Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-PS2-1PEO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z

zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z

zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.

Wykład ma za zadanie zaznajomić studenta z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (edukacja, wychowanie, kształcenie). Student

zapozna się też z usytuowaniem pedagogiki w systemie innych nauk.

Ćwiczenia pozwolą na zaznajomienie studenta z podstawowymi zadaniami, rolą i koncepcją nauczyciela jako dydaktyka i wychowawcy

klasy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze).

• Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004

• Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002

• Pankowska D., Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne, Kraków, 2019

Literatura uzupełniająca:

• Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008

• Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa (różne wydania)

Efekty uczenia się:

B.2.W1. B.2.W3.

Student zna przedmiot badań i system pojęciowy pedagogiki.

B.2.W2 Student zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela.

B.2.W4. Student zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela.

B.2.U3 Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

B.2.K3. Student jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne.

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (zadania), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace

zespołowe, samoocena studentów, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny.

51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.

50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)