Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-1EKO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe I rok Ekobiznesu Semestr Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu ekonomia służą zapoznaniu studenta z głównymi kategoriami ekonomicznymi, aktualną wiedzą dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Wykłady i ćwiczenia mają za zadanie nie tylko przedstawienie przydatnej wiedzy merytorycznej z zakresu mikro- i makroekonomii, ale również wzbudzenie motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk we współczesnej gospodarce. Ćwiczenia poświęcone są poszerzeniu i weryfikacji wiedzy zdobytej na wykładach i w wyniku samodzielnej pracy studenta. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, podstawowy; moduł GZ_2 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów 1, semestr 1 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu + 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne (metody podające i problemowe): - wykład informacyjny prowadzony z wykorzystaniem narzędzi wizualnych, angażujący słuchaczy do aktywności (dyskusja dydaktyczna); - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących: rozwiązywanie zadań i testów, wspólne omawianie zagadnień z danego tematu; dyskusja dydaktyczna; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 30 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2,5 godz. (konsultacje 1 godz., udział w egzaminie – 1,5 godz .) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 62,5 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Księżyk M., Ekonomia współczesnej gospodarki rynkowej, Wyd. AGH, Kraków 2015. 2. Ekonomia ogólna. Podręcznik akademicki, Meredyk K. (red.), Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2007. 3. Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa 2014. 4. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy, Marciniak S. (red.), WN PWN, Warszawa 2013. 5. Samuelson P. A., Nordhaus W.D., Ekonomia, Wyd. Rebis, Poznań 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2011. 2. Podstawy ekonomii, Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), WN PWN, Warszawa 2015. 3. Ekonomia dla prawników i nie tylko, Bednarski M., Wilkin J. (red.), Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008. 4.Krugman P., Wells R., Microeconomics, Worth Publishers cop., New York 2015. 5.Krugman, R. Wells, Macroeconomics, Worth Publishers cop., New York 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Absolwent zna i rozumie związki i zależności między kategoriami ekonomicznymi, metody wyznaczania ich zmian oraz narzędzia statystycznej interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych, KA6_WG3 2. Absolwent zna i rozumie kluczowe kategorie z zakresu mikroekonomii i makroekonomii oraz związki i zależności między nimi, KA6_WG5 3. Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia wykorzystywane w ekonomii będące podstawą dla opisu i oceny procesów gospodarczych, KA6_WK1 4. Absolwent zna i rozumie teorię i metodologię badań społecznych, w tym identyfikuje i interpretuje podstawowe kategorie ekonomiczne oraz zależności między nimi na szczeblu mikro- i makroekonomicznym, KA6_WK2 UMIEJĘTNOŚCI: 5. Absolwent potrafi analizować zjawiska i prognozować procesy gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi, KA6_UW1 6. Absolwent potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z ekonomii do proponowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów wynikających z zależności między podmiotami gospodarczymi , KA6_UW5 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 7. Absolwent jest gotowy do ciągłego rozwoju osobistego w tym pozyskiwania informacji w obliczu dużej zmienności procesów gospodarczych i społecznych zachodzących w świecie, KA6_KK3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Cykl wykładów kończy się egzaminem pisemnym (test: pytania otwarte i zamknięte) przeprowadzonym w trakcie sesji egzaminacyjnej, w formie stacjonarnej. Egzamin pisemny - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 51% całkowitej liczby punktów z testu (pytania otwarte i zamknięte). Istnieje możliwość podwyższenia oceny z egzaminu za wyróżniającą aktywność Studenta w dyskusjach prowadzonych w trakcie wykładu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o: - zaliczenie kolokwium przeprowadzonego w formie pisemnej, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych (uzyskanie minimum 51% całkowitej liczby punktów); -wykonane prace domowe, - aktywność w dyskusjach: indywidualną i grupową. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Łajewski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Łajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu ekonomia służą zapoznaniu studenta z głównymi kategoriami ekonomicznymi, aktualną wiedzą dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Wykłady i ćwiczenia mają za zadanie nie tylko przedstawienie przydatnej wiedzy merytorycznej z zakresu mikro- i makroekonomii, ale również wzbudzenie motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk we współczesnej gospodarce. Ćwiczenia poświęcone są poszerzeniu i weryfikacji wiedzy zdobytej na wykładach i w wyniku samodzielnej pracy studenta. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, podstawowy; moduł GZ_2 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów 1, semestr 1 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu + 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne (metody podające i problemowe): - wykład informacyjny prowadzony z wykorzystaniem narzędzi wizualnych, angażujący słuchaczy do aktywności (dyskusja dydaktyczna); - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących: rozwiązywanie zadań i testów, wspólne omawianie zagadnień z danego tematu; dyskusja dydaktyczna; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 30 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2,5 godz. (konsultacje 1 godz., udział w egzaminie – 1,5 godz .) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 62,5 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Księżyk M., Ekonomia współczesnej gospodarki rynkowej, Wyd. AGH, Kraków 2015. 2. Ekonomia ogólna. Podręcznik akademicki, Meredyk K. (red.), Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2007. 3. Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa 2014. 4. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy, Marciniak S. (red.), WN PWN, Warszawa 2013. 5. Samuelson P. A., Nordhaus W.D., Ekonomia, Wyd. Rebis, Poznań 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2011. 2. Podstawy ekonomii, Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), WN PWN, Warszawa 2015. 3. Ekonomia dla prawników i nie tylko, Bednarski M., Wilkin J. (red.), Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008. 4.Krugman P., Wells R., Microeconomics, Worth Publishers cop., New York 2015. 5.Krugman, R. Wells, Macroeconomics, Worth Publishers cop., New York 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jurczuk | |
Prowadzący grup: | Mateusz Borkowski, Ewa Gruszewska, Anna Jurczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu ekonomia służą zapoznaniu studenta z głównymi kategoriami ekonomicznymi, aktualną wiedzą dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Wykłady i ćwiczenia mają za zadanie nie tylko przedstawienie przydatnej wiedzy merytorycznej z zakresu mikro- i makroekonomii, ale również wzbudzenie motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk we współczesnej gospodarce. Ćwiczenia poświęcone są poszerzeniu i weryfikacji wiedzy zdobytej na wykładach i w wyniku samodzielnej pracy studenta. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, podstawowy; moduł GZ_2 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów 1, semestr 1 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu + 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne (metody podające i problemowe): - wykład informacyjny prowadzony z wykorzystaniem narzędzi wizualnych, angażujący słuchaczy do aktywności (dyskusja dydaktyczna); - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących: rozwiązywanie zadań i testów, wspólne omawianie zagadnień z danego tematu; dyskusja dydaktyczna; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. , w tym: Udział w wykładach - 30 godz. Przygotowanie do wykładu (studia literatury) - 15 godz. Przygotowanie do egzaminu - 15 godz. Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz. Przygotowanie do kolokwium i zaliczenia końcowego - 17,5 godz. Udział w konsultacjach - 1,5 godz. Egzamin - 1 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz.; 2,5 pkt ECTS; praca samodzielna studenta: 62,5 godz.; 2,5 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Księżyk M., Ekonomia współczesnej gospodarki rynkowej, Wyd. AGH, Kraków 2015. 2. Ekonomia ogólna. Podręcznik akademicki, Meredyk K. (red.), Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2007. 3. Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa 2014. 4. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy, Marciniak S. (red.), WN PWN, Warszawa 2013. 5. Samuelson P. A., Nordhaus W.D., Ekonomia, Wyd. Rebis, Poznań 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2011. 2. Podstawy ekonomii, Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), WN PWN, Warszawa 2015. 3. Ekonomia dla prawników i nie tylko, Bednarski M., Wilkin J. (red.), Wyd. Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008. 4.Krugman P., Wells R., Microeconomics, Worth Publishers cop., New York 2015. 5.Krugman, R. Wells, Macroeconomics, Worth Publishers cop., New York 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.