Matematyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-MS1-1MAT | Kod Erasmus / ISCED: |
11.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów | ||
Grupy: |
3L stac. I st. studia międzynarodowych stosunków gospodarczych - przedmioty obowiązkowe Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 1 rok 1 st. Stacjonarne sem Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
7.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wiedza z matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie w zaawansowanym stopniu wybranych zagadnień z analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych oraz algebry liniowej w zakresie macierzy i układów równań a także kształcenie twórczego i logicznego myślenia, ścisłego wyrażania myśli, formułowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem narzędzi matematycznych. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: podstawowy Rok studiów/semestr: studia 1 st./ rok I/ semestr 1 Wymagania wstępne: wiedza z matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. – wykład, 30 godz. – ćwiczenia Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji podczas wykładu. Ćwiczenia - rozwiązywanie zadań, dyskusja w grupie, praca w grupach, praca samodzielna. Punkty ECTS 7 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 h; udział w ćwiczeniach – 30 h; udział w konsultacjach – 9 h; odrabianie prac domowych – 30 h; przygotowanie do zajęć – 40 h; przygotowanie do kolokwium – 24 h; przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 30 h; Łączny nakład pracy studenta – 178 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55/2,2 o charakterze praktycznym: 124/4,96 |
||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Antoniewicz R., Misztal A., Matematyka dla studentów ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 2. Bażańska T., Nykowska M., Matematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa 2007. 3. Mierzyńska D., Perło N., Roszkowska E., Algebra liniowa z elementami zastosowań w ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003. 4. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Roszkowska E., Zadania z analizy matematycznej dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Uzupełniająca: 1. Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2008. 3. Matłoka M. (red.), Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009. 4. Hoy M., Livernois J. , McKenna C. , Rees R. , Stengos T. , Mathematics for Economics, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London England 2011. 5. Anholcer M., Mathematics in economics and management : examples and exercises, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2015. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1MAT_W01 Ma wiedzę o macierzach i układach równań liniowych oraz możliwościach ich wykorzystania do analizy zjawisk społeczno-ekonomicznych, a także potrafi wykonać operacje na macierzach i rozwiązać układ równań liniowych. KP6_WK4 1MAT_W02 Ma wiedzę o funkcjach jednej zmiennej (w tym z rachunku różniczkowego i całkowego) oraz możliwościach ich wykorzystania do analizy zjawisk społeczno-ekonomicznych, a także posługuje się prawidłowo podstawowymi własnościami funkcji jednej zmiennej, potrafi wyznaczyć podstawowe pochodne i całki funkcji jednej zmiennej. KP6_WK4 1MAT_W03 Ma wiedzę o funkcjach dwóch zmiennych (przede wszystkim z rachunku różniczkowego) oraz możliwościach ich wykorzystania do analizy zjawisk społeczno-ekonomicznych, a także potrafi wyznaczyć podstawowe pochodne cząstkowe i rozwiązywać elementarne zagadnienia optymalizacyjne funkcji dwóch zmiennych. KP6_WK4 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1MAT_K01 Wykazuje gotowość do uznawania znaczenia nabytej wiedzy z matematyki w rozwiązywaniu problemów praktycznych. KP6_KK2 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Do egzaminu dopuszczone są osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń na ocenę co najmniej 3,0. Egzamin ma formę pisemną i składa się z pytań testowych. Podstawą zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów z każdego kolokwium. Kolokwia mają formę pisemną i składają się z zadań otwartych. Do oceny wliczane są również punkty uzyskane z aktywności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Misiewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Misiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Program przedmiotu obejmuje elementy analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych oraz algebry liniowej. Szczególna uwaga jest zwrócona na zapoznanie z metodami matematycznymi stosowanymi w naukach społecznych. Wykład zawiera definicje, wzory i twierdzenia z matematyki oraz przykłady. Na ćwiczeniach studenci rozwiązują zadania, które oswajają z teorią. | |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne. Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, M_2 Przedmioty podstawowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina: nauki społeczne; Dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr 1 rok, 1 semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i gzaminów) Wiedza z matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. – wykład ( w tym 3 godz. na platformie), 30 godz. – ćwiczenia ( w tym 6 godz. na platformie), Metody dydaktyczne Metody podające (wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych), metody praktyczne oraz aktywizujące (praca indywidualna przy tablicy, praca w grupach, praca samodzielna). Punkty ECTS 7 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 h; udział w ćwiczeniach – 30 h; udział w konsultacjach – 9 h; odrabianie prac domowych – 30 h; przygotowanie do zajęć – 40 h; przygotowanie do kolokwium – 24 h; przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 30 h; Łączny nakład pracy studenta – 178 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55/2,2 o charakterze praktycznym: 124/4,96 | |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Antoniewicz R., Misztal A., Matematyka dla studentów ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 2. Bażańska T., Nykowska M., Matematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa 2007. 3. Mierzyńska D., Perło N., Roszkowska E., Algebra liniowa z elementami zastosowań w ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003. 4. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Roszkowska E., Zadania z analizy matematycznej dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Uzupełniająca: 1. Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2008. 3. Matłoka M. (red.), Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009. 4. Hoy M., Livernois J. , McKenna C. , Rees R. , Stengos T. , Mathematics for Economics, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London England 2011. 5. Anholcer M., Mathematics in economics and management : examples and exercises, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Skrodzka | |
Prowadzący grup: | Iwona Skrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie w zaawansowanym stopniu wybranych zagadnień z analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych oraz algebry liniowej w zakresie macierzy i układów równań a także kształcenie twórczego i logicznego myślenia, ścisłego wyrażania myśli, formułowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem narzędzi matematycznych. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: podstawowy Rok studiów/semestr: studia 1 st./ rok I/ semestr 1 Wymagania wstępne: wiedza z matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. – wykład, 30 godz. – ćwiczenia Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji podczas wykładu. Ćwiczenia - rozwiązywanie zadań, dyskusja w grupie, praca w grupach, praca samodzielna. Punkty ECTS 7 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 h; udział w ćwiczeniach – 30 h; udział w konsultacjach – 9 h; odrabianie prac domowych – 30 h; przygotowanie do zajęć – 40 h; przygotowanie do kolokwium – 24 h; przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 30 h; Łączny nakład pracy studenta – 178 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55/2,2 o charakterze praktycznym: 124/4,96 | |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Antoniewicz R., Misztal A., Matematyka dla studentów ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 2. Bażańska T., Nykowska M., Matematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa 2007. 3. Mierzyńska D., Perło N., Roszkowska E., Algebra liniowa z elementami zastosowań w ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003. 4. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Roszkowska E., Zadania z analizy matematycznej dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Uzupełniająca: 1. Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2008. 3. Matłoka M. (red.), Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009. 4. Hoy M., Livernois J. , McKenna C. , Rees R. , Stengos T. , Mathematics for Economics, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London England 2011. 5. Anholcer M., Mathematics in economics and management : examples and exercises, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2015. | |
Uwagi: |
Od 17 października, zarówno wykłady, jak i ćwiczenia prowadzone są w formie zdalnej za pośrednictwem platformy MS Teams. Weryfikacja efektów kształcenia będzie się obywała za pośrednictwem platformy Blackboard. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.