Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka w szkole podstawowej (wrzesień)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-PS2-2PWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka w szkole podstawowej (wrzesień)
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe
II rok II st. Biologia z PP - semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Opiekun praktyki

dr Alina Stankiewicz

Praktyka będzie odbywana w szkołach podstawowych wybranych przez studenta (w miejscu zamieszkania).

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia

Rok studiów/semestr: I rok studiów drugiego stopnia, semestr letni

Wymagania wstępne: Student powinien odbyć praktykę w szkole podstawowej pod opieką dydaktyka z uczelni

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: praktyka zawodowa w szkole podstawowej 50 godz.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 92 godz. w tym:

udział w praktykach 50 godz., przygotowanie się do zajęć: 40 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 2 godz.

Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz., 2 pkt. ECTS

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 90 godz., 4 pkt. ECTS

Metody dydaktyczne: ukierunkowana obserwacja lekcji, dyskusja, rozmowa, analiza dokumentów, konsultacje

Poznają podstawowe etapy i uwarunkowania prawidłowego kształtowania pojęć i umiejętności biologicznych oraz kompetencji kluczowych i przedmiotowych, analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole podstawowej.

Opiekun praktyki: dr Alina Stankiewicz

Literatura:

Literatura podstawowa:

Podstawa programowa kształcenia ogólnego - dla szkoły podstawowej - przedmiot biologia (2017)

Stawiński W. (red). 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa

Potyrała K. (red.) 2011. Kreatywny nauczyciel - wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

Literatura uzupełniająca:

Kordziński J. 2004. Hospitacja może być przydatna. Biblioteczka Dobrego Nauczyciela. WSiP, Warszawa

Efekty uczenia się:

1. Student potrafi pełnić rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów KP7_WG10

2. Student zna treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem KP7_WG16

3. Student zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów KP7_WG17

4. Student zna podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych KP7_WK3

5. Student zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy KP7_WK5

6. Student zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia KP7_WK6

7. Student umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów KP7_UW6

8. Student umie adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych KP7_UW7

9. Student umie rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym KP7_UW8

10. Student umie posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu KP7_UK4

11.Student umie rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów KP7_UO2

12. Student umie skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów KP7_UO3

13. Student umie monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły KP7_UO4

14. Student umie pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego KP7_UO5

15.Student umie odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku KP7_UO6

16. Student umie wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem KP7_UU2

17. Student jest przygotowany do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej KP7_KK3

18. Student jest przygotowany do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalne KP7_KK4

19. Student jest przygotowany do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią KP7_KO2

20. Student jest przygotowany do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska KP7_KO3

21. Student jest przygotowany do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji KP7_KO4

22. Student jest przygotowany do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka KP7_KR3

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę praktyk na podstawie:

1/ Poprawnie wypełnianego Dziennik praktyk, w którym student odnotowuje wszystkie swoje aktywności i zadania wynikające ze Struktury praktyki - godzinowego rozkładu aktywności studenta. Dziennik powinien być opatrzony pieczątką placówki i podpisany przez opiekuna z ramienia szkoły.

2/ Potwierdzenie zaliczenia praktyki podpisane przez dyrektora szkoły, opiekuna i podstemplowane pieczątkami szkoły.

3/ Opinia wraz z oceną nauczyciela opiekuna praktyki na temat zrealizowanej przez studenta praktyki.

4/ Przedstawienie przez studenta planów metodycznych przeprowadzonych lekcji, protokołów hospitacji lekcji w szkole.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Stankiewicz
Prowadzący grup: Alina Stankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)