Dydaktyka biologii w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-PS2-1DBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka biologii w szkole podstawowej |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | tybetański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu dydaktyka biologii w szkole podstawowej jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci poznają założenia oraz warunki zapewniania wysokiej skuteczności i efektywności nauczania biologii. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności analizy podstawy programowej, analizy i modyfikacji programów nauczania, konstruowania rozkładów materiału, planów wynikowych i metodycznych w zależności od założonych celów, przyjętej strategii kształcenia oraz zrozumienie przez studentów przebiegu procesu kształtowania pojęć i umiejętności biologicznych. Podczas zajęć z przedmiotu dydaktyka biologii będzie także kształtowane przekonanie studentów o konieczności ustawicznego uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji. |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu dydaktyka biologii w szkole podstawowej jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci poznają założenia oraz warunki zapewniania wysokiej skuteczności i efektywności nauczania biologii. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności analizy podstawy programowej, analizy i modyfikacji programów nauczania, konstruowania rozkładów materiału, planów wynikowych i metodycznych w zależności od założonych celów, przyjętej strategii kształcenia oraz zrozumienie przez studentów przebiegu procesu kształtowania pojęć i umiejętności biologicznych. Podczas zajęć z przedmiotu dydaktyka biologii będzie także kształtowane przekonanie studentów o konieczności ustawicznego uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów drugiego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria 30 godz., laboratoria 45 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 84,4 godz. w tym: udział w konwersatorium 30 godz., w laboratoriach 45 godz. przygotowanie się do zajęć, udział w konsultacjach, zaliczeniach: 9,4 godz. Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 84 godz. 3,4 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 75 godz., 3 pkt. ECTS W ramach konwersatoriów i laboratoriów studenci zapoznają się z głównymi problemami dydaktyki biologii. Konwersatoria stanowią wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych samodzielnej pracy studenta z literaturą oraz praktyki w szkołach. Studenci poznają podstawy dydaktyki biologii, treści nauczania biologii w szkole podstawowej a także środki dydaktyczne oraz metody i techniki nauczania oraz i ich wykorzystanie w nauczaniu biologii. Poznają podstawowe etapy i uwarunkowania prawidłowego kształtowania pojęć i umiejętności biologicznych oraz kompetencji kluczowych i przedmiotowych, analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole podstawowej. Prowadzący zajęcia: konwersatorium ilaboratoria dr Alina Stankiewicz Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie na Wydziale Biologii w przypadku zachorowań na Covid 19 zajęcia będą prowadzone zdalnie na platformie EduPortal ( MS Team) w czasie rzeczywistym |
Literatura: |
Stawiński W. red. 2006 – Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, W-wa Niemierko B. 2007– Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, W-wa Klus-Stańska D. 2018 -Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wyd. PWN, Warszawa Potyrała K. i Walosik A. (red.) 2011 - Edukacja Przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wyd. Kubajak, 2011 Krzeszowice Potyrała K. (red.) 2011 – Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków Dylak S. 2013 - Architektura wiedzy w szkole. Difin, Warszawa Kaczmarczyk M. 2018. - Szkoła neuronów. Wy. Dobra Literatura, Słups/Warszawa Poradniki i książki metodyczne do nauczania biologii w szkole podstawowej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 tom 1.) |
Efekty uczenia się: |
1. Student rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; KP7_WG10 2. Student rozumie treści nauczania z podstawy programowej biologii i zna typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; KP7_WG16 3. Student zna metody nauczania i kryteria doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie biologii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów KP7_WG17 4. Student potrafi zaprojektować lekcje i zadania dla uczniów służące realizacji podstawy programowej i programu nauczania biologii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; KP7_UW9 5. Student potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów z biologii oraz zaprojektować np. zadania, pracę domową, doświadczenie wspierające integralny rozwój uczniów; KP7_UW8 6. Student potrafi zaplanować czynności uczniów na lekcji biologii służące rozwijaniu kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; KP7_UO2 7. Student potrafi zaplanować realizację prac i zadań zespołowych uczniów na lekcjach biologii; KP7_UO3 8. Student potrafi odpowiedzialnie zorganizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; KP7_UO6 9. Student potrafi samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności dydaktyczne z wykorzystaniem różnych źródeł;KP7_UU3 10. Student jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról; KP7_KK4 11. Student jest gotów do tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej; KP7_KO2 12. Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu podczas zajęć z dydaktyki biologii;KP7_KR4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas konwersatorium i ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych i pisemnego kolokwium. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Wymagana jest obecność w czasie konwersatoriów i ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność) Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.