Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika handlu i usług

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 330-ES1-3PEHU
Kod Erasmus / ISCED: 14.303 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika handlu i usług
Jednostka: Wydział Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia 1 stopień 3 rok Stacjonarne lato
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu Ekonomika handlu i usług jest przekazanie wiedzy o miejscu tych sektorów we współczesnej gospodarce oraz o specyfice funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych i usługowych. Ponadto omówiona zostanie specyfika funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych.

Skrócony opis:

W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu.

W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą.

Pełny opis:

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Kod przedmiotu: 0300-ES1-3PEHU

Język przedmiotu: Język polski

Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy, moduł 4 – przedmioty specjalnościowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: Obszar nauk ekonomicznych, ekonomia

Rok studiów /semest: III-ci rok /semestr studiów- 6-ty

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) :

Bez wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

Wykład - 15 godz, ćwiczenia – 30 godz.

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin

Udział w wykładach: 15

Przygotowanie się do wykładu: 5

Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20

Studia literaturowe 20

Udział w ćwiczeniach: 30

Przygotowanie do ćwiczeń: 10

Przygotowanie do sprawdzianów: 10

Przygotowanie prac domowych-pisemnych: 8

Udział w konsultacjach: 7

RAZEM: 125 godz. odpowiada 5 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

Liczba godzin: Punkty ECTS:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47 1,88

o charakterze praktycznym - 37 1,48

Literatura:

Filipiak B. (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego: zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój, CeDeWu, Warszawa 2009.

Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa 2010

Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014.

Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. .

Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014.

Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014.

Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition.

Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 .

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

3PEHU _W01 Rozumie strukturę gospodarki oraz zna podstawowe kategorie w obszarze handlu i w usługach. E1_W01

3PEHU_W02 Zna zasady i procedury tworzenia oraz funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych oraz usługowych. E1_W11

UMIEJĘTNOŚCI:

3PEHU_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwać informacje do analizowania zjawisk zachodzących w handlu i sektorze usługowym oraz formułować rekomendacje dla przedsiębiorstw tam funkcjonujących. E1_U02

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

3PEHU _K01 Potrafi identyfikować i interpretować informacje płynące z otoczenia dla skutecznego funkcjonowania w usługach i w handlu. E1_K04

3PEHU_K02 Potrafi wskazać możliwości robienia biznesu w sektorze handlowym i usługowym. E1_K07

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze) oraz uzyskanie pozytywnego zaliczenia pracy w grupie. Na ocenę końcową będzie miała wpływ indywidualna aktywność studenta oraz wynik uzyskany z kolokwium (w formie testu). Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit powinny być zaliczane na konsultacjach.

Ogólne warunki określa Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku (Obwieszczenie nr 2/2024 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 21 maja 2024 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego Uchwały nr 2424 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 22 maja 2019 r. w sprawie Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Henryk Wnorowski
Prowadzący grup: Ewa Magrel, Henryk Wnorowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu.

W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą.

Pełny opis:

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Kod przedmiotu: 0300-ES1-3PEHU

Język przedmiotu: Język polski

Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy, moduł 4 – przedmioty specjalnościowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: Obszar nauk ekonomicznych, ekonomia

Rok studiów /semest: III-ci rok /semestr studiów- 6-ty

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) :

Bez wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

Wykład - 15 godz, ćwiczenia – 30 godz.

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin

Udział w wykładach: 15

Przygotowanie się do wykładu: 5

Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20

Studia literaturowe 20

Udział w ćwiczeniach: 30

Przygotowanie do ćwiczeń: 10

Przygotowanie do sprawdzianów: 10

Przygotowanie prac domowych-pisemnych: 8

Udział w konsultacjach: 7

RAZEM: 125 godz. odpowiada 5 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

Liczba godzin: Punkty ECTS:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47 1,88

o charakterze praktycznym - 37 1,48

Literatura:

Filipiak B. (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego: zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój, CeDeWu, Warszawa 2009.

Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa 2010

Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014.

Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. .

Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014.

Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014.

Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition.

Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 .

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)