Różnorodność świata roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-1RSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Różnorodność świata roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe I rok Ekobiznesu Semestr Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę o charakterze ogólnobiologicznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia związane z różnorodnością roślin na różnych jej poziomach. Student poznaje różnorodność, budowę, rozmnażanie, wymagania ekologiczne i zróżnicowanie taksonomiczne roślin zarodnikowych (glonów, mszaków, paprotników) i nasiennych. Przedmiot pokazuje procesy związane z ewolucją roślin, ich tendencje rozwojowe i specjalizację, wskazuje ich rolę w środowisku przyrodniczym, a także zagrożenia związane z różnorodnymi zmianami środowiska ich życia oraz konieczność ochrony. Student poznaje zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych: leśnych (bory, grądy, łęgi, olsy) i otwartych (szuwary, turzycowiska, łąki, zbiorowiska ruderalne i segetalne, murawy) oraz czynniki warunkujące ich funkcjonowanie. Poznaje miary bioróżnorodności, dowiaduje się jak kształtuje się bioróżnorodność w skali kontynentów, poznaje światowe centra bioróżnorodności oraz śledzi zmiany bioróżnorodności w czasie. Poznaje czynniki zagrażające bioróżnorodności. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina/dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze/nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, I semestr (zimowy) Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 20 godz., laboratorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: (1) metody podające (oparte na słowie): wykład, praca z literaturą, (2) metody praktyczne: pokaz, metoda laboratoryjna, obserwacja, pomiar. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 20 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 12,5 godz. (w tym konsultacje: 6,5 godz., zaliczenia: 3 godz., egzamin: 3 godz.) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 62,5 godz. |
Literatura: |
1. Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa. 2. Kadłubowska J. Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa. 3. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków. 4. Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa. 5. Matuszkiewicz W. 2011. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Matuszkiewicz W., Sikorski P., Szwed W., Wierzba M. 2020. Zbiorowiska roślinne Polski. Lasy i zarośla (ebook). Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A.1986. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa. 8. Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. PWN, Warszawa. 9. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa. 10. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa. 11. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem charakterystycznych cech poszczególnych grup taksonomicznych oraz wzajemnych zależności między nimi (KP6_WG1); - w zaawansowanym stopniu procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy (KP6_WG2); Student potrafi: - krytycznie oceniać posiadaną wiedzy i powszechność dostępnych informacji z zakresu nauk biologicznych, ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu i jakości, a także ich przydatności w praktyce zawodowej (KP6_UW1); - współpracować z innymi osobami w grupie podczas realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym (KP6_UO2); Student jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i powszechnie dostępnych informacji z zakresu nauk biologicznych, ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu i jakości, a także ich przydatności w praktyce zawodowej (KP6_KK1); - wzięcia odpowiedzialności za powierzony sprzęt, pracę własną i całego zespołu, zgodnie z powierzonymi zadaniami i sprawowaną funkcją (KP6_KR1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z zaliczenia laboratorium, aby móc przystąpić do egzaminu. Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Brzosko, Mirosława Kupryjanowicz | |
Prowadzący grup: | Emilia Brzosko, Magdalena Fiłoc, Mirosława Kupryjanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.