Budżetowanie zadaniowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-PS1-2UBZA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
|
Nazwa przedmiotu: | Budżetowanie zadaniowe |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalistyczne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Prawo finansowe 0300-PS1-1PFI |
Założenia (lista przedmiotów): | Prawo finansowe 0300-PS1-1PFI |
Założenia (opisowo): | Student przed przystąpieniem do realizacji przedmiotu powininen posiadać wiedzę w zakresie prawa finansowego. w szczególności w zakresie ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest szczegółowa analiza budżetu zadaniowego jako instrumentu poprawy efektywności i skuteczności wydatkowania środków publicznych. Przedmiotem wykładu są zarówno teoretyczne jak i praktyczne zagadnienia stosowania tego instrumentu zarówno w Polsce jak i wybranych państwach. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1) Zasady i zakres zaliczenia przedmiotu; istota budżetowania zadaniowego. 2) Kopernikański przewrót w sektorze publicznym, czyli „Rządzić inaczej” wg. D Osborne’a i T. Gaeblera. 3) Teoretyczne założenia Nowego Zarządzania Publicznego i koncepcji współrządzenia. 4) Partnerstwo publiczno-prywatne jako alternatywny do budżetu zadaniowego przykład instrumentu podnoszenia efektywności i skuteczności w sektorze publicznym. 5) Budżet zadaniowy w świetle doświadczeń krajów anglosaskich. 6) Budżet zadaniowy w świetle doświadczeń francuskich. 7) Budżet zadaniowy w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych. 8) System planowania (programowania) zadaniowego w Polsce. 9) Kluczowe elementy budżetu zadaniowego: klasyfikacja zadaniowa, część sprawnościowa. 10) Horyzont czasowy budżetu zadaniowego. Budżet zadaniowy narzędziem kontroli zarządczej. 11) Budżet zadaniowy w jednostkach samorządu terytorialnego. 12) Budżet rezultatów w jednostkach samorządu terytorialnego. 13) Informacja w budżecie zadaniowym. 14) Zasady konstruowania mierników, analiza poprawnych i niepoprawnych przykładów mierników. 15) Bariery w uczeniu się budżetu zadaniowego przez administrację publiczną. Wymagania wstępne: znajomość prawa finansów publicznych. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja. Liczba punktów ECTS: 3. Forma zajęć: wykład. Dziedzina nauki: prawo, dyscyplina: prawo finansów publicznych Kierunek i rok studiów: kierunek ekonomiczno-prawny, III rok studiów I stopień Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach - 30 godz., - przeczytanie literatury będącej przedmiotem dyskusji w trakcie wykładu - 30 godz., - przygotowanie do egzaminu - 30 godz., - Łącznie - 90 godz. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami: - liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego - 30 godz., co odpowiada 1 pkt ETCS. - liczba godzin nie wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 60 godz., co odpowiada 2 pkt ETCS. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Zawadzka-Pąk U.K., Konstrukcja prawna, wdrażanie i realizacja budżetu zadaniowego we Francji i w Polsce, (182 pp.) Kraków-Legionowo 2014. 2. Zawadzka-Pąk U.K., Budżet zadaniowy w jednostkach sektora finansów publicznych, Gdańsk 2013. 3. Salachna J.M., Zawadzka-Pąk U.K., Michalczuk G., Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet. Od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów, Warszawa 2017. 4. Ruśkowski E., Salachna J.M. (red.), Finanse publiczne 2014: komentarz praktyczny, Gdańsk 2014 - w zakresie artykułów komentujących przepisy dotyczące układu zadaniowego. 5. Ofiarski Z. (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2020 - w zakresie artykułów komentujących przepisy dotyczące układu zadaniowego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: P1_W01 - ma ogólną wiedzę na temat podstawowych pojęć ekonomicznych i prawnych; UMIEJĘTNOŚCI: P1_U01 - potrafi prawidłowo analizować oraz interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk oraz zdarzeń prawnych. P1_U08 - rozumie i analizuje zjawiska gospodarcze uwzględniając obowiązujące ustawodawstwo. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: P1_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego uczenia się, ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z Regulaminem Studiów UwB Student ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych. Zatem obecność na wykładzie (od początku do końca) jest obowiązkowa, przy czym Student ma prawo do dwukrotnej nieobecności z przyczyn losowych. Ustalenie oceny odbywa się na podstawie egzaminu obejmującego treść wykładów oraz obowiązkowej literatury. Egzamin ma formę pisemną, składa się z części testowej i opisowej. Próg zaliczenia egzaminu wynosi 51%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.