Wykład monograficzny - Genetyka sądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2WM07 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Genetyka sądowa |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią badań sądowych z wykorzystaniem materiału genetycznego oraz interpretacją otrzymanych wyników badań w procesach sądowych. Przedstawione zostaną markery i techniki molekularne stosowane w laboratoriach genetyki sądowej. Studenci uzyskają informacje na temat zbioru i zabezpieczania prób, metod ekstrakcji i analizy DNA/RNA w zależności od rodzaju prób i oczekiwanych wyników. Zostaną opisane i wyjaśnione kontrowersyjne przypadki w badaniach genetyczno-sądowych. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok, semestr III (zimowy) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje Punkty ECTS: 1 Całkowity nakład pracy studenta: 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz., w tym: a) udział w wykładach: 15 godz., b) udział w zajęciach pozawykładowych: 0 godz., c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 1 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 9 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Li 2015. Forensic biology. CRC Press, Taylor & Francis Group. 2. A. Gunn. 2014. Essential forensic biology. 2nd ed, Wiley-Blackwell. 3. W. Goodwin (ed). 2016. Forensic DNA typing protocols. Humana Press. Literatura uzupełniająca: 3. M. Tidball-Binz (red.). 2009. Missing people, DNA analysis and identification of human remains. International Committee of the Red Cross. https://www.icrc.org/en/publication/4010-missing-people-dna-analysis-and-identification-human-remains-guide-best-practice 4. Wybrane artykuły naukowe z czasopism: - Kayser M. 2015. Forensic DNA Phenotyping: Predicting human appearance from crime scene material for investigative purposes. Forensic Science International: Genetics 18: 33–48. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25716572/). - Jobling MA, Gill P. Encoded evidence: DNA in forensic analysis. Nat Rev Genet 5: 739–751. (https://www.nature.com/articles/nrg1455) - Goray i in. 2012. Evaluation of multiple transfer of DNA using mock case scenarios. Legal Medicine 14: 40–46 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22189169/) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student rozumie na czym polega jedność i różnorodność organizmów (KA7_WG1). 2. Student potrafi wskazać tendencje rozwojowe nauk biologicznych związane ze zdrowiem człowieka i jego funkcjonowaniem w społeczeństwie (KA7_WG7). Umiejętności: 3. Student korzystając z różnych baz danych wyszukuje literaturę naukową właściwie do postawionych pytań, a uzyskane informacje poddaje krytycznej analizie (KA7_UW5). Kompetencje społeczne: 4. Student systematycznie zapoznaje się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w celu rozwiązywania problemów (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę (krótkie pytania otwarte). Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii (na podst. § 23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB z dnia 26 czerwca 2019 r.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.