Analiza rynków zagranicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-MS1-1ARZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza rynków zagranicznych |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, uwarunkowań oraz zasad działania instytucji międzynarodowych , a także zaprezentowanie wpływu dynamicznie zmieniającego się otoczenia na decyzje uczestników obrotu międzynarodowego. Przedstawione zostaną także podstawowe pojęcia z zakresu rynku międzynarodowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, uwarunkowań oraz zasad działania instytucji międzynarodowych , a także zaprezentowanie wpływu dynamicznie zmieniającego się otoczenia na decyzje uczestników obrotu międzynarodowego. Przedstawione zostaną także podstawowe pojęcia z zakresu rynku międzynarodowego. W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z oceną atrakcyjności rynku zagranicznego oraz zmianami występującymi na tym rynku. Poruszone zostaną także treści związane z instytucjonalnymi uwarunkowaniami działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych oraz oceną tych rynków ze wskazaniem strategii wejścia. Szczegółowej analizie zostaną poddane wybrane rynki zagraniczne. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjne- Specjalność: Handel międzynarodowy Moduł: 4 Rok studiów /semestr: rok 1/ 2 semestr Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz., ćwiczenia – 30 godz. Metody dydaktyczne: •Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, •Ćwiczenia- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, wymagają także czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim: udziału w dyskusji, odpowiedzi na pytania, analizy przygotowanych studiów przypadków. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w wykładach - 15 h - Zaliczenie końcowe - 2 h - Udział w ćwiczeniach - 30 h - Konsultacje - 8 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 55h - 2 ECTS |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Gniadek J., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji Południowej i Azji Południowo-Wschodniej: Indie, Indonezja, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2016. Gniadek J., Kępka H., Bąkowska K., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: Kraje Zatoki Perskiej: Arabia Saudyjska, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Warszawa : Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2013. Grzegorczyk W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. Kępka H., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: Unia Europejska: Bułgaria, Rumunia : wybrane aspekty, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2015. Lubiński M., Analiza koniunktury i badanie rynków, Elipsa, Warszawa 2004. Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003. Schroeder J., Bartosik- Purgot M., Mruk H. Międzynarodowe badania marketingowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bartosik-Purgat M., Dostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012. Bąkowska K., Gniadek J., Kępka H., Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji: Korea Południowa, Malezja, Wietnam; Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2011. Budzyński W., Eksport w przedsiębiorstwie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext, 2016. Pałys L, Kępka H. (red.), Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Afryki: Algieria, Egipt, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2012. Schroeder J. (red.), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2011. Sobczak E., Segmentacja rynków zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010. Stępień B. (red.), Współpraca i strategie marketingowe przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2011. Krugman .P; Obstfeld M.; Melitz M., International economics : theory and policy, Pearson, Boston 2015. Sorbe S., Johansson Å., International tax planning, competition and market structure, OECD Publishing, Paris 2017. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student: 1ARZ_W01 ma wiedzę na temat działania fundamentalnych struktur i instytucji międzynarodowych KP6_WK1 1ARZ_W02 ma wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej gospodarki, determinujących rozwój rynków zagranicznych KP6_WK2 UMIEJĘTNOŚCI: Student: 1ARZ_U01 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do oceny konkretnych procesów i zmian zachodzących w handlu międzynarodowym oraz dokonać krytycznej analizy i syntezy posiadanych informacji, stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne KP6_UW2 1ARZ_U02 potrafi komunikować się wykorzystując specjalistyczną terminologię z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki związanej z oceną atrakcyjności rynków zagranicznych KP6_UK1 1ARZ-U03 potrafi przewidywać kształtowanie się sytuacji na światowych rynkach w zakresie bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz realizować własne uczenie się przez całe życie KP6_UU2 KOMPETENCJE: Student: 1ARZ_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ze względu na wysoką dynamikę zmian w otoczeniu krajowym i międzynarodowym KP6_KK1 1ARZ_K02 jest gotów do dbania o tradycje i dorobek zawodu, a także odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, respektowania norm i zasad KP6_KR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
- wykład: zaliczenie w formie pisemnej – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% z maksymalnej punktacji. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń. - ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyniku z kolokwium oraz efektu pracy grupowej. Kolokwium uznaje się za zaliczone, po uzyskaniu co najmniej 51% max. punktów. Ocena końcowa: 60% wynik z kolokwium 40% praca grupowa. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze). Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit (max. 2) powinny być zaliczane na konsultacjach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.