Pomoc publiczna w ekobiznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-2PPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc publiczna w ekobiznesie |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe II rok Ekobiznesu Semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi oraz praktycznymi aspektami szeroko pojętej pomocy publicznej, kierowanej do podmiotów gospodarczych funkcjonujących w ekobiznesie. W rezultacie studenci powinni rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu pomocy publicznej (pomoc publiczna, zasada de minimis, wyłączenia grupowe, notyfikacja pomocy), formy i rodzaje pomocy publicznej, regulacje unijne i krajowe dotyczące pomocy publicznej, bieżące kierunki i zakres pomocy publicznej. Powinni umieć ponadto rozróżniać, kiedy wsparcie finansowe ze środków publicznych nie jest pomocą publiczną oraz jakie są relacje pomiędzy wsparciem z funduszy unijnych a pomocą publiczną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Studia: stacjonarne; Przedmiot: kierunkowy; Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina ekonomia i finanse Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z mikro- i makroekonomii Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godzin; zajęcia terenowe 15 godzin Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców w zależności od potrzeb studenta; zajęcia terenowe; obserwacja Punkty ECTS: 1 Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 32 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 31 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 1 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 1 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Jankowska (2015). Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw w świetle uregulowań wspólnotowych. Zasady i ograniczenia udzielania, Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa. Dowgier R. (2015). Wpływ regulacji dotyczących pomocy publicznej na stanowienie i stosowania lokalnego prawa podatkowego, Temida 2, Białystok. M. Kogut-Jaworska (2016). Pomoc publiczna i jej szczególne znaczenie w systemie wsparcia publicznego w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 451, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2018 r., UOKiK, Warszawa 2019. R. Przygodzka, The specificity of state aid in Poland in comparison with European Union countries, Optimum. Economic studies, 2020, nr 4, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/9929/1/Optimum_4_2020_R_Przygodzka_The_specificity_of_state_aid_in_Poland.pdf Literatura uzupełniająca: Ł. Narloch (2013). Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw – czy warto jej udzielać?, Zarządzanie i Finanse 2013, nr 1, cz. 1, s. 474. P. Podsiadło (2014). Pomoc de minimis jako instrument polityki pomocy publicznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna i rozumie kluczowe kategorie ekonomii i finansów, podstawowe teorie mikro- i makroekonomii oraz zasady funkcjonowania rynku w danym systemie ekonomicznym - KA6_WG5 Umiejętności: 2. Student potrafi planować i wykonywać podstawowe eksperymenty i pomiary, interpretować ich wyniki oraz wyciągać wnioski - KA6_UW2 3. Student potrafi stosować podstawową terminologię specjalistyczną w języku ojczystym oraz obcym (na poziomie B2) w celu opisu zagadnień przyrodniczych i społecznych - KA6_UK1 Kompetencje: 4. Student jest gotów do wykazywania kreatywności, innowacyjności oraz przedsiębiorczości w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego - KA6_KO2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: - wykłady prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta; - zajęcia terenowe - obserwacja Metody oceniania: Zaliczenie części wykładowej w oparciu o: - zaliczenie kolokwium – test składający się z pytań zamkniętych i otwartych przeprowadzony na ostatnim wykładzie - aktywność w dyskusjach. Zaliczenie zajęć terenowych w oparciu o: - obowiązkową obecność podczas zajęć; - opracowanie i złożenie sprawozdania z zajęć |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
Zajęcia terenowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Przygodzka | |
Prowadzący grup: | Renata Przygodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Studia: stacjonarne; Przedmiot: kierunkowy; Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina ekonomia i finanse Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z mikro- i makroekonomii Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godzin; zajęcia terenowe 15 godzin Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców w zależności od potrzeb studenta; zajęcia terenowe; obserwacja Punkty ECTS: 1 Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 32 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 31 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 1 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 1 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Jankowska (2015). Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw w świetle uregulowań wspólnotowych. Zasady i ograniczenia udzielania, Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa. Dowgier R. (2015). Wpływ regulacji dotyczących pomocy publicznej na stanowienie i stosowania lokalnego prawa podatkowego, Temida 2, Białystok. M. Kogut-Jaworska (2016). Pomoc publiczna i jej szczególne znaczenie w systemie wsparcia publicznego w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 451, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław. Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2018 r., UOKiK, Warszawa 2019. R. Przygodzka (2020), The specificity of state aid in Poland in comparison with European Union countries, Optimum. Economic studies, 2020, nr 4, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/9929/1/Optimum_4_2020_R_Przygodzka_The_specificity_of_state_aid_in_Poland.pdf Literatura uzupełniająca: Ł. Narloch (2013). Pomoc publiczna dla przedsiębiorstw – czy warto jej udzielać?, Zarządzanie i Finanse 2013, nr 1, cz. 1, s. 474. P. Podsiadło (2014). Pomoc de minimis jako instrument polityki pomocy publicznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.