Wykład monograficzny - Wybrane aspekty ewolucji człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2WM40 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Wybrane aspekty ewolucji człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.monograficzne II rok II st. BSad - semestr zimowy II rok II st. BŚ - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zrozumienie, że człowiek jest częścią przyrody i podlega takim samym prawom i mechanizmom, co każdy inny gatunek (reguła Bergmana, reguła Allena, tworzenie grup społecznych). Student poznaje przyczyny i etapy ewoluowania cech typowo ludzkich, jak dwunożność i mowa, oraz konsekwencje nabycia tych cech. Wykłady mają także na celu wskazanie cech człowieka, które są pozostałością historii ewolucyjnej gatunku. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok, semestr III (zimowy) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje Punkty ECTS: 1 Całkowity nakład pracy studenta: 25 godz. 1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz., w tym: a) udział w wykładach: 15 godz., b) udział w zajęciach pozawykładowych: 0 godz., c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 1 godz. 2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 9 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. „Y: o pochodzeniu mężczyzn” S. Jones. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2003. 2. „Wprowadzenie do ewolucji człowieka” R. Lewin. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002. 3. „Homo przypadkiem sapiens” K. Fialkowski, T. Bielicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. 4. „Demoniczne samce” D. Hamer i P. Copeland. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006. 5. „Mapowanie historii ludzkości. Przeszłość ukryta w naszych genach” S. Olson, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2003. 6. „Geny a charakter”. D. Hamer, P. Copland. Wydawnictwo CiS, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 7. Wybrane artykuły naukowe z takich czasopism jak: - Satoshi H, Koki Fi, Keiko S, Kiyo K, Hideko T. 2011. Mechanism of birth in chimpanzees: humans are not unique among primates. Biol. Lett. 7: 686–688 (https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsbl.2011.0214) - Perdih A. (2018). Continuity of European Languages from the Point of View of DNA Genealogy. International Journal of Social Science Studies 6(1): 18-32 (https://redfame.com/journal/index.php/ijsss/article/view/2809) - Klein RG. 2017. Language and human evolution. Journal of Neurolinguistics 43 (part B): 204-221. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0911604416300677?via%3Dihub) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student wskazuje cechy genetyczne, anatomiczne, morfologiczne, behawioralne świadczące o tym, że człowiek jako gatunek jest nierozerwalną częścią przyrody - KA7_WG1. 1. Student wskazuje cechy odróżniające Homo sapiens od innych gatunków zwierząt - KA7_WG1 2. Student potrafi wskazać tendencje rozwojowe nauk biologicznych związane z funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie (KA7_WG7). Umiejętności: 3. Student korzystając z różnych baz danych wyszukuje literaturę naukową dotyczącą ewolucyjnego pochodzenia H. sapiens, a uzyskane informacje poddaje krytycznej analizie (KA7_UW5). Kompetencje społeczne: 4. Student systematycznie zapoznaje się z najnowszą wiedzą genetyczną i paleobiologiczną w celu testowania hipotez związanych z przebiegiem ewolucji H. sapiens (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - krótki test (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru). Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jadwiszczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jadwiszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.