Odnawialne źródła energii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-3OZE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Odnawialne źródła energii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe III rok Ekobiznes - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Treści prezentowane w ramach zajęć zwracają uwagę studentów na problemy energetyczne świata. Światowy system energetyczny znajduje się na rozdrożu. Obecne trendy produkcji i zużycia energii są głęboko niezrównoważone - środowiskowo, ekonomicznie i społecznie. Przyszłość ludzkości zależy od zapewnienia szybkiej transformacji do niskowęglowego, efektywnego i przyjaznego środowisku systemu jej produkcji. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi źródłami odnawialnych źródeł energii, możliwościami ich wykorzystania i perspektywami rozwoju w ujęciu globalnym ale też regionalnym. |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu oraz laboratoriów. Laboratoria prowadzone są w terenie w oparciu o inwestycje wykorzystujące odnawialne źródła energii do jej produkcji. Dodatkowo treści programowe realizowane są w ramach konsultacji prowadzącymi zajęcia. W ramach wykładu prezentowane są treści dotyczące globalnego aspektu wykorzystania OZE. W ramach laboratoriów poznawane są mechanizmy produkcji energii z różnych źródeł odnawialnych oraz jej wykorzystanie w regionie. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki o Ziemi i środowisku Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5 (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać ogólne wiadomości dotyczące produkcji energii na świecie i w Polsce Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 20 godz. Metody dydaktyczne: wykład z elementami prezentacji multimedialnej, pokaz, praca z literaturą, konsultacje, obserwacja Metody dydaktyczne dostosowane są do zasad projektowania uniwersalnego. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach poza wykładowych: 20 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 13 godz. |
Literatura: |
1. Curkowski A., Mroczkowski P., Oniszk-Popławska A., Wiśniewski G. 2009. Biogaz rolniczy - produkcja i wykorzystanie, Warszawa, 64 ss, http://www.mae.com.pl/files/poradnik_biogazowy_mae.pdf 2. Dec B., Krupa J. 2014. Wykorzystanie alternatywnych źródeł energii w aspekcie ochrony środowiska. Przegląd Naukowo-Metodyczny „Edukacja dla Bezpieczeństwa” 7, 3(24) 722-757, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-28dae8d2-5227-4223-af39-1c732b7a4b65 3. Kępińska B. 2011. Energia geotermalna w Polsce – stan wykorzystania perspektywy rozwoju. Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, nr 1–2, 7-18, https://min-pan.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/4/2017/12/01-kepinska.pdf 4. Norwisz J., Musielak T., Boryczko B., 2006. Odnawialne źródła energii – polskie definicje i standardy. Rynek Energii 1, 1-15, https://www.cire.pl/pliki/2/oze_def_stand.pdf 5. Popkiewicz M., 2019. Rewolucja energetyczna? Ale po co? Wyd. Draga, Katowice, 423 ss. Literatura uzupełniająca: 1. Błaszczak M., Przybylski Ł., 2010. Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa, 119 ss.https://scholar.com.pl/pl/bezplatne-ebooki/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnego-projektowania.html 2. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje. Oblicza życia. Księga jubileuszowa prof. D. Kornas- Bieli., 858-870. https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student zna i rozumie podstaw prawa gospodarczego i prawa ochrony środowiska, zasady ergonomii i BHP, ochrony własności przemysłowej i intelektualnej - KA6_WK3. 2. Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach biologicznych, chemicznych i naukach społecznych - KA6_WK1. UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi analizować zjawiska i procesy przyrodnicze oraz analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi - KA6_UW1. 2. Student potrafi stosować odpowiednie techniki informacyjno-komunikacyjne, w tym przygotować krótkie wystąpienia, wyrażać swoje opinie oraz prowadzić dyskusję stosując język specjalistyczny - KA6_UK2. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student jest gotów do wykazywania kreatywności, innowacyjności oraz przedsiębiorczości w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego - KA6_KO2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie testu jako egzaminu końcowego. Konsultacje. Zaliczenie eseju z analizą SWOT dla wybranego rodzaju OZE w woj podlaskim. Zaliczenie przedmiotu jest dostosowane do indywidualnych potrzeb studenta, zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu oraz laboratoriów. Laboratoria prowadzone są w terenie w oparciu o inwestycje wykorzystujące odnawialne źródła energii do jej produkcji. Dodatkowo treści programowe realizowane są w ramach konsultacji prowadzącymi zajęcia. W ramach wykładu prezentowane są treści dotyczące globalnego aspektu wykorzystania OZE. W ramach laboratoriów poznawane są mechanizmy produkcji energii z różnych źródeł odnawialnych oraz jej wykorzystanie w regionie. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki o Ziemi i środowisku Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5 (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać ogólne wiadomości dotyczące produkcji energii na świecie i w Polsce Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 20 godz. Metody dydaktyczne: wykład z elementami prezentacji multimedialnej , pokaz, praca z literaturą, konsultacje, obserwacja Metody dydaktyczne dostosowane są do zasad projektowania uniwersalnego. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach poza wykładowych: 20 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 13 godz. |
|
Literatura: |
1. Curkowski A., Mroczkowski P., Oniszk-Popławska A., Wiśniewski G. 2009. Biogaz rolniczy - produkcja i wykorzystanie, Warszawa, 64 ss, http://www.mae.com.pl/files/poradnik_biogazowy_mae.pdf 2. Dec B., Krupa J. 2014. Wykorzystanie alternatywnych źródeł energii w aspekcie ochrony środowiska. Przegląd Naukowo-Metodyczny „Edukacja dla Bezpieczeństwa” 7, 3(24) 722-757, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-28dae8d2-5227-4223-af39-1c732b7a4b65 3. Kępińska B. 2011. Energia geotermalna w Polsce – stan wykorzystania perspektywy rozwoju. Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, nr 1–2, 7-18, https://min-pan.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/4/2017/12/01-kepinska.pdf 4. Norwisz J., Musielak T., Boryczko B., 2006. Odnawialne źródła energii – polskie definicje i standardy. Rynek Energii 1, 1-15, https://www.cire.pl/pliki/2/oze_def_stand.pdf 5. Popkiewicz M., 2019. Rewolucja energetyczna? Ale po co? Wyd. Draga, Katowice, 423 ss. 6. Kalda G., 2014. Analiza stanu energetyki wodnej w Polsce. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury XXXI, 64 (4/14), 81-92, http://doi.prz.edu.pl/pl/pdf/biis/154 7. Nagaj R., 2011. Energetyka wiatrowa w Polsce. Diagnoza i perspektywy rozwoju. Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania, 22, 71-89, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2011-t22/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2011-t22-s71-89/Studia_i_Prace_Wydzialu_Nauk_Ekonomicznych_i_Zarzadzania-r2011-t22-s71-89.pdf 8. https://www.narewka.pl/pl/turystyka/zbiornik_wodny_siemianwka/rozwiazania-techczniczne.html 9. https://www.orla.pl/oze-projekt-grantowy 10. https://www.biawar.com.pl/produkty/pompy-ciepla-nibe/ 11. https://polskagrupabiogazowa.pl/ Literatura uzupełniająca: 1. Błaszczak M., Przybylski Ł., 2010. Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa, 119 ss.https://scholar.com.pl/pl/bezplatne-ebooki/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnego-projektowania.html 2. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje. Oblicza życia. Księga jubileuszowa prof. D. Kornas- Bieli., 858-870. https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.