Mikroorganizmy w środowisku - semestr letni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-MS1-2MSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mikroorganizmy w środowisku - semestr letni |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia mikrobiologiczne-przedm.obowiązkowe II rok Mikrobiologia - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Wstęp do mikrobiologii 320-MS1-1WMI |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii ogólnej oraz wykazywać się umiejętnościami posługiwania się podstawowymi technikami hodowli i identyfikacji mikroorganizmów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z mikroorganizmami (grzyby, bakterie) zasiedlającymi rożne ekosystemy (woda, gleba, powietrze) oraz ich rolą w środowisku. Studenci zapoznają się także z mikrobiologicznymi wskaźnikami stanu sanitarnego wód. Ponadto zdobędą wiedzę w zakresie funkcjonowania rożnych ekosystemów oraz zależności między mikroorganizmami w tych ekosystemach. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: II rok pierwszego stopnia/semestr IV Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 45 godz., zajęcia terenowe - 16 godz. Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: 150 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w zajęciach pozawykładowych: 46 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 55 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 19 godz Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 95 godz. i 3,8 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 godz. i 4,8 pkt. ECTS Na wykładzie omówione zostanie rozmieszczenie mikroorganizmów w róznych typach ekosystemów, a także czynniki wpływające na liczebność mikroorganizmów w wodzie, glebie i powietrzu oraz strategie przeżycia bakterii w tych ekosystemach. Ponadto scharakteryzowane zostaną źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych wód powierzchniowych oraz uwarunkowania prawne dotyczące czystości mykologicznej i bakteriologicznej wód w Polsce i na świecie. Omówione zostanie również znaczenie mikroorganizmów w ekosystemach, problemy eutrofizacji wód powierzchniowych stojących i płynących oraz udział mikroorganizmów w samooczyszczaniu się wód. Ćwiczenia laboratoryjne stanowią przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie mikrobiologii środowiskowej, interpretowania wyników w porównaniu ze standardami zgodnie z normami PN-EN ISO. Ponadto podczas zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętność poprawnej oceny zagrożeń wynikających z mikrobiologicznego zanieczyszczenia środowiska oraz poznają zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Na ćwiczeniach terenowych kształtowane są umiejętność prawidłowego poboru prób do badań mikrobiologicznych z różnych typów ekosystemów oraz zasady ich transportu do laboratorium zgodnie z normami PN-EN ISO. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bednarek R., Dziadowic H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 2. Błaszczyk M.K. Mikrobiologia środowisk. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. 3. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. Mikrobiologia techniczna. Tom 1. Mikroorganizmy i środowiska ich występowania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Schlegel H.G. Mikrobiologia ogólna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Walczak M., Burkowska A., Swiontek-Brzezinska M., Kalwasińska A. Podstawy mikrobiologii w teorii i praktyce. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych ich grup uwzględniając aktualny podział systematyczny ze szczególnym uwzględnieniem mikroorganizmów(KP6_WG1). 2. Student zna rolę i budowę komórek prokariotycznych i eukariotycznych, pseudotkanek oraz tkanek, narządów i organów (KP6_WG2). 3. Student zna procesy biochemiczne związane z interakcjami pomiędzy organizmami wyższymi i mikroorganizmami (KP6_WG4). 4. Student zna aktualne problemy badań przyrodniczych oraz podstawowe metody stosowane w laboratoriach mikrobiologicznych, w tym biologii molekularnej i biochemii i biofizyki (KP6_WG6). 5. Student zna korzyści i zagrożenia związane z wykorzystaniem mikroorganizmów w życiu społecznym i gospodarce (KP6_WG8). 6. Student potrafi Identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki mikroorganizmów, roślin, zwierząt i grzybów ze wskazaniem ich roli w środowisku i gospodarce człowieka (KP6_U W3). 7. Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami statystycznymi oraz technikami informatycznymi i bioinformatycznymi w celu analizy danych zebranych z doświadczeń i obserwacji (KP6_UW4). 8. Student potrafi stosować podstawową i specjalistyczną terminologię fachową w języku ojczystym oraz języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk przyrodniczych na różnym poziomie organizacji życia oraz prowadzenia dyskusji na różnych forach (KP6_UK3). 9. Współdziałać w zespołach badawczych w celu rozwiązywania różnorodnych problemów o charakterze interdyscyplinarnym ze szczególnym uwzględnieniem problematyki mikrobiologicznej (KP6_UO2). 10. Student jest gotów do wypełniania zobowiązań na rzecz środowiska społecznego poprzez identyfikowanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego oraz zdrowia publicznego (KP6_KO1). Sposoby weryfikacji: 1. Bieżąca ocena pracy zespołowej podczas wykonywania analiz w trakcie zajęć laboratoryjnych i terenowych (sprawozdania pisemne) (KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_UK3, KP6_UO2, KP6_KO1). 2. Dwa kolokwia pisemne (KP6_WG1, KP6_WG2, KP6_WG4, KP6_WG6 KP6_WG8, KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_KO1, KP6_UK3, KP6_UO2). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Dwa kolokwia pisemne z części laboratoryjnej. 2. Egzamin pisemny kończący część wykładową 2. Bieżąca ocena pracy zespołowej podczas analizy uzyskanych w trakcie zajęć wyników (sprawozdania z zajęć laboratoryjnych i terenowych). Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
Zajęcia terenowe
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pietryczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Pietryczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
Zajęcia terenowe, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pietryczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Pietryczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Wstęp do mikrobiologii 320-MS1-1WMI |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z mikroorganizmami (grzyby, bakterie) zasiedlającymi rożne ekosystemy (woda, gleba, powietrze) oraz ich rolą w środowisku. Studenci zapoznają się także z mikrobiologicznymi wskaźnikami stanu sanitarnego wód. Ponadto zdobędą wiedzę w zakresie funkcjonowania rożnych ekosystemów oraz zależności między mikroorganizmami w tych ekosystemach. |
|
Pełny opis: |
Na wykładzie omówione zostanie rozmieszczenie mikroorganizmów w róznych typach ekosystemów, a także czynniki wpływające na liczebność mikroorganizmów w wodzie, glebie i powietrzu oraz strategie przeżycia bakterii w tych ekosystemach. Ponadto scharakteryzowane zostaną źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych wód powierzchniowych oraz uwarunkowania prawne dotyczące czystości mykologicznej i bakteriologicznej wód w Polsce i na świecie. Omówione zostanie również znaczenie mikroorganizmów w ekosystemach, problemy eutrofizacji wód powierzchniowych stojących i płynących oraz udział mikroorganizmów w samooczyszczaniu się wód. Ćwiczenia laboratoryjne stanowią przygotowanie do pracy w laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych w zakresie mikrobiologii środowiskowej, interpretowania wyników w porównaniu ze standardami zgodnie z normami PN-EN ISO. Ponadto podczas zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętność poprawnej oceny zagrożeń wynikających z mikrobiologicznego zanieczyszczenia środowiska oraz poznają zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Na ćwiczeniach terenowych kształtowane są umiejętność prawidłowego poboru prób do badań mikrobiologicznych z różnych typów ekosystemów oraz zasady ich transportu do laboratorium zgodnie z normami PN-EN ISO. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bednarek R., Dziadowic H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 2. Błaszczyk M.K. Mikrobiologia środowisk. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. 3. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. Mikrobiologia techniczna. Tom 1. Mikroorganizmy i środowiska ich występowania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Schlegel H.G. Mikrobiologia ogólna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 2. Walczak M., Burkowska A., Swiontek-Brzezinska M., Kalwasińska A. Podstawy mikrobiologii w teorii i praktyce. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.