeń. UNIVERSITAS. Kraków Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. PWN. Warszawa. Górska-Andrzejak J. i in. 2016. Poczet modelowych organizmów badawczych. Wszechświat 117, 7/9: 194-208. Jagielski, Mazur 2005. Modelowa bakteria - pałeczka okrężnicy. Biologia w Szkole 4: 196-202 Jakubowski Witold 1998. Drożdża Saccharomyces cerevisiae - wieloaspektowy model procesów starzenia. Kosmos 47(1): 13-20 Malepszy S. (red.) 2009. Biotechnologia roślin. PWN Warszawa Niemirowicz - Szczytt K. (red.) 2012. GMO w świetle najnowszych badań, Wydawnictwo SGGW, Warszawa Organizmy genetycznie zmodyfikowane – mat. szkoleniowe „Wzmocnienie systemu informacji o środowisku w szczególności z zakresu bezpieczeństwa biologicznego”; PZIiTS, Poznań 2007 Rhee et al. 2003. The Arabidopsis Information Resource (TAIR): a model organism database providing a centralized, curated gateway to Arabidopsis biology, research materials and community. Nucleic Acid Research 31(1): 224-228 (https://www.researchgate.net/publication/10957704_The_Arabidopsis_Information_Resource_TAIR_A_model_organism_database_providing_a_centralized_curated_gateway_to_Arabidopsis_biology_research_materials_and_community) |
Efekty uczenia się: |
1. Student charakteryzuje organizmy modelowe najczęściej wykorzystywane w badaniach naukowych (KA7_WG1) 2. Student wyjaśnia sposoby tworzenia organizmów transgenicznych i klonalnych (KA7_WG2, KA7_WG6, KA7_UK5) 3. Student wyjaśnia, dlaczego w XXI w. istnieje konieczność stosowania organizmów modelowych i transgenicznych w badaniach naukowych, medycynie i rolnictwie (KA7_WG7) 4. Student jest świadomy zagrożeń wynikających z wprowadzania organizmów genetycznie modyfikowanych do środowiska naturalnego (KA7_WG3, KA7_WG7) Sposoby weryfikacji: Bieżąca kontrola wiedzy studentów podczas dyskusji podsumowującej na koniec każdego wykładu, pisemne zaliczenie przedmiotu |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach 2. Pozytywna ocena z zaliczenia pisemnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.