Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 330-MS1-1ERO
Kod Erasmus / ISCED: 14.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia rozwoju
Jednostka: Wydział Ekonomii i Finansów
Grupy: Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 1 stopień 1 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem kształcenia w ramach przedmiotu Ekonomia rozwoju jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy dotyczącej istoty i przyczyn zróżnicowania rozwoju społeczno-ekonomicznego na świecie, zapóźnień rozwojowych oraz czynników, kierunków i narzędzi pobudzania tego rozwoju.

Studenci nabędą umiejętność diagnozowania stanu rozwoju społeczno-gospodarczego krajów, wykorzystując do tego celu szeroką gamę zagregowanych i nieagregowanych wskaźników rozwoju. Zdobędą umiejętność pogłębionej analizy przyczyn i skutków zacofania społeczno-ekonomicznego wybranych państw świata., a także analizy wewnętrznych oraz międzynarodowych czynników powstrzymujących procesy rozwoju gospodarczego w krajach słabo rozwiniętych. Zapoznają się z teoriami mikro i makroekonomicznymi dotyczącymi możliwości pobudzania rozwoju.

Studenci nabędą wiedzę o źródłach baz danych statystycznych na temat rozwoju takich, jak Eurostat, OECD, UNSD oraz innych publikatorów danych statystycznych

Pełny opis:

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Język przedmiotu: Język polski
Rodzaj przedmiotu: Moduł 1 - przedmiot kształcenia ogólnego
Rok studiów /semestr: pierwszy rok / drugi semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godzin
Metoda dydaktyczna:  Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych, angażujący studentów
Punkty ECTS: 4
Wskaźniki ilościowe
Aktywność studenta:
Udział w wykładach – 30 godz.
Przygotowanie się do wykładu - studiowanie literatury – 15 godz.
Przygotowanie się do wykładu -gromadzenie i analiza danych dotyczących zróżnicowań rozwojowych na świecie – 25 godz.
Udział w konsultacjach – 6 godz.
Przygotowanie do egzaminu – 22 godz.
Egzamin – 2 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela i studentów – 50 godz., 2 ECTS
o charakterze praktycznym – 25 godz., 1 ECTS

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

M. Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego. Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate?, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012

R.Bartkowiak, Ekonomia rozwoju, PWE (dostęp przez Ibuk Libra)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

R. Peet, E. Hartwick, Theories of development, Wyd. The Guilford Press, Nowy Jork 2009

J. Stiglitz, Globalizacja, Wyd. PWN, Warszawa 2004

J. Sachs, Koniec z nędzą. Zadanie dla naszego pokolenia, Wyd. PWN, Warszawa 2006.

J.A. List, Why Economists Should Conduct Field Experiments and 14 Tips for Pulling One Off, Journal of Economic Perspectives, 25(3) 2011, s. 3-16 [http://home.uchicago.edu/~jlist/papers/Why%20Economists%20Should%20Conduct%20Field%20Experiments%20and%2014%20tips%20for%20Pulling%20One%20Off.pdf]

E. Duflo, Field Experiments in Development Economics, BREAD Policy Paper No. 012, [http://economics.mit.edu/files/800

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1ERO_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależności i uwarunkowania dotyczące wzrostu i rozwoju gospodarczego w krajach wysoko i słabo rozwiniętych (KP6_WG2 )

UMIEJĘTNOŚCI

1ERO_U01 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w celu analizy i interpretacji procesu rozwoju gospodarczego i przyczyn zapóźnienia w krajach słabo rozwiniętych i rozwijających się (KP6_UW1)

1ERO_U02 potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się w odniesieniu do problematyki zapóźnienia rozwojowego krajów słabo rozwiniętych, wykorzystując w tym celu adekwatne źródła informacji (KP6_UU1)

KOMPETENCJE

1ERO_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, rozumie potrzebę stałego uczenia się, i w razie potrzeby sięgania po opinie ekspertów, ze względu na dynamikę procesów rozwojowych w świecie (KP6_KK1)

Weryfikacja wszystkich efektów kształcenia nastąpi w toku dyskusji problemowej podczas egzaminu ustnego.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie ustnej lub pisemnej. W przypadku egzaminu ustnego Student odpowiada na jedno problemowe pytanie wylosowane z puli pytań. Pytania będą dostarczone studentom nie później niż na dwa tygodnie przed końcem semestru.

Sposób oceniania odpowiedzi ustnej:

dostateczny - student zna ogólne przyczyny zapóźnienia rozwojowego krajów słabiej rozwiniętych i kierunki przeciwdziałania tym zjawiskom, jednak nie w pełni rozumie ich objaśnienie na gruncie teorii ekonomii. Ogólnie charakteryzuje aktualne zróżnicowanie rozwoju na świecie i sposoby jego pomiaru

ocena dobra - student w zadowalającym stopniu zna i rozumie zarówno podłoże historyczne, uwarunkowania jak i objaśnienia teoretyczne istniejącego zróżnicowania rozwoju. Potrafi scharakteryzować wybrane mierniki rozwoju i jest świadom ich niedoskonałości

ocena bardzo dobra - student bardzo dobrze zna i rozumie zarówno

stan obecny, przyczyny zapóźnienia rozwojowego krajów słabiej rozwiniętych i kierunki przeciwdziałania tym zjawiskom, jak też w pełni rozumie ich objaśnienie na gruncie teorii ekonomii. Podejmuje dyskusję na temat przyczyn zapóźnienia i działań na rzez niwelowania zapóźnienia rozwojowego

Zna wskaźniki rozwoju i rozumie różnice między nimi oraz ich niedoskonałości.

W przypadku testu pisemnego - skala ocen (% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania)

55-64% dst

65-73% dst+

74-82% db

83-91% db+

92-100% bdb

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Poskrobko
Prowadzący grup: Tomasz Poskrobko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)