Przedmiot do wyboru 14 - Surowce naturalne i ich wykorzystanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-3PDW14B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru 14 - Surowce naturalne i ich wykorzystanie |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. fakultatywne III rok Ekobiznes - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Surowce naturalne to występujące w przyrodzie materiały pochodzenia roślinnego, zwierzęcego lub mineralnego wykorzystywane w różnych procesach technologicznych. Celem zajęć jest: - poznanie podstawowych właściwości surowców naturalnych oraz ich występowania i produkcji w Polsce i na świecie, - przedstawienie wykorzystania surowców naturalnych w gospodarce człowieka ze szczególnym uwzględnieniem poziomu rozwoju gospodarczego w ujęciu globalnym jak i regionalnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Surowce naturalne to występujące w przyrodzie materiały pochodzenia roślinnego, zwierzęcego lub mineralnego wykorzystywane w różnych procesach technologicznych. Ich występowanie oraz wykorzystanie decyduje o poziomie rozwoju gospodarczego na świecie. W ramach zajęć omówione zostaną surowce mineralne, ich wykorzystanie, znaczenie i wpływ na rozwój gospodarczy poszczególnych państw świata. Surowce pochodzenia roślinnego i zwierzęcego przedstawione zostaną w ujęciu zróżnicowania środowiskowego na świecie. Wskazane zostaną najważniejsze surowce tego typu wpływające na bilans handlowy poszczególnych państw i regionów. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: ekobiznes Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot z wyboru Dziedzina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki o Ziemi i środowisku Rok studiów/semestr: III rok /VI semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości dotyczące występowania surowców na świecie Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, obserwacja, praca z literaturą, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7,5 godz.(zaliczenie 2 godz., konsultacje 4 godz., egzamin 1,5 godz.) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz. |
Literatura: |
1. Alberts A., Mullen P., 2002. Psychoaktywne rośliny i grzyby. Wyd. Muza SA, 272 ss. 2. Lamer - Zarawska E., Kowal - Gierczak B., Niedworok J., (red.) 2021. Fitoterapia i leki roślinne. PZWL. Wyd. Lekarskie, 251 ss. 3. Litwińczuk Z., (red.) 2004. Surowce zwierzęce, ocena i wykorzystanie. PWRiL, Warszawa, 512 ss 4. Litwińczuk Z., (red.) 2012. Towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych z podstawami przetwórstwa. PWRiL, Warszawa, 574 ss. 5. Molenda J., 2011. Rośliny, które zmieniły świat. Wyd. Replika, 360 ss. 6. Nita J., Plit J., Nita M., 2018. Surowce skalne jako materiał budowlany – analiza zachowanych wyróżników regionalnych. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 40 (2), 107–129, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/8956/1/Nita_Surowce_skalne_jako_material_budowlany.pdf 7. Sobczyński A., Żmudziński W., (red.) 2006. Ocena jakości wybranych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego. WAE, Poznań, 336 ss. 8. Stupnicka E., Stępień-Sałek M., 2016. Geologia regionalna Polski Wyd. UW, Warszawa, 342 ss. 9. Świetlikowska K., Kazimierczak R., Wasiak-Zys G., 2010. Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego. SGGW, Warszawa, 380 ss. 10. Wyszomirski P., 2021. Wybrane naturalne i wtórne surowce mineralne. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT, 277 ss. 11. Zieliński S., 2014. Surowce mineralne. CHEMIK, 68, 5, 429–446. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym - KA6_WG1. UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi analizować zjawiska i procesy przyrodnicze oraz analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi - KA6_UW1. 2. Student potrafi planować i wykonywać podstawowe eksperymenty i pomiary, interpretować ich wyniki oraz wyciągać wnioski - KA6_UW2. 3.Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji w celu pogłębiania i aktualizowania wiedzy specjalistycznej oraz w planowaniu prostych zadań badawczych - KA6_UU2. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów - KA6_KK1. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, dyskusja, konsultacje, wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych, statystyczne opracowanie danych GUS i ich analiza Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk, Katarzyna Puczko, Adam Więcko, Tomasz Włodarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.