Wykład monograficzny - Analiza chromosomów i kariotypów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2WM42 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Analiza chromosomów i kariotypów |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z badaniami chromosomów i kariotypów, które pozwalają zidentyfikować przyczyny anomalii fenotypowych człowieka i odpowiedzieć na pytania dotyczące ewolucji organizmów. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje klasyczne i molekularne metody analizy chromosomowej i ich zastosowanie między innymi w badaniach prenatalnych, diagnostyce nowotworów, a także badaniu ewolucji różnych grup roślin i zwierząt. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok, semestr II (letni) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje Punkty ECTS: 1 Całkowity nakład pracy studenta: 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz., w tym: a) udział w wykładach: 15 godz., b) udział w zajęciach pozawykładowych: 0 godz., c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 1 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 9 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Rogalska S, Małuszyńska J, Olszewska M. 2012. Podstawy cytogenetyki roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ. 2021. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. 3. Korf RB. 2003. Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 4. J Bal (red.) 1998. Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Springer PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 5. Orlando OJ, E Therman. 2001. Human chromosomes. Springer-Verlag New York, Inc. 6. Wybrane artykuły z czasopism: - Amor DJ, Choo KHA (2002). Neocentromeres: Role in Human Disease, Evolution, and Centromere Study. Am. J. Hum. Genet. 71: 695–714. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC378529/) - Wysoczańska B (2013). Zachowanie długości telomerów. Postepy Hig Med Dosw 67: 1319-1330 (http://31.186.81.235:8080/api/files/view/29421.pdf), - Graphodatsky AS, Trifonov VA, Stanyon R (2011). The genome diversity and karyotype evolution of mammals. Molecular Cytogenetics 4:22 (http://www.molecularcytogenetics.org/content/4/1/22), - Mayrose I, Lysak MA (2021). The Evolution of Chromosome Numbers: Mechanistic Models and Experimental Approaches. Genome Biol. Evol. 13(2) (https://academic.oup.com/gbe/article/13/2/evaa220/5923296) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student rozumie na czym polega jedność i różnorodność organizmów (KA7_WG1). 2. Student potrafi wskazać tendencje rozwojowe nauk biologicznych związane ze zdrowiem człowieka i jego funkcjonowaniem w społeczeństwie (KA7_WG7). Umiejętności: 3. Student korzystając z różnych baz danych wyszukuje literaturę naukową właściwie do postawionych pytań, a uzyskane informacje poddaje krytycznej analizie (KA7_UW5). Kompetencje społeczne: 4. Student systematycznie zapoznaje się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w celu rozwiązywania problemów (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - krótki test (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru). Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.