Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-MS1-2ESP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 1 stopień 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, teorii objaśniających funkcjonowanie sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomii dobrobytu oraz uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i politycznych funkcjonowania sektora publicznego w Polsce i wybranych krajach. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: podstawowy, Moduł 2 Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: mikro- i makroekonomia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz., konwersatorium 15 godzin Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 30 Przygotowanie do zaliczenia 30 Udział w konwersatorium 15 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 9 Zaliczenie przedmiotu 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 2,2 o charakterze praktycznym 70 2,8 |
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Owsiak S., Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. Stiglitz J. E., Rosengard J. K., Economics of the public sector, WW Northon & Co, New York 2015. Government at a Glance 2021, OECD Publishing, Paris 2021. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Afonso A.B., Schuknecht L., Tanzi V., Efektywność sektora publicznego: porównania międzynarodowe, OLYMPUS Szkoła Wyższa im. R. Kudlińskiego, Warszawa 2004. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. TworekP., Myrczek J.,Public risk management. T. 1, Perspective of theory and practice, Publishing House of the University of Economics, Katowice, 2016 Informator ekonomiczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych: http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/ |
Efekty uczenia się: |
2ESP_W01 Zna i rozumie fundamentalne struktury i instytucje międzynarodowe w zakresie funkcjonowania sektora publicznego, KP6_WK1 2ESP_W02 Student zna normy i reguły (prawne, organizacyjne i etyczne) funkcjonowania sektora publicznego oraz rządzące nim prawidłowości. KP6_WK5 Umiejętności 2ESP_U01 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i interpretowania procesów oraz zjawisk występujących w sektorze publicznym. KP6_UW1 2ESP_U02 Student potrafi komunikować się wykorzystując specjalistyczną terminologię z zakresu sektora publicznego. KP6_UK1 2ESP_U03 Potrafi brać udział w debacie, przedstawiając różne opinie i stanowiska, poświęcone funkcjonowaniu sektora publicznego KP6_UK2 Kompetencje społeczne: 2ESP_K01 Student jest gotów do dbania o tradycje i dorobek zawodu pracownika sektora publicznego, w tym inspirowania innych do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, respektowania norm i zasad w sektorze publicznym. KP6_KR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu: Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Sposób i zasady zaliczenia określonej formy zajęć: Cykl wykładów kończy się zaliczeniem przeprowadzonym w trakcie sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie ma charakter pisemny - test obejmujący 20 pytań zamkniętych i otwartych. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 51% możliwych do uzyskania punktów. Forma zaliczenia konwersatorium: - wykonanie pracy pisemnej (praca grupowa) i ustna prezentacja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; - aktywność w dyskusjach. Ocena z konwersatorium oparta jest o system punktowy. Warunkiem uzyskania zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie co najmniej 51% ogólnej liczby punktów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Przygodzka | |
Prowadzący grup: | Mateusz Łajewski, Renata Przygodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, teorii objaśniających funkcjonowanie sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomii dobrobytu oraz uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i politycznych funkcjonowania sektora publicznego w Polsce i wybranych krajach. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: podstawowy, Moduł 2 Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: mikro- i makroekonomia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz., konwersatorium 15 godzin Metody dydaktyczne: - wykład prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących, na platformie MS Teams; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 30 Przygotowanie do zaliczenia 30 Udział w konwersatorium 15 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 9 Zaliczenie przedmiotu 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 2,2 o charakterze praktycznym 70 2,8 |
|
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Owsiak S., Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. Stiglitz J. E., Rosengard J. K., Economics of the public sector, WW Northon & Co, New York 2015. Government at a Glance 2021, OECD Publishing, Paris 2021. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Afonso A.B., Schuknecht L., Tanzi V., Efektywność sektora publicznego: porównania międzynarodowe, OLYMPUS Szkoła Wyższa im. R. Kudlińskiego, Warszawa 2004. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. TworekP., Myrczek J.,Public risk management. T. 1, Perspective of theory and practice, Publishing House of the University of Economics, Katowice, 2016 Informator ekonomiczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych: http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/ |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Przygodzka | |
Prowadzący grup: | Mateusz Łajewski, Renata Przygodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | podstawowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, teorii objaśniających funkcjonowanie sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomii dobrobytu oraz uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i politycznych funkcjonowania sektora publicznego w Polsce i wybranych krajach. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: podstawowy, Moduł 2 Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne: mikro- i makroekonomia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godz., konwersatorium 15 godzin Metody dydaktyczne: - wykład prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących, na platformie MS Teams; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 30 Przygotowanie do zaliczenia 30 Udział w konwersatorium 15 Przygotowanie i udział w dyskusji 10 Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20 Czytanie literatury przedmiotu 10 Udział w konsultacjach 9 Zaliczenie przedmiotu 1 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 2,2 o charakterze praktycznym 70 2,8 |
|
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Owsiak S., Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. Stiglitz J. E., Rosengard J. K., Economics of the public sector, WW Northon & Co, New York 2015. Government at a Glance 2021, OECD Publishing, Paris 2021. Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005 Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Afonso A.B., Schuknecht L., Tanzi V., Efektywność sektora publicznego: porównania międzynarodowe, OLYMPUS Szkoła Wyższa im. R. Kudlińskiego, Warszawa 2004. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. TworekP., Myrczek J.,Public risk management. T. 1, Perspective of theory and practice, Publishing House of the University of Economics, Katowice, 2016 Informator ekonomiczny Ministerstwa Spraw Zagranicznych: http://www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl/pl/ |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.