Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AH1-1ILS
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk. stosow.z hiszp. - przedmioty obowiązkowe
Język angielski stos. z hiszpańskim 1 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Kurs ma na celu rozbudzenie u studentów świadomości dzieła literackiego jako dzieła sztuki. Zapoznaje ich z podstawowymi pojęciami i instrumentami używanymi w analizie dzieła literackiego i rozwija ich wrażliwość na estetyczne i intelektualne przesłanie literatury. Celem zajęć jest również uświadomienie studentom roli literatury pięknej w kształtowaniu osobowości człowieka oraz znaczenia wiedzy teoretycznej w odbiorze tekstu literackiego. Kurs ten ma ułatwić studentom prac e na kursach i seminariach z literatury angielskiej i amerykańskiej.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologii.

Nazwa kierunku / specjalności studiów: Filologia: język angielski stosowany z językiem rosyjskim

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia

Forma studiów: Stacjonarne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_7)

Rok studiów /semestr: I rok, I semestr

Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej

Punkty ECT: 1 pkt.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15h, wykład

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach: 7 x 2h + 1h = 15h

Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 12h + 3h=15h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h+3h=18h

Literatura:

Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010.

Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition)

Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.

Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000.

Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Posiada wiedzę o specyficznym charakterze nauki o literaturze, jej przedmiocie i zakresie: K_W04

2. Identyfikuje główne zjawiska literackie: K_W04

3.Wylicza podstawowe powiązania literatury jako ogólnego zjawiska literackiego z politycznymi, społecznymi i kulturowymi przemianami w odpowiednich okresach literackich: K_W04

4.Odtwarza zaprezentowane przykłady naukowej analizy i interpretacji wybranych utworów literackich należących do listy omawianych tekstów: K_W02

Umiejętności:

5.Umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać podstawowe kompetencje badawcze, kierując się wskazówkami prowadzącego zajęcia: K_U02

6. Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa ogólnego: K_U02

7. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania na tematy związane z problematyką poruszana na zajęciach, z wykorzystaniem poglądów omawianych twórców, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań: K_U08

Kompetencje:

8. Wykazuje się tolerancją i otwartością na poglądy inne niż własne oraz potrafi nawiązać z nimi krytyczny dialog: K_K05

9. Własne sądy na tematy kontrowersyjne wyraża w sposób wyważony, biorąc pod uwagę różnice poglądów i uczucia innych osób: K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Test końcowy sprawdzający wiedzę i umiejętności, zawierający zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte; zaliczenie testu polega na zdobyciu 60% punktów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sawczuk
Prowadzący grup: Tomasz Sawczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest przedstawienie sposobów czytania i analizowania dzieł literackich.

Pełny opis:

Kurs jest omówieniem podstawowych zagadnień z obszaru narratologii, figur retorycznych i języka figuralnego w celu przygotowania studentów filologii do pogłębionej interpretacji dzieł literackich. Na wykładzie omówione zostaną również wybrane teorie literatury, np. feminizm, psychoanaliza, post-kolonializm, eko-krytyka czy badania genderowe na polu literaturoznawczym.

Literatura:

Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010.

Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition)

Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.

Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000.

Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992.

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Partyka
Prowadzący grup: Jacek Partyka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem kursu jest przedstawienie sposobów czytania i analizowania dzieł literackich.

Pełny opis:

Kurs jest omówieniem podstawowych zagadnień z obszaru narratologii, figur retorycznych i języka figuralnego w celu przygotowania studentów filologii do pogłębionej interpretacji dzieł literackich. Na wykładzie omówione zostaną również wybrane teorie literatury, np. feminizm, psychoanaliza, post-kolonializm, eko-krytyka czy badania genderowe na polu literaturoznawczym.

Literatura:

Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010.

Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition)

Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.

Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000.

Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)