Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o USA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AH1-2AMS
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o USA
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk. stosow.z hiszp. - przedmioty obowiązkowe
Język angielski stos. z hiszpańskim 2 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot wprowadza studenta w wybrane zagadnienia współczesnych Stanów Zjednoczonych (wybrana problematyka oscyluje wokół socjologii, kulturoznawstwa oraz wybranych zagadnień ze wstępu do politologii)

Skrócony opis:

Studenci zdobywają podstawową wiedzę z zakresu kuluroznawstwa oraz umiejętności analizy i interpretacji produktów kultury. Nabywają tym samym i rozwijają kompetencje kulturoznawcze.

Pełny opis:

Kurs ten został zaprojektowany tak, aby dać studentom możliwość rozwijania podstawowe umiejętności analizy i interpretacji produktow kultury (filmu, muzyki, poezji i prozy). Uczęszczający na zajęcia mają opanować podstawową terminologię używaną do opisu utworów literackich i tekstow kultury, a równocześnie mają ćwiczyć sprawność analizy i interpretacji. Materiałem do ćwiczeń są teksty kultury amerykańskiej: od XVIII-ego wieku do czasów współczesnych. Oprócz doskonalenia umiejętności lektury, kurs umożliwia studentom zorientowanie się w rozwoju kultury amerykańskiej w perspektywie historycznej i dostarcza podstawowej wiedzy dotyczącej chronologii, faktów, oraz głównych nurtów i zjawisk kultury, itd.

Literatura:

1. Highbrow, Lowbrow: The Emergence of Cultural Hierarchy In America, by Lawrence Levine, Cambridge, MA: Harvard University Press 1988

2. A Dictionary of Cultural and Critical Theory, ed. Michael Payne, Oxford: Blackwell Publishing, 1996.

3. Concise Oxford Companion to American Literature, Oxford: Oxford University Press, 1988

4. The American Tradition in Literature, Volumes 1 and 2, ed S. Bradley et al, New York: Random House, 1981.

5. The College Anthology of American Literature, ed. by Zygmunt Mazur, Kraków: Universitas 1998.

A People and a Nation. Vol. 1 & 2. Ed. By M.B. Norton et al, Boston:

Efekty uczenia się:

KA6_KK1

krytycznej oceny posiadanej wiedzy

KA_KK2

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

P6S_WK fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

KA6_UK3

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

Patrz kryteria obowiązujące w obecnym roku akademickim.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kuźma, Magdalena Łapińska
Prowadzący grup: Robert Kuźma, Magdalena Łapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studenta w wybrane zagadnienia współczesnych Stanów Zjednoczonych (wybrana problematyka oscyluje wokół socjologii, kulturoznawstwa oraz wybranych zagadnień ze wstępu do politologii)

Pełny opis:

American Studies is a field of knowledge and a university course on more than 400 universities around the globe. The fundamental goal and rationale behind drawing up a course such as ours is, above all, to offer a dissection and an interdisciplinary investigation into the American experiment, to generate a genuine interest in various aspects of the ‘American way of life’ as well as laying the foundations for a better understanding of such a complex country. It is hoped that having gone through the course, students will pursue their individual interests in the field, thus shedding some more light on their favourite aspects of the USA, be it social, cultural, political or other. Viewed from this perspective, the course may be treated as an intellectual springboard for a fuller, more accurate grasp of what America has come to be and denote.

For each segment of the course, students will need to be familiarized with a number of reading assignments provided to them by the instructor. These are taken from a wide variety of sources, including the Internet. Special care has been given to the inclusion of both primary and secondary sources to provide students – practitioners of American Studies – with adequate intellectual stimulus and food for thought allowing them to draw conclusions on their own. Indeed, students will also be assessed on their ability to handle a wide variety of primary sources and only upon their close scrutiny will they be encouraged to consult secondary sources to compare and contrast their views with those of other experts in the field. Occasionally, selected issues will be tackled outside of the American context the aim being to consciously compare and contrast cultures such as American and Polish.

Lastly, it is of paramount importance to bear in mind that the course will inevitably deal with a raft of different dimensions of America. Tocqueville saw the USA as manageable chaos: "One could compare America to a great forest, with a myriad of straight roads built through it, all of them leading to the same point. One need only find the crossroads and everything will become visible at a single glance”. The fundamental rationale behind our investigation of the USA is, therefore, to arrive at the intellectual vantage point from which all the different threads of the American mosaic will suddenly make perfect sense. The purpose of the course is not to glamorize, glorify and romanticize the USA. Nor is it to demean, ridicule or unfairly criticize Uncle Sam.

Each individual student of the USA will doubtless find characteristics of both Dr. Jekyll and Mr. Hyde in the present-day America. We shall not shy away from controversial issues for if we eschew those, the final picture of America we arrive at may be blurred, fuzzy or simply erroneous. Also, no matter if you happen to be an Americaphobe or an Americaphile you will undoubtedly find a host of reasons to persist in your approach.

Literatura:

1. Althen, G., [2003] American Ways. A Guide for Foreigners in the United States. Intercultural Press Inc. Yarmouth.

2. American Studies Journals (available in the college library)

3. Baudrillard J., [2001] Ameryka. Sic!, Warszawa.

4. Baudrillard J., [2005] Symulakry i symulacja. Sic!, Warszawa.

5. Berry, Jeffrey M., Jerry Goldman, Kenneth Janda. The Challenge of Democracy. 3rd Ed. Boston: Houghton Mifflin Company, 1992.

6. Bode, Carl. American Perspectives. Washington: United States Information Agency, 1992.

7. Boorstin D. J., [1974] The Americans: The Democratic Experience. Vintage Books, New York.

8. Bosrock M.M. [2001] Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Przewodnik dla podróżujących w interesach i nie tylko. Wig-Press, Warszawa.

9. Bromhead, Peter. Life in Modern America. New York: Longman, Inc. 1990.

10. Buchanan, P.J., [2005] Śmierć Zachodu. Wektory, Wrocław.

11. Crevecoeur, J. H. St. J., [1782] Letters from an American Farmer. The Project Gutenberg Literary Archive Foundation, http://www.gutenberg.org/etext/4666.

12. Daniels, Roger. Coming to America. Princeton: Harper Perrenial. 1992.

13. De Tocqueville, A., [2003] Democracy In America. Penguin Books, London.

14. Dickens C. American Notes. http://manybooks.net/titles/dickenscetext96amnts10.html#

15. Faul, S., [1999] Xenophobe’s Guide to the Americans. Oval Books, London.

16. Fiedler E., Jansen R., Norma-Risch M., [1990] America in Close-up. Longman.

17. Fiedler, Eckhard. America in Close-Up. Longman, 2000.

18. Gołębiowski, Marek. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.

19. Huntington, S. P., [2004] Who Are We? The Challenges to America’s National Identity. Simon & Schuster, New York.

20. Kammen, M., [1980] People of Paradox. Cornell University Press, New York.

21. Levy, B.H., [2006] American Vertigo. Travelling in the Footsteps of Tocqueville. Random House, New York.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kuźma, Magdalena Łapińska
Prowadzący grup: Robert Kuźma, Magdalena Łapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studenta w wybrane zagadnienia współczesnych Stanów Zjednoczonych (wybrana problematyka oscyluje wokół socjologii, kulturoznawstwa oraz wybranych zagadnień ze wstępu do politologii)

Pełny opis:

American Studies is a field of knowledge and a university course on more than 400 universities around the globe. The fundamental goal and rationale behind drawing up a course such as ours is, above all, to offer a dissection and an interdisciplinary investigation into the American experiment, to generate a genuine interest in various aspects of the ‘American way of life’ as well as laying the foundations for a better understanding of such a complex country. It is hoped that having gone through the course, students will pursue their individual interests in the field, thus shedding some more light on their favourite aspects of the USA, be it social, cultural, political or other. Viewed from this perspective, the course may be treated as an intellectual springboard for a fuller, more accurate grasp of what America has come to be and denote.

For each segment of the course, students will need to be familiarized with a number of reading assignments provided to them by the instructor. These are taken from a wide variety of sources, including the Internet. Special care has been given to the inclusion of both primary and secondary sources to provide students – practitioners of American Studies – with adequate intellectual stimulus and food for thought allowing them to draw conclusions on their own. Indeed, students will also be assessed on their ability to handle a wide variety of primary sources and only upon their close scrutiny will they be encouraged to consult secondary sources to compare and contrast their views with those of other experts in the field. Occasionally, selected issues will be tackled outside of the American context the aim being to consciously compare and contrast cultures such as American and Polish.

Lastly, it is of paramount importance to bear in mind that the course will inevitably deal with a raft of different dimensions of America. Tocqueville saw the USA as manageable chaos: "One could compare America to a great forest, with a myriad of straight roads built through it, all of them leading to the same point. One need only find the crossroads and everything will become visible at a single glance”. The fundamental rationale behind our investigation of the USA is, therefore, to arrive at the intellectual vantage point from which all the different threads of the American mosaic will suddenly make perfect sense. The purpose of the course is not to glamorize, glorify and romanticize the USA. Nor is it to demean, ridicule or unfairly criticize Uncle Sam.

Each individual student of the USA will doubtless find characteristics of both Dr. Jekyll and Mr. Hyde in the present-day America. We shall not shy away from controversial issues for if we eschew those, the final picture of America we arrive at may be blurred, fuzzy or simply erroneous. Also, no matter if you happen to be an Americaphobe or an Americaphile you will undoubtedly find a host of reasons to persist in your approach.

Literatura:

1. Althen, G., [2003] American Ways. A Guide for Foreigners in the United States. Intercultural Press Inc. Yarmouth.

2. American Studies Journals (available in the college library)

3. Baudrillard J., [2001] Ameryka. Sic!, Warszawa.

4. Baudrillard J., [2005] Symulakry i symulacja. Sic!, Warszawa.

5. Berry, Jeffrey M., Jerry Goldman, Kenneth Janda. The Challenge of Democracy. 3rd Ed. Boston: Houghton Mifflin Company, 1992.

6. Bode, Carl. American Perspectives. Washington: United States Information Agency, 1992.

7. Boorstin D. J., [1974] The Americans: The Democratic Experience. Vintage Books, New York.

8. Bosrock M.M. [2001] Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Przewodnik dla podróżujących w interesach i nie tylko. Wig-Press, Warszawa.

9. Bromhead, Peter. Life in Modern America. New York: Longman, Inc. 1990.

10. Buchanan, P.J., [2005] Śmierć Zachodu. Wektory, Wrocław.

11. Crevecoeur, J. H. St. J., [1782] Letters from an American Farmer. The Project Gutenberg Literary Archive Foundation, http://www.gutenberg.org/etext/4666.

12. Daniels, Roger. Coming to America. Princeton: Harper Perrenial. 1992.

13. De Tocqueville, A., [2003] Democracy In America. Penguin Books, London.

14. Dickens C. American Notes. http://manybooks.net/titles/dickenscetext96amnts10.html#

15. Faul, S., [1999] Xenophobe’s Guide to the Americans. Oval Books, London.

16. Fiedler E., Jansen R., Norma-Risch M., [1990] America in Close-up. Longman.

17. Fiedler, Eckhard. America in Close-Up. Longman, 2000.

18. Gołębiowski, Marek. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.

19. Huntington, S. P., [2004] Who Are We? The Challenges to America’s National Identity. Simon & Schuster, New York.

20. Kammen, M., [1980] People of Paradox. Cornell University Press, New York.

21. Levy, B.H., [2006] American Vertigo. Travelling in the Footsteps of Tocqueville. Random House, New York.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)