Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Procesy innowacyjne w gospodarce światowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 330-MS1-3PIN Kod Erasmus / ISCED: 14.301 / (0311) Ekonomia
Nazwa przedmiotu: Procesy innowacyjne w gospodarce światowej
Jednostka: Wydział Ekonomii i Finansów
Grupy: 3L stac. I st. studia międzynarodowych stosunków gospodarczych - przedmioty specjalizacyjne
Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 3 rok 1 st. Stacjonarne sem Zimowy
Punkty ECTS i inne: 6.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, form i istoty procesów innowacyjnych, z uwzględnieniem ich zróżnicowania geograficznego oraz znaczenia gospodarczego. Analizę istoty procesów innowacyjnych poprzedza omówienie teorii innowacji i głównych czynników rozwoju gospodarczego. Poszczególne rodzaje procesów innowacyjnych rozpatrywane są przez pryzmat czynników, które wpływają na ich efektywność oraz zasobów niezbędnych do ich przeprowadzenia.

Omówiona jest także polityka innowacyjna, jako główne narzędzie wpływu państwa na przebieg procesów innowacyjnych w gospodarce. Przedmiot obejmuje także ocenę poziomu innowacyjności gospodarek z wykorzystaniem wskażników i rankingów innowacyjności oraz określenie czynników wpływających na określoną pozycję innowacyjną.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, form i istoty procesów innowacyjnych, z uwzględnieniem ich zróżnicowania geograficznego oraz znaczenia gospodarczego. Analizę istoty procesów innowacyjnych poprzedza omówienie teorii innowacji i głównych czynników rozwoju gospodarczego. Poszczególne rodzaje procesów innowacyjnych rozpatrywane są przez pryzmat czynników, które wpływają na ich efektywność oraz zasobów niezbędnych do ich przeprowadzenia.

Omówiona jest także polityka innowacyjna, jako główne narzędzie wpływu państwa na przebieg procesów innowacyjnych w gospodarce. Przedmiot obejmuje także ocenę poziomu innowacyjności gospodarek z wykorzystaniem wskażników i rankingów innowacyjności oraz określenie czynników wpływających na określoną pozycję innowacyjną.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy. Moduł IV. Do wyboru

Rok studiów /semestr: 3 rok/semestr 1

Wymagania wstępne: Brak wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład: 30 godzin, ćwiczenia 15 godzin

Metody dydaktyczne: - podające: wykład z wykorzystanie prezentacji w Power Point. - ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczenia wymagające czynnego uczestnictwa studentów, w tym: prezentacja przygotowanych wcześniej treści, dyskusja, analiza tekstu, analiza danych statystycznych, praca w grupach,

Liczba punktów ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach- 30 Udział w ćwiczeniach - 15

Przygotowanie do ćwiczeń - 46

Opracowanie wskazanych zagadnień i zadań - 35

Udział w konsultacjach - 9

Przygotowanie do kolokwium - 36

Przygotowanie do egzaminu - 28

Egzamin końcowy -2

Łączny nakład pracy studenta w godz.: 150

Wskaźniki ilościowe: Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela - 56h; 2,24 ECTS Liczba godzin o charakterze praktycznym 12 h; 0,5 ECTS

Literatura:

1) P.F. Drucker, Innowacja i przedsiębiorczość, PWE Warszawa 1992

2)C.K.Prahalad, M.S.Krishnan, Nowa era innowacji, PWN Warszawa 2010

3)C.M.Christensen, Przełomowe innowacje: możliwości rozwoju czy zagrożenie dla przedsiębiorstwa, PWN Warszawa 2010

4)J.Bessant, J.Tidd, Zarządzanie innowacjami, Wolters Kluwer 2013

5) K. Piech, Knowledge and innovation processes in Central and Eastern European economies, The Knowledge and Innovation Institut, Warsaw 2007.

Dokumenty elektroniczne, dostępne bezpłatnie na stronach wydawców raportów:

1)European Innovation Scoreboard, https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_en

2)Global Innovation Index, https://www.globalinnovationindex.org/Home

3) WEF Competitiveness Index, http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza

3PIN_W01 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależności między uczestnikami międzynarodowych procesów innowacyjnych, w szczególności z obszarze tworzenia i

rozwoju produktów i usług (gospodarki krajowe, organizacje, korporacje) KP6_WG2

3PIN_W02 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu istotę procesu pozyskiwania i porządkowania informacji dotyczących przyczyn, charakteru i konsekwencji zmian strukturalnych w gospodarce światowej (wynikających z realizacji procesów innowacyjnych w których uczestniczą podmioty z kilku

krajów KP6_WG3

Umiejętności

3PIN_U01 potrafi komunikować się wykorzystując specjalistyczną terminologię z zakresu międzynarodowych sieci innowacji, procesów

innowacyjnych, w szczególności z udziałem korporacji KP6_UK1

3PIN_U02 potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się, pogłębiać zasób posiadanej wiedzy dotyczącej zależności i ograniczeń cechujących operacje międzynarodowe, w szczególności w handlu zagranicznym, w tym potrafi przygotować prace pisemne i prezentacje multimedialne poświęcone konkretnemu zagadnieniu z zakresu

międzynarodowych stosunków gospodarczych i dyscyplin komplementarnych, właściwie dobierając i weryfikując materiały źródłowe do

przygotowywania prac KP6_UU1

Kompetencje

3PIN_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności z obszaru międzynarodowych procesów innowacyjnych, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu korzystania z opinii ekspertów KP6_KK1

3PIN_K02 jest gotów do uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze międzynarodowych transferów wiedzy KP6_KK2

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: - podające: wykład z wykorzystanie prezentacji w Power Point. - ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczenia wymagające czynnego uczestnictwa studentów, w tym: prezentacja przygotowanych wcześniej w grupie treści, dyskusja, analiza tekstu, analiza danych statystycznych.

Egzamin końcowy odbywa się w formie pisemnej (test w pytaniami zamkniętymi i półotwartymi). Egzamin uważa się za zaliczony przy uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Roszkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.