Trening kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-PS2-1TKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening kreatywności |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność ucznia. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne (psychologia twórczości, pedagogika twórczości) Semestr: II (letni) ECTS: 1 punkt Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin (ćwiczenia) Metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela) Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. Bilans nakładu pracy studenta –15 godzin: ćwiczenia, 10 godzin: praca własna studenta Wskaźniki ilościowe – 15 godzin – 0,5 pkt. – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 10 godzin – 0,5 pkt. – praca własna studenta (czytanie literatury, przygotowanie mapy twórczego potencjału) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls” |
Efekty uczenia się: |
Efekty z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela W ZAKRESIE WIEDZY STUDENT ZNA I ROZUMIE: B.1.W4. twórcze metody i techniki uczenia się, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju twórczych uzdolnień ucznia, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI STUDENT POTRAFI: rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów (Efekt ogólny III, 1.2 efekt nr 8) B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się; B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju twórczych uzdolnień i zainteresowań; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH STUDENT JEST GOTÓW DO: B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (twórczymi zasobami rozwojowymi) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach (zadania warsztatowe zespołowe, zadania warsztatowe indywidualne - mapa twórczego potencjału) Formy zaliczenia przedmiotu: ćwiczenia – zaliczenie na ocenę; Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe: •samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe), •samoocena efektów pracy zespołowej, • mapa twórczego potencjału Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% – ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.