Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-EN2-1ESP | Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów | ||
Grupy: |
2L niestac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Ekonomia 1 rok 2 st. Niestacjonarne sem letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. Efektem kształcenia jest rozpoznawanie i rozumienie zadań i funkcji sektora publicznego; rozumienie jego podległej roli w stosunku do sektora prywatnego, rozumienie metod finansowania organizacji publicznych; rozpoznawanie problemów związanych z funkcjonowaniem sektora publicznego, a zwłaszcza jego efektywnością. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: M2_kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia Rok studiów/semestr: I/2 Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 9 godz., ćwiczenia 18 godzin Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Zakładu Teorii Ekonomii (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 9 Przygotowanie do egzaminu 30 Udział w ćwiczeniach 18 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 10 Przygotowanie do pracy pisemnej 10 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 2 Egzamin 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 2,0 o charakterze praktycznym 50 2,0 |
||
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Tresch R.W. Public sector economics, Palgrave Macmillan, New York 2008. Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Gardocka-Jałowiec A. (red.), Innowacyjne metody i instrumenty zarządzania w organizacjach publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Kosikowski C., Ruśkowski E. (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2005. Kozłowska-Burdziak M., Sektor publiczny – racjonalizacja gospodarowania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Przygodzka R. (red.), Instrumenty i metody racjonalizacji finansów publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ESP_W01 Student ma pogłębioną wiedzę z dziedziny nauk ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem teorii dobrobytu i ekonomii sektora publicznego oraz zna rozszerzony zakres współczesnej terminologii ekonomii sektora publicznego. (E2_W01) ESP_W02 Student ma wiedzę na temat podstawowych mechanizmów funkcjonowania sektora publicznego, jego współczesnych funkcji i zadań, a także ma pogłębioną wiedzę w zakresie roli sektora publicznego we współczesnej gospodarce oraz powiązań sektora publicznego z otoczeniem, w tym zwłaszcza z sektorem rynkowym oraz pozarządowym. (E2_W04) ESP_W03 Student ma pogłębioną wiedzę o podstawowych zasadach (m.in.: prawnych, organizacyjnych, etycznych) determinujących funkcjonowanie sektora publicznego i jego podmiotów oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania. (E2_W07) Umiejętności: ESP_U01 Student potrafi, w oparciu o poznane kategorie ekonomii sektora publicznego, prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska oraz procesy ekonomiczne zachodzące w sektorze publicznym oraz wzajemne relacje między nimi (E2_U01) ESP_U02 Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień multimedialnych i ustnych z zakresu ekonomii sektora publicznego (E2_U10) Kompetencje: ESP_K01 Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w szczególności role przywódcy (E2_K02) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: Cykl wykładów kończy się egzaminem przeprowadzonym w trakcie sesji egzaminacyjnej. Egzamin będzie miał formę testu składającego się z 20 pytań. Ocena końcowa może być podniesiona dzięki punktom uzyskanym za aktywność podczas zajęć. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie kolokwium, wykonanie pracy zespołowej i ustna jej prezentacja, aktywność w dyskusjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Renata Przygodzka | |
Prowadzący grup: | Mateusz Łajewski, Renata Przygodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. Efektem kształcenia jest rozpoznawanie i rozumienie zadań i funkcji sektora publicznego; rozumienie jego podległej roli w stosunku do sektora prywatnego, rozumienie metod finansowania organizacji publicznych; rozpoznawanie problemów związanych z funkcjonowaniem sektora publicznego, a zwłaszcza jego efektywnością. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: M2_kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 9 godz., ćwiczenia 18 godzin Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Zakładu Ekonomii Sektora Publicznego (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 9 Przygotowanie do egzaminu 30 Udział w ćwiczeniach 18 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 10 Przygotowanie do pracy pisemnej 10 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 2 Egzamin 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 2,0 o charakterze praktycznym 50 2,0 | |
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Tresch R.W. Public sector economics, Palgrave Macmillan, New York 2008. Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Gardocka-Jałowiec A. (red.), Innowacyjne metody i instrumenty zarządzania w organizacjach publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Kosikowski C., Ruśkowski E. (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2005. Kozłowska-Burdziak M., Sektor publiczny – racjonalizacja gospodarowania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Przygodzka R. (red.), Instrumenty i metody racjonalizacji finansów publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. | |
Uwagi: |
Z uwagi na ograniczenia związane z prowadzeniem zajęć w trybie kontaktu bezpośredniego, przedmiot realizowany jest w 2020 r. w trybie zdalnym. W taki sposób (z wykorzystaniem platformy Blackboard) realizowane są zarówno ćwiczenia, jak i wykłady oraz weryfikacja efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Renata Przygodzka | |
Prowadzący grup: | Mateusz Łajewski, Renata Przygodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. Efektem kształcenia jest rozpoznawanie i rozumienie zadań i funkcji sektora publicznego; rozumienie jego podległej roli w stosunku do sektora prywatnego, rozumienie metod finansowania organizacji publicznych; rozpoznawanie problemów związanych z funkcjonowaniem sektora publicznego, a zwłaszcza jego efektywnością. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: M2_kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 9 godz., ćwiczenia 18 godzin Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Zakładu Ekonomii Sektora Publicznego (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 9 Przygotowanie do egzaminu 30 Udział w ćwiczeniach 18 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 10 Przygotowanie do pracy pisemnej 10 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 2 Egzamin 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 2,0 o charakterze praktycznym 50 2,0 | |
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Tresch R.W. Public sector economics, Palgrave Macmillan, New York 2008. Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Gardocka-Jałowiec A. (red.), Innowacyjne metody i instrumenty zarządzania w organizacjach publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Kosikowski C., Ruśkowski E. (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2005. Kozłowska-Burdziak M., Sektor publiczny – racjonalizacja gospodarowania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Przygodzka R. (red.), Instrumenty i metody racjonalizacji finansów publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. | |
Uwagi: |
Z uwagi na ograniczenia związane z prowadzeniem zajęć w trybie kontaktu bezpośredniego, przedmiot realizowany jest w 2020 r. w trybie zdalnym. W taki sposób (z wykorzystaniem platformy Blackboard) realizowane są zarówno ćwiczenia, jak i wykłady oraz weryfikacja efektów kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.