Praktyka w szkole podstawowej (wrzesień)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-PS2-2PWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka w szkole podstawowej (wrzesień) |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe II rok II st. Biologia z PP - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Opiekun praktyki dr Alina Stankiewicz Praktyka będzie odbywana w szkołach podstawowych wybranych przez studenta (w miejscu zamieszkania). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów drugiego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: Student powinien odbyć praktykę w szkole podstawowej pod opieką dydaktyka z uczelni Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: praktyka zawodowa w szkole podstawowej 50 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 92 godz. w tym: udział w praktykach 50 godz., przygotowanie się do zajęć: 40 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 2 godz. Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz., 2 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 90 godz., 4 pkt. ECTS Metody dydaktyczne: ukierunkowana obserwacja lekcji, dyskusja, rozmowa, analiza dokumentów, konsultacje Poznają podstawowe etapy i uwarunkowania prawidłowego kształtowania pojęć i umiejętności biologicznych oraz kompetencji kluczowych i przedmiotowych, analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole podstawowej. Opiekun praktyki: dr Alina Stankiewicz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Podstawa programowa kształcenia ogólnego - dla szkoły podstawowej - przedmiot biologia (2017) Stawiński W. (red). 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa Potyrała K. (red.) 2011. Kreatywny nauczyciel - wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków Literatura uzupełniająca: Kordziński J. 2004. Hospitacja może być przydatna. Biblioteczka Dobrego Nauczyciela. WSiP, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1. Student potrafi pełnić rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów KP7_WG10 2. Student zna treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem KP7_WG16 3. Student zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów KP7_WG17 4. Student zna podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych KP7_WK3 5. Student zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy KP7_WK5 6. Student zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia KP7_WK6 7. Student umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów KP7_UW6 8. Student umie adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych KP7_UW7 9. Student umie rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym KP7_UW8 10. Student umie posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu KP7_UK4 11.Student umie rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów KP7_UO2 12. Student umie skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów KP7_UO3 13. Student umie monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły KP7_UO4 14. Student umie pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego KP7_UO5 15.Student umie odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku KP7_UO6 16. Student umie wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem KP7_UU2 17. Student jest przygotowany do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej KP7_KK3 18. Student jest przygotowany do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalne KP7_KK4 19. Student jest przygotowany do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią KP7_KO2 20. Student jest przygotowany do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska KP7_KO3 21. Student jest przygotowany do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji KP7_KO4 22. Student jest przygotowany do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka KP7_KR3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę praktyk na podstawie: 1/ Poprawnie wypełnianego Dziennik praktyk, w którym student odnotowuje wszystkie swoje aktywności i zadania wynikające ze Struktury praktyki - godzinowego rozkładu aktywności studenta. Dziennik powinien być opatrzony pieczątką placówki i podpisany przez opiekuna z ramienia szkoły. 2/ Potwierdzenie zaliczenia praktyki podpisane przez dyrektora szkoły, opiekuna i podstemplowane pieczątkami szkoły. 3/ Opinia wraz z oceną nauczyciela opiekuna praktyki na temat zrealizowanej przez studenta praktyki. 4/ Przedstawienie przez studenta planów metodycznych przeprowadzonych lekcji, protokołów hospitacji lekcji w szkole. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN ZTR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Alina Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.