Zagadnienia kulturowe w ekonomii
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 330-EN2-2ZKE |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia kulturowe w ekonomii |
| Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
| Grupy: |
Ekonomia 2 stopień 2 rok Niestacjonarne zima |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie związku między kulturą i zjawiskami gospodarczymi. Treści wykładów służą: (1) odpowiedzi na pytanie w jakim stopniu czynniki kulturowe kształtują rozwój gospodarki, społeczeństwa, dobrobyt społeczny oraz warunkują zrozumienie mechanizmu rozwoju społeczeństw; (2) wskazaniu i omówieniu obszarów, gdzie analiza ekonomiczna napotyka na czynniki istotne dla gospodarowania, które pochodzą ze sfery szeroko rozumianej kultury; (3) wzbudzeniu motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce i rozpatrywania ich w kontekście kulturowym. |
| Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy/humanizujący Rok studiów/sem. - rok II /sem. 3. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 9 godzin wykładu. Metody dydaktyczne (uwzględniają koncepcję projektowania uniwersalnego): - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących (dyskusja; angażowanie studentów do zadawania pytań) zapewnia różnorodność i elastyczność w sposobie przekazywania wiedzy, a także angażowania studenta. Studenci ze szczególnymi potrzebami powinni poinformować na początku semestru o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Punkty ECTS – 2. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 9 godz. Studiowanie literatury 17 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godz. Przygotowanie do zaliczenia 22 godz. Razem: 50 godzin Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 11 godzin, co odpowiada 0,44 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 39 godz., co odpowiada 1,56 pkt ECTS. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Archer M.S., [2019], Kultura i sprawczość, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. 2. Fukuyama F., [1997], Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa. 3. Gesteland R., [2000], Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, Warszawa. 4. Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., [1998], Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa. 5. Hofstede G., [2000], Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa. 6. Kultura ma znaczenie, [2003], Harrison L., Huntington S. (red.), Zysk i S-ka, Warszawa. 7. Noga M., [2021], Kultura a ekonomia, CeDeWu, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Elias N., [2016], Esej o czasie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 2. Landes D., [2000], Bogactwo i nędza narodów, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa. 3. Thaler R.H., [2000], From Homo Economicus to Homo Sapiens, „Journal of Economic Perspectives”, Vol. 14 (1), pp. 133-141, https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.14.1.133. |
| Efekty uczenia się: |
2ZKE_W01 student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie kultury w rozwoju gospodarek i społeczeństw, jej wpływ na dobrobyt jednostek , KP7_WG6 2ZKE_W02 student zna i rozumie w pogłębionym stopniu kulturowe determinanty działania podmiotów gospodarczych, instytucji i struktur ekonomicznych oraz historyczną ich ewolucję, KP7_WG8 2ZKE_W03 student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji dotyczące człowieka jako podmiotu gospodarującego, tj. aktywnego uczestnika struktur gospodarczych z uwzględnieniem kontekstu kulturowego i psychologicznego, KP7_WK1 |
| Metody i kryteria oceniania: |
Cykl zajęć kończy się zaliczeniem pisemnym w formie raportu przedstawiającego i oceniającego znaczenie poszczególnych wyznaczników kultury w kształtowaniu warunków do wzrostu i rozwoju gospodarczego w wybranym kraju. Praca pisemna jest pracą grupową (4-5 osób). Pracę pisemną uważa się za zaliczoną przy uzyskaniu min. 51% maksymalnej liczby punktów. Ogólne warunki określa Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku (Załącznik do Obwieszczenia nr 6/2022 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2022 r.). W przygotowaniu prac pisemnych można wykorzystywać systemy sztucznej inteligencji (SI) zgodnie z zakresem i zasadami określonymi w Zarządzeniu nr 31 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 11 kwietnia 2025 r. w sprawie wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku. Zakazuje się korzystania z systemów SI podczas egzaminu. Forma zaliczenia uwzględnia koncepcję projektowania uniwersalnego: Studenci ze szczególnymi potrzebami powinni poinformować na początku semestru o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym ograniczeniach związanych z zaliczeniem pisemnym w celu ustalenia formy współpracy i zaliczenia przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Robert Ciborowski, Anna Jurczuk | |
| Prowadzący grup: | Anna Jurczuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Robert Ciborowski, Anna Jurczuk | |
| Prowadzący grup: | Anna Jurczuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
| Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie związku między kulturą i zjawiskami gospodarczymi. Treści wykładów służą: (1) odpowiedzi na pytanie w jakim stopniu czynniki kulturowe kształtują rozwój gospodarki, społeczeństwa, dobrobyt społeczny oraz warunkują zrozumienie mechanizmu rozwoju społeczeństw; (2) wskazaniu i omówieniu obszarów, gdzie analiza ekonomiczna napotyka na czynniki istotne dla gospodarowania, które pochodzą ze sfery szeroko rozumianej kultury; (3) wzbudzeniu motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce i rozpatrywania ich w kontekście kulturowym. |
|
| Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – studia niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy/humanizujący Rok studiów/sem. - rok II /sem. 3. Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 9 godzin wykładu. Metody dydaktyczne (uwzględniają koncepcję projektowania uniwersalnego): - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących (dyskusja; angażowanie studentów do zadawania pytań) zapewnia różnorodność i elastyczność w sposobie przekazywania wiedzy, a także angażowania studenta. Studenci ze szczególnymi potrzebami powinni poinformować na początku semestru o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Punkty ECTS – 2. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 9 godz. Studiowanie literatury 17 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godz. Przygotowanie do zaliczenia 22 godz. Razem: 50 godzin Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 11 godzin, co odpowiada 0,44 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 39 godz., co odpowiada 1,56 pkt ECTS. |
|
| Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Archer M.S., [2019], Kultura i sprawczość, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. 2. Fukuyama F., [1997], Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa. 3. Gesteland R., [2000], Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, Warszawa. 4. Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., [1998], Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa. 5. Hofstede G., [2000], Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa. 6. Kultura ma znaczenie, [2003], Harrison L., Huntington S. (red.), Zysk i S-ka, Warszawa. 7. Noga M., [2021], Kultura a ekonomia, CeDeWu, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Elias N., [2016], Esej o czasie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 2. Landes D., [2000], Bogactwo i nędza narodów, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa. 3. Thaler R.H., [2000], From Homo Economicus to Homo Sapiens, „Journal of Economic Perspectives”, Vol. 14 (1), pp. 133-141, https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.14.1.133. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
