Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AH1-1ILS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk. stosow.z hiszp. - przedmioty obowiązkowe Język angielski stos. z hiszpańskim 1 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu rozbudzenie u studentów świadomości dzieła literackiego jako dzieła sztuki. Zapoznaje ich z podstawowymi pojęciami i instrumentami używanymi w analizie dzieła literackiego i rozwija ich wrażliwość na estetyczne i intelektualne przesłanie literatury. Celem zajęć jest również uświadomienie studentom roli literatury pięknej w kształtowaniu osobowości człowieka oraz znaczenia wiedzy teoretycznej w odbiorze tekstu literackiego. Kurs ten ma ułatwić studentom prac e na kursach i seminariach z literatury angielskiej i amerykańskiej. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologii. Nazwa kierunku / specjalności studiów: Filologia: język angielski stosowany z językiem rosyjskim Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Forma studiów: Stacjonarne Profil studiów: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_7) Rok studiów /semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej Punkty ECT: 1 pkt. Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15h, wykład Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 7 x 2h + 1h = 15h Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 12h + 3h=15h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h+3h=18h |
Literatura: |
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition) Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989. Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000. Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Posiada wiedzę o specyficznym charakterze nauki o literaturze, jej przedmiocie i zakresie: K_W04 2. Identyfikuje główne zjawiska literackie: K_W04 3.Wylicza podstawowe powiązania literatury jako ogólnego zjawiska literackiego z politycznymi, społecznymi i kulturowymi przemianami w odpowiednich okresach literackich: K_W04 4.Odtwarza zaprezentowane przykłady naukowej analizy i interpretacji wybranych utworów literackich należących do listy omawianych tekstów: K_W02 Umiejętności: 5.Umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać podstawowe kompetencje badawcze, kierując się wskazówkami prowadzącego zajęcia: K_U02 6. Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa ogólnego: K_U02 7. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania na tematy związane z problematyką poruszana na zajęciach, z wykorzystaniem poglądów omawianych twórców, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań: K_U08 Kompetencje: 8. Wykazuje się tolerancją i otwartością na poglądy inne niż własne oraz potrafi nawiązać z nimi krytyczny dialog: K_K05 9. Własne sądy na tematy kontrowersyjne wyraża w sposób wyważony, biorąc pod uwagę różnice poglądów i uczucia innych osób: K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Test końcowy sprawdzający wiedzę i umiejętności, zawierający zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte; zaliczenie testu polega na zdobyciu 60% punktów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Sawczuk | |
Prowadzący grup: | Tomasz Sawczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie sposobów czytania i analizowania dzieł literackich. |
|
Pełny opis: |
Kurs jest omówieniem podstawowych zagadnień z obszaru narratologii, figur retorycznych i języka figuralnego w celu przygotowania studentów filologii do pogłębionej interpretacji dzieł literackich. Na wykładzie omówione zostaną również wybrane teorie literatury, np. feminizm, psychoanaliza, post-kolonializm, eko-krytyka czy badania genderowe na polu literaturoznawczym. |
|
Literatura: |
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition) Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989. Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000. Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Partyka | |
Prowadzący grup: | Jacek Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie sposobów czytania i analizowania dzieł literackich. |
|
Pełny opis: |
Kurs jest omówieniem podstawowych zagadnień z obszaru narratologii, figur retorycznych i języka figuralnego w celu przygotowania studentów filologii do pogłębionej interpretacji dzieł literackich. Na wykładzie omówione zostaną również wybrane teorie literatury, np. feminizm, psychoanaliza, post-kolonializm, eko-krytyka czy badania genderowe na polu literaturoznawczym. |
|
Literatura: |
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition) Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989. Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000. Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.