Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Monitorowanie i ocenianie osiągnięć uczniów z biologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-PS2-2MOU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Monitorowanie i ocenianie osiągnięć uczniów z biologii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe
II rok II st. Biologia z PP - semestr letni
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z podstawowymi problemami diagnostyki edukacyjnej, sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów z biologii w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia polegają na analizie materiałów źródłowych oraz wykonywaniu zadań praktycznych związanych ze sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć z biologii w szkołach ponadpodstawowych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia

Rok studiów/semestr: II rok studiów drugiego stopnia, semestr letni

Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i z przedmiotu dydaktyka biologii w szkole podstawowej.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

ćwiczenia 15 godz.

Metody dydaktyczne uwzględniające koncepcje projektowania uniwersalnego w edukacji: rozmowa, dyskusja, praca z materiałem źródłowym, wykorzystanie prezentacji multimedialnych oraz filmu.

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym:

udział w ćwiczeniach 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 8,1 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 1,9 godz.

Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16,9 godz.,

W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z podstawowymi problemami diagnostyki edukacyjnej, sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów z biologii w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia polegają na analizie materiałów źródłowych oraz wykonywaniu zadań praktycznych związanych ze sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć z biologii w szkołach ponadpodstawowych.

Prowadzący zajęcia:

ćwiczenia dr Alina Stankiewicz

Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie na Wydziale Biologii, w przypadku zachorowań na Covid-19 zajęcia będą prowadzone zdalnie na EduPortal ( MS Teams ) w czasie rzeczywisty

Literatura:

Niemierko B. 1998. Pomiar wyników kształcenia. Wyd. WSiP, Warszawa

Niemierko B. 2018. Jak pomagać uczniom ocenianiem szkolnym. Wyd. Smak Słowa. Sopot

Sterna D. 2006. ocenianie kształtujące w praktyce. Wyd. CEO Warszawa

Informator o egzaminie maturalnym z biologii od roku szkolnego 2022/2023. CKE, Warszawa 2021

Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Ustaw 2018 r. poz. 467.

Rozporządzenie MEN z dnia14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej

wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dziennik Ustaw z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356

Chrzanowski M.M., Grajkowski W., Lilpop J., Musialik M., Ostrowska B. 2013. Dociekanie naukowe w zadaniach testowych. (W) red. I. Maciejowska i E. Odrowąż - Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów. T.2 Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków s. 59-75.

Efekty uczenia się:

1. Student przedstawia rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; rozróżnia pojęcia ocenianie bieżące, semestralne, roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne KP7_WG14

2. Student potrafi skonstruować test, sprawdzian oraz inne narzędzia przydatne w procesie monitorowania i oceniania uczniów z biologii na poziomie szkoły ponadpodstawowej KP7_UO4

3. Student potrafi skonstruować narzędzia do wstępnej diagnozy umiejętności uczniów i udzielać informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem KP7_UU2

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.

Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność)

Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z

zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Stankiewicz
Prowadzący grup: Alina Stankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z podstawowymi problemami diagnostyki edukacyjnej, sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów z biologii w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia polegają na analizie materiałów źródłowych oraz wykonywaniu zadań praktycznych związanych ze sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć z biologii w szkołach ponadpodstawowych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia

Rok studiów/semestr: II rok studiów drugiego stopnia, semestr letni

Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i z przedmiotu dydaktyka biologii w szkole podstawowej.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

ćwiczenia 15 godz.

Metody dydaktyczne uwzględniające koncepcje projektowania uniwersalnego w edukacji: rozmowa, dyskusja, praca z materiałem źródłowym, wykorzystanie prezentacji multimedialnych oraz filmu.

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym:

udział w ćwiczeniach 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 8,1 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 1,9 godz.

Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16,9 godz.,

W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z podstawowymi problemami diagnostyki edukacyjnej, sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów z biologii w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia polegają na analizie materiałów źródłowych oraz wykonywaniu zadań praktycznych związanych ze sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć z biologii w szkołach ponadpodstawowych.

Prowadzący zajęcia:

ćwiczenia dr Alina Stankiewicz

Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie na Wydziale Biologii, w przypadku zachorowań na Covid-19 zajęcia będą prowadzone zdalnie na EduPortal ( MS Teams ) w czasie rzeczywisty

Literatura:

Niemierko B. 1998. Pomiar wyników kształcenia. Wyd. WSiP, Warszawa

Niemierko B. 2018. Jak pomagać uczniom ocenianiem szkolnym. Wyd. Smak Słowa. Sopot

Sterna D. 2006. ocenianie kształtujące w praktyce. Wyd. CEO Warszawa

Informator o egzaminie maturalnym z biologii od roku szkolnego 2022/2023. CKE, Warszawa 2021

Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Ustaw 2018 r. poz. 467.

Rozporządzenie MEN z dnia14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej

wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dziennik Ustaw z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356

Chrzanowski M.M., Grajkowski W., Lilpop J., Musialik M., Ostrowska B. 2013. Dociekanie naukowe w zadaniach testowych. (W) red. I. Maciejowska i E. Odrowąż - Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów. T.2 Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków s. 59-75.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)