Ekonomika handlu i usług
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-ES1-3PEHU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.303
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika handlu i usług |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia 1 stopień 3 rok Stacjonarne lato |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem kształcenia w zakresie przedmiotu Ekonomika handlu i usług jest przekazanie wiedzy o miejscu tych sektorów we współczesnej gospodarce oraz o specyfice funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych i usługowych. Ponadto omówiona zostanie specyfika funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych. |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu. W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 0300-ES1-3PEHU Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy, moduł 4 – przedmioty specjalnościowe Dziedzina i dyscyplina nauki: Obszar nauk ekonomicznych, ekonomia Rok studiów /semest: III-ci rok /semestr studiów- 6-ty Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) : Bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz, ćwiczenia – 30 godz. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin Udział w wykładach: 15 Przygotowanie się do wykładu: 5 Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20 Studia literaturowe 20 Udział w ćwiczeniach: 30 Przygotowanie do ćwiczeń: 10 Przygotowanie do sprawdzianów: 10 Przygotowanie prac domowych-pisemnych: 8 Udział w konsultacjach: 7 RAZEM: 125 godz. odpowiada 5 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin: Punkty ECTS: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47 1,88 o charakterze praktycznym - 37 1,48 |
Literatura: |
Filipiak B. (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego: zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój, CeDeWu, Warszawa 2009. Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa 2010 Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. . Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 . |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 3PEHU _W01 Rozumie strukturę gospodarki oraz zna podstawowe kategorie w obszarze handlu i w usługach. E1_W01 3PEHU_W02 Zna zasady i procedury tworzenia oraz funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych oraz usługowych. E1_W11 UMIEJĘTNOŚCI: 3PEHU_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwać informacje do analizowania zjawisk zachodzących w handlu i sektorze usługowym oraz formułować rekomendacje dla przedsiębiorstw tam funkcjonujących. E1_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 3PEHU _K01 Potrafi identyfikować i interpretować informacje płynące z otoczenia dla skutecznego funkcjonowania w usługach i w handlu. E1_K04 3PEHU_K02 Potrafi wskazać możliwości robienia biznesu w sektorze handlowym i usługowym. E1_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze) oraz uzyskanie pozytywnego zaliczenia pracy w grupie. Na ocenę końcową będzie miała wpływ indywidualna aktywność studenta oraz wynik uzyskany z kolokwium (w formie testu). Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit powinny być zaliczane na konsultacjach. Ogólne warunki określa Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku (Obwieszczenie nr 2/2024 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 21 maja 2024 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego Uchwały nr 2424 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 22 maja 2019 r. w sprawie Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Wnorowski | |
Prowadzący grup: | Ewa Magrel, Henryk Wnorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu. W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą. |
|
Pełny opis: |
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 0300-ES1-3PEHU Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy, moduł 4 – przedmioty specjalnościowe Dziedzina i dyscyplina nauki: Obszar nauk ekonomicznych, ekonomia Rok studiów /semest: III-ci rok /semestr studiów- 6-ty Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) : Bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz, ćwiczenia – 30 godz. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin Udział w wykładach: 15 Przygotowanie się do wykładu: 5 Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20 Studia literaturowe 20 Udział w ćwiczeniach: 30 Przygotowanie do ćwiczeń: 10 Przygotowanie do sprawdzianów: 10 Przygotowanie prac domowych-pisemnych: 8 Udział w konsultacjach: 7 RAZEM: 125 godz. odpowiada 5 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin: Punkty ECTS: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47 1,88 o charakterze praktycznym - 37 1,48 |
|
Literatura: |
Filipiak B. (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego: zarządzanie, finanse, efektywność, rozwój, CeDeWu, Warszawa 2009. Dudziński J. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Difin, Warszawa 2010 Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. . Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011. Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014. Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition. Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.