Ekologia roślin i fitosocjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-PS2-1FIT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia roślin i fitosocjologia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji poszczególnych grup roślin naczyniowych oraz oznaczania roślin do rodzajów i gatunków na podstawie cech morfologicznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i metodami stosowanymi w ekologii roślin oraz w fitosocjologii (metody wyróżniania i klasyfikowania jednostek roślinności, fitocenozy jako strukturalny i funkcjonalny składnik ekosystemu). Efektem realizacji przedmiotu jest również zrozumienie przez studenta procesów ekologicznych zachodzących na poziomie osobnika, populacji, zbiorowiska roślinnego oraz ekosystemu. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia z przygotowaniem pedagogicznym Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: - wykłady: 30 - zajęcia terenowe: 30 Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, dyskusja, eksperyment, obserwacja, praca z instrukcją, praca z kluczem, metoda projektów Punkty ECTS: 4,0 Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz., w tym: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 64 godz., - udział w wykładach: 30 godz., - udział w zajęciach terenowych: 30 godz., - przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 50 godz., - udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 4 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Falińska K. 1990. Osobnik, populacja, fitocenoza. PWN, Warszawa. 2. Falińska K. 1996. Ekologia roślin. PWN, Warszawa. 3. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa. 4. Begon M, Mortimer M, Thompson J. 1999. Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin. PWN, Warszawa. 5. Szafer W, Zarzycki K, Pawłowski B. (red.) 1972. Szata roślinna Polski. Tom 1. PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Faliński JB. 2001. Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych: KP7_WG1 Student rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem: KP7_WG3 Student stosuje nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w terenowych badaniach biologicznych: KP7_WG7 Student potrafi dobierać adekwatną do postawionych celów metodę badawczą, interpretować uzyskane wyniki, formułować wnioski na ich podstawie, jak i na podstawie danych z literatury: KP7_UW1 Student/absolwent jest gotów do systematycznego zapoznawania się z najnowszymi osiągnieciami naukowymi w celu rozwiazywania problemów: KP7_KK1 Student/absolwent jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w celu rozwiązania problemu: KP7_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Pozytywna ocena zaliczenia zajęć terenowych (ocena ze sprawozdania pisemnego). 2. Pozytywna ocena z pisemnego egzaminu końcowego (warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z zajęć terenowych). Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.