Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny - Organizmy modelowe i transgeniczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-BS2-2WM010
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny - Organizmy modelowe i transgeniczne
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.monograficzne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

dodatkowe
fakultatywne specjalnościowe
monograficzne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poznanie najczęściej wykorzystywanych w badaniach naukowych organizmów modelowych i transgenicznych, zarówno roślinnych jak i zwierzęcych. Sposoby transformacji genetycznych oraz metody uzyskiwania organizmów transgenicznych i klonalnych. Zapoznanie z kryteriami wyboru organizmów używanych jako modele roślinne i zwierzęce.

Zastosowanie roślin i zwierząt transgenicznych i modelowych w badaniach podstawowych, w medycynie i rolnictwie. Przedmiot ukazuje także zagrożenia i aspekty etyczne tworzenia i wykorzystania organizmów genetycznie modyfikowanych.in.

Pełny opis:

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru, wykład monograficzny moduł specjalnościowy (biologia eksperymentalna i molekularna,

mikrobiologia z biotechnologią)

Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne

Rok studiów/semestr: II rok /III semestr (zimowy)

Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z genetyki

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 8,1 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 1,9 godz.

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 16,9 godz. (0,7 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 10 godz. (0,4 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Adamczuk A., Siegień I., Ciereszko I. 2012. Roślinne kultury in vitro – charakterystyka i zastosowanie. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 4 (44): 38-46

Bishop J. 2001. Ssaki transgeniczne. PWN. Warszawa.

Brylińska J., Kwiatkowska J. (red.) 1996. Zwierzęta laboratoryjne. Metody hodowli i doświadczeń. UNIVERSITAS. Kraków

Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. PWN. Warszawa.

Górska-Andrzejak J. i in. 2016. Poczet modelowych organizmów badawczych. Wszechświat 117, 7/9: 194-208.

Jagielski, Mazur 2005. Modelowa bakteria - pałeczka okrężnicy. Biologia w Szkole 4: 196-202

Jakubowski Witold 1998. Drożdża Saccharomyces cerevisiae - wieloaspektowy model procesów starzenia. Kosmos 47(1): 13-20

Malepszy S. (red.) 2009. Biotechnologia roślin. PWN Warszawa

Niemirowicz - Szczytt K. (red.) 2012. GMO w świetle najnowszych badań, Wydawnictwo SGGW, Warszawa

Organizmy genetycznie zmodyfikowane – mat. szkoleniowe „Wzmocnienie systemu informacji o środowisku w szczególności z zakresu bezpieczeństwa biologicznego”; PZIiTS, Poznań 2007

Rhee et al. 2003. The Arabidopsis Information Resource (TAIR): a model organism database providing a centralized, curated gateway to Arabidopsis biology, research materials and community. Nucleic Acid Research 31(1): 224-228 (https://www.researchgate.net/publication/10957704_The_Arabidopsis_Information_Resource_TAIR_A_model_organism_database_providing_a_centralized_curated_gateway_to_Arabidopsis_biology_research_materials_and_community)

Efekty uczenia się:

1. Student charakteryzuje organizmy modelowe najczęściej wykorzystywane w badaniach naukowych (KA7_WG1)

2. Student wyjaśnia sposoby tworzenia organizmów transgenicznych i klonalnych (KA7_WG2, KA7_WG6, KA7_UK5)

3. Student wyjaśnia, dlaczego w XXI w. istnieje konieczność stosowania organizmów modelowych i transgenicznych w badaniach naukowych, medycynie i rolnictwie (KA7_WG7)

4. Student jest świadomy zagrożeń wynikających z wprowadzania organizmów genetycznie modyfikowanych do środowiska naturalnego (KA7_WG3, KA7_WG7)

Sposoby weryfikacji:

Bieżąca kontrola wiedzy studentów podczas dyskusji podsumowującej na koniec każdego wykładu, pisemne zaliczenie przedmiotu

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach

2. Pozytywna ocena z zaliczenia pisemnego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)