Bioróżnorodność cz. I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-1BIOI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioróżnorodność cz. I |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia związane z bioróżnorodnością na różnych jej poziomach. Student poznaje różnorodność, budowę, rozmnażanie, wymagania ekologiczne i zróżnicowanie taksonomiczne roślin zarodnikowych (glonów, mszaków, paprotników) i nasiennych. Przedmiot pokazuje procesy związane z ewolucją roślin, ich tendencje rozwojowe i specjalizację, wskazuje ich rolę w środowisku przyrodniczym, a także zagrożenia związane z różnorodnymi zmianami środowiska ich życia oraz konieczność ochrony. Student poznaje zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych: leśnych (bory, grądy, łęgi, olsy) i otwartych (szuwary, turzycowiska, łąki, zbiorowiska ruderalne i segetalne, murawy) oraz czynniki warunkujące ich funkcjonowanie. Poznaje miary bioróżnorodności, dowiaduje się jak kształtuje się bioróżnorodność w skali kontynentów, poznaje światowe centra bioróżnorodności oraz śledzi zmiany bioróżnorodności w czasie. Poznaje czynniki zagrażąjące różnorodności biologicznej. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina/dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze/nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, I semestr (zimowy) Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 20 godz., laboratorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: (1) metody podające (oparte na słowie): wykład, praca z literaturą, (2) metody praktyczne: pokaz, metoda laboratoryjna, obserwacja, pomiar. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 20 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 12,5 godz. (w tym konsultacje: 6,5 godz., zaliczenia: 3 godz., egzamin: 3 godz.) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 62,5 godz. |
Literatura: |
(1) Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa. (2) Kadłubowska J. Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa. (3) Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków. (4) Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa. (5) Matuszkiewicz W. 2011. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN. (6) Matuszkiewicz W., Sikorski P., Szwed W., Wierzba M. 2020. Zbiorowiska roślinne Polski. Lasy i zarośla (ebook). Wydawnictwo Naukowe PWN. (7) Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A.1986. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa. (8) Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. PWN, Warszawa. (9) Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa. (10) Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa. (11) Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie: - jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym (KA6_WG1); - procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody (KA6_WG2); - podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach biologicznych, chemicznych i naukach społecznych (KA6_WK1); 2. Student potrafi: - stosować podstawową terminologię specjalistyczną w języku ojczystym oraz obcym (na poziomie B2) w celu opisu zagadnień przyrodniczych i społecznych (KA6_UK1); - odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań własnych i zespołu (KA6_UO2); -korzystać z różnych źródeł informacji w celu pogłębiania i aktualizowania wiedzy specjalistycznej oraz w planowaniu prostych zadań badawczych (KA6_UU2). 3. Student jest gotów do: - wykazywania kreatywności, innowacyjności oraz przedsiębiorczości w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego (KA6_KO2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z zaliczenia laboratorium, aby móc przystąpić do egzaminu. Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.