Finansowanie podmiotów środkami publicznymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-EN1-2XFPS | Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Finansowanie podmiotów środkami publicznymi | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów | ||
Grupy: |
3L niestac.studia ekonomiczne I st. - przedm.obowiązkowe Ekonomia 2 rok 1 st. Niestacjonarne sem Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem kształcenia w zakresie przedmiotu „Finansowanie podmiotów środkami publicznymi” jest przekazanie studentom wiedzy na temat szeroko pojętej pomocy publicznej, kierowanej przede wszystkim do podmiotów gospodarczych. Studenci powinni znać podstawowe pojęcia z zakresu pomocy publicznej (pomoc publiczna, notyfikacja pomocy publicznej, wyłączenia automatyczne i grupowe, pomoc de minimis), formy i rodzaje pomocy publicznej, regulacje unijne i krajowe dotyczące pomocy publicznej. Powinni także rozróżniać sytuacje, kiedy wsparcie finansowe ze środków publicznych nie jest pomocą publiczną (istota testu pomocy publicznej). Studenci zapoznają się również z zasadami oraz zakresem udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej. |
||
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione zagadnienia związane z istotą ekonomicznej aktywności państwa oraz kategorie środków publicznych. Trzon dyskusji będzie koncentrował się na istocie i formach pomocy publicznej oraz zakresie udzielanej pomocy publicznej w Polsce. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: II rok, semestr trzeci Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie dotyczy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 9 godzin wykładu, 9 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład prowadzony zdalnie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu; ćwiczenia prowadzone w formie prezentacji przedstawianych w ramach prac grupowych studentów Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności studenta/Liczba godzin: Udział w wykładach i ćwiczeniach/18 Samodzielne studiowanie/32 Przygotowanie do egzaminu/20 Konsultacje z prowadzącym/1 Przygotowanie i udział w dyskusji/4 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami/Liczba godzin/Punkty ECTS: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela/20/0,8 |
||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Podsiadło P., Pomoc publiczna a konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw w świetle zaleceń strategii rozwojowych Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2015. 2. Choroszczak J., Pomoc publiczna a rozwój firmy: szanse i zagrożenia, POLTEXT, Warszawa 20123. Wybrane problemy wspierania przedsiębiorstw w Polsce, Studia BAS, Nr 16, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, Warszawa 2008 4. Postuła I., Werner A., Prawo pomocy publicznej, LexisNexis, Warszawa 2008 5. Gancarczyk M., Wsparcie publiczne dla MSP: podstawy teoretyczne a praktyka gospodarcza, C.H. Beck, Warszawa 2010 6. Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2018 roku, UOKiK, Warszawa 2018 7. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240) 8. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362) 9. Wójtowicz-Dawid A., Pomoc publiczna udzielana przez gminy, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kurcz B. (red.), Pomoc państwa: wybrane zagadnienia, C.H. Beck, Warszawa 2009 2. Nykiel-Mateo A., Pomoc państwa a ogólne środki interwencji w europejskim prawie wspólnotowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2009 3. Dec P., Pomoc publiczna w restrukturyzacji przedsiębiorstw, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2018. 4. Kosikowski C., Współczesny interwencjonizm, Warszawa, Wolters Kluwer 2018. 5. Jakimowicz A., Podstawy interwencjonizmu państwowego, PWN, Warszawa 2018. 6. Stiglitz J., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa 2013. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 2FPS_W01 Student zna przesłanki interwencji państwa w gospodarce E1_W03 test końcowy 2FPS_W02 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu pomocy publicznej E1_W04, E1_W07 test końcowy 2FPS_W03 Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych instrumentów wykorzystywanych w procesie udzielania pomocy publicznej finansowanej przede wszystkim ze środków UE E1_W04, E1_W07 test końcowy UMIEJĘTNOŚCI 2FPS_U01 Student posiada umiejętność przeprowadzenia analizy w zakresie definiowania pomocy publicznej E1_K05 test końcowy, ocena aktywności |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład prowadzony zdalnie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu. Formy zaliczenia przedmiotu: - wykłady: test końcowy (za pośrednictwem platformy Blackboard). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Prowadzący grup: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.