Podstawy genetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-MS1-1PGE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy genetyki |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia mikrobiologiczne-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawami dziedziczenia cech i wyjaśnienie złożonego wpływu genów na fenotyp osobnika. Przedmiot ten ma pomóc studentom zrozumieć jaka jest zależność pomiędzy procesami zachodzącymi na poziomie komórkowym a dostosowaniem osobnika. Studenci dowiadują się także, w jaki sposób procesy zachodzące w populacjach kształtują ich strukturę genetyczną. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawami dziedziczenia cech i wyjaśnienie złożonego wpływu genów na fenotyp osobnika. Przedmiot ten ma pomóc studentom zrozumieć jaka jest zależność pomiędzy procesami zachodzącymi na poziomie komórkowym a dostosowaniem osobnika. Studenci dowiadują się także, w jaki sposób procesy zachodzące w populacjach kształtują ich strukturę genetyczną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy kierunkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, semestr I (zimowy) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 30 godz., laboratorium - 45 godz., Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje Punkty ECTS: 5 Całkowity nakład pracy studenta: 125 godz. 1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 78 godz., w tym: a) udział w wykładach: 30 godz., b) udział w zajęciach pozawykładowych: 45 godz., c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz. 2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 47 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Sadakierska–Chudy A., Dąbrowska G., Goc A. 2004. Genetyka ogólna: skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. 2) Charon K.M., Świtoński M. 2012. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN. 3) Fletcher H.L., Hickey G.I. 2021. Genetyka. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN. 4) Bal J. (red.) 2022. Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. 5) Tobias E., Connor M., Ferguson-Smith M. 2013. Genetyka medyczna. Wyd. 3, PZWL, 6) Jorde L.B., Carey J.C., Bamshad M.J. 2021. Genetyka medyczna. Edra Urban & Partner, Wrocław. 7) Lorkiewicz M., Tarkowski J. 1981. Zbiór zadań z genetyki i metod doskonalenia zwierząt. PWN, Warszawa. 8) Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G. 1998. Zbiór zadań i pytań z genetyki. Cz. 1. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. Literatura uzupełniająca: 1) Górska-Andrzejak i in. 2016. Poczet modelowych organizmów badawczych. Wszechświat, 117: 194-208. 2) Ekamper i in. 2020. War- and famine-related excess mortality among civilians in the Netherlands, 1944–1945. Journal of Maps 16:, 124–131. 3) Sachorowski S.P., Sarnowski T.J. 2019. Mechanizmy kontrolujące strukturę chromatyny. Postępy Biochemii 65: 9-20. 4) LaFountain i in. 2017. Molecular Basis of Overdominance at a Flower Color. G3 Genes|Genomes|Genetics 7: 3947–3954. 5) Bachtrog D, Mank JE, Peichel CL, Kirkpatrick M, Otto SP, et al. (2014) Sex Determination: Why So Many Ways of Doing It? PLoS Biol 12(7): e1001899. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna i potrafi wykazać cechy świadczące o pochodzeniu wszystkich organizmów od wspólnego przodka - KP6_WG1, KP6_UW2. 2. Student rozumie zasady dziedziczenia informacji genetycznej u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych - KP6_WG5. 3. Student rozumie powiązanie pomiędzy podziałami komórkowymi a prawami dziedziczności - KP6_WG7. 4. Student rozumie w jaki sposób zjawiska zachodzących w populacjach wpływają na zmiany frekwencji alleli i genotypów - KP6_WG7. Umiejętności: 5. Student potrafi wykazać cechy świadczące o pochodzeniu wszystkich organizmów od wspólnego przodka - KP6_UW2. 6. Student potrafi współdziałać w zespołach badawczych w celu rozwiązywania zadań genetycznych - KP6_UO2. Kompetencje społeczne: 7. Student jest gotów do wypełniania zobowiązań na rzecz środowiska społecznego poprzez identyfikowanie zagrożeń dla zdrowia publicznego - KP6_KO1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów i końcowego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii (na podst. § 23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB z dnia 26 czerwca 2019 r.). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jadwiszczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bona, Katarzyna Jadwiszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.