Partnerstwo publiczno-prywatne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-PS1-3PPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Partnerstwo publiczno-prywatne |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomiczno-prawny 1 stopień 3 rok Stacjonarne lato |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami zmian zachodzących w sektorze publicznym. Przedmiotem analizy jest partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jako nowy instrument dostarczania dóbr i usług publicznych. Założeniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z istotą i modelami PPP, procedurą wyboru partnera prywatnego, podziału ryzyk między partnerami, założeń umowy o PPP oraz źródeł finansowania projektów PPP. Po zakończeniu kursu student powinien rozumieć istotę i zasadność stosowania tego mechanizmu w kontekście reform sektora publicznego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ Moduł 3. Przedmioty kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: trzeci rok/semestr szósty Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, opracowanie przykładowego projektu PPP Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 h Przygotowanie do wykładu: 24 h Przygotowanie do egzaminu końcowego: 32 h Udział w konsultacjach: 2 h Udział w zaliczeniu: 2 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0,8 ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa A. Kargol-Wasiluk, Partnerstwo publiczno-prywatne jako metoda ekonomizacji dostarczania dóbr publicznych w ujęciu porównawczym, CeDeWu, Warszawa 2020. B. Dolnicki (red.), Sposoby realizacji zadań publicznych, Wolters Kluwer, Warszawa 2017 H. Kociemska, Partnerstwo publiczno-prywatne w ujęciu heterodoksyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2017 J. Zysnarski, Partnerstwo publiczno-prywatne: praktyczny poradnik partnerstwa, ODDK, Gdańsk 2016. M. Wieloński, Partnerstwo publiczno-prywatne w Unii Europejskiej, Difin, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: E.R. Yescombe, Partnerstwo publiczno-prywatne. Zasady wdrażania i finansowania, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2008. A. Jachowicz, Partnerstwo publiczno-prywatne narzędziem efektywnej realizacji zadań publicznych, Difin, Warszawa 2015. A. Cenkier, Partnerstwo publiczno-prywatne jako metoda wykonywania zadań publicznych, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2011. B. Korbus (red.), Partnerstwo publiczno-prywatne: realizacja zadań samorządu lokalnego z partnerem prywatnym, C.H. Beck, Warszawa 2015 J. Rutkowski (red.), Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce i jego funkcjonowanie na przykładzie wybranych projektów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010 K. Brzozowska, Partnerstwo publiczno-prywatne w Europie. Cele, uwarunkowania, efekty, CeDeWu, Warszawa 2010. M. Moszoro, Partnerstwo publiczno-prywatne w sferze użyteczności publicznej, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010 Akty prawne i dokumenty: 1. Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym 2. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych 3. Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi Strony internetowe: ppp.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: 3PPP_W01 zna w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane funkcjonowaniem partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce i w innych krajach UE KA6_WG3, KA6_WG4 3PPP_W02 ma zaawansowaną wiedzę na temat funkcjonowania różnych modeli partnerstwa publiczno-prywatnego KA6_WG4, KA6_WG6 3PPP_W03 ma zaawansowaną wiedzę na temat kosztów i korzyści stosowania PPP oraz o czynnikach determinujących przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencje zmian zachodzących w sektorze publicznym w kontekście PPP KA6_WG3, KA6_WG6 UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: 3PPP_U01 potrafi ocenić ryzyko towarzyszące realizacji PPP oraz umie zaprojektować etapy wdrażania różnych modeli PPP KA6_UW1 3PPP_U02 potrafi, analizując obowiązujące ustawodawstwo, dokonać wyboru najkorzystniejszej metody realizacji zadań publicznych KA6_UW3 3PPP_U03 rozumie i analizuje w stopniu podstawowym przepisy podatkowe odnoszące się do realizacji PPP KA6_UW6 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - test. 19-20 - bdb 17-18 - db plus 15-16 - db 13-14 - dst plus 11-12 - dst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Prowadzący grup: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie zagadnienia, istoty oraz modeli partnerstwa publiczno-prywatnego jako formy realizacji zadań publicznych. Założeniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych procedurą wyboru partnera prywatnego, podziału ryzyk między partnerami, założeń umowy o PPP oraz źródeł finansowania projektów PPP. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina dziedzina nauk ekonomicznych oraz dziedzina nauk prawnych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok III /sem. V Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin wykładu Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Gajewska-Jedwabny (red.) Partnerstwo publiczno-prywatne, C.H.Beck,Warszawa,2007 2. K. Brzozowska, Partnerstwo publiczno-prywatne. Przesłanki, możliwości, bariery. CeDeWu. Warszawa2006. 3. M. Perkowski (red.) Partnerstwo międzysektorowe: możliwości, zasady, realizacja 2009 Literatura uzupełniająca: 1. E.R. Yescombe, Partnerstwo publiczno-prywatne. Zasady wdrażania i finansowania, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2008. Akty prawne i dokumenty: 1. Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym 2. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych 3. Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi Strony internetowe: ppp.gov.pl |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Prowadzący grup: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie zagadnienia, istoty oraz modeli partnerstwa publiczno-prywatnego jako formy realizacji zadań publicznych. Założeniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych procedurą wyboru partnera prywatnego, podziału ryzyk między partnerami, założeń umowy o PPP oraz źródeł finansowania projektów PPP. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina dziedzina nauk ekonomicznych oraz dziedzina nauk prawnych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok III /sem. V Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin wykładu Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 21,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 75 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Gajewska-Jedwabny (red.) Partnerstwo publiczno-prywatne, C.H.Beck,Warszawa,2007 2. K. Brzozowska, Partnerstwo publiczno-prywatne. Przesłanki, możliwości, bariery. CeDeWu. Warszawa2006. 3. M. Perkowski (red.) Partnerstwo międzysektorowe: możliwości, zasady, realizacja 2009 Literatura uzupełniająca: 1. E.R. Yescombe, Partnerstwo publiczno-prywatne. Zasady wdrażania i finansowania, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2008. Akty prawne i dokumenty: 1. Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym 2. Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych 3. Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi Strony internetowe: ppp.gov.pl |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.