PNJA-gramatyka praktyczna 1
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 340-AR1-1PGR |
| Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
| Nazwa przedmiotu: | PNJA-gramatyka praktyczna 1 |
| Jednostka: | Wydział Filologiczny |
| Grupy: |
3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk. Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.letni 1 stopień Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć PNJA jest kształcenie kompetencji językowej w zakresie wszystkich sprawności i subsystemów języka angielskiego celem osiągnięcia biegłości językowej na poziomie C1 zdefiniowanej w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego odpowiadającej temu poziomowi (polskie wydanie ESOKJ). Zakres trudności materiałów oraz ćwiczeń dopasowany jest do poziomu odpowiedniego dla danego roku studiów: PNJA 1– poziom B2, PNJA 2– poziom B2+, PNJA 3 – poziom C1. PNJA składa się z następujących komponentów: gramatyka praktyczna, słownictwo, pisanie, fonetyka praktyczna, pisanie akademickie, umiejętności łączone. |
| Pełny opis: |
Opis dotyczy PNJA – gramatyka praktyczna profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – obowiązkowy dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo rok studiów/sem. – rok 1 sem.1 wymagania wstępne – brak metody dydaktyczne – praca indywidualna i grupowa, prezentacje, konsultacje punkty ECTS – 2 bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach: 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 10 godz. przygotowanie do zaliczenia: 15 godz., razem 55 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz., co odpowiada 0,5 pkt. ECTS |
| Literatura: |
F. V. Bywater. 1969. A Proficiency Course in English.Hodder and Stoughton. H. Gethin. 1983. Grammar in Context. Proficiency Level English. Collins ELT. B. D. Graver. 1999. Advanced English Practice. OUP. R. Quirk, S. Greenbaum, G.Leech, J. Svartvik. 2010. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman. M. Swan. 2005. Practical English Usage. OUP. A. J. Thomson, A. V. Martinet. 2000. A Practical English Grammar. OUP. |
| Efekty uczenia się: |
KP6_WK1 - Student zna i rozumie problemy i wyzwania związane z językiem angielskim jako narzędziem komunikacji w sferze społecznej w kontekście dylematów współczesnej cywilizacji. KP6_UW1 - Student potrafi formułować i rozwiązywać problemy leksykalno-gramatyczne zachodzące w mowie i piśmie, dobierając odpowiednie metody i narzędzia, w tym podręczniki i słowniki do weryfikacji poprawności leksykalnej i gramatycznej. KP6_UK3 - Student potrafi brać udział w debacie w języku angielskim w zakresie tematyki dotyczącej edukacji, technologii, mediów, sztuki i pracy. KP6_UK4 - W dążeniu do osiągnięcia końcowego poziomu C1, student potrafi posługiwać się językiem angielskim w mowie i w piśmie na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a tym rozumie wypowiedzi pisemne i ustne; z pewnym stopniem płynności i spontaniczności wyraża swoje myśli w komunikacji werbalnej; tworzy jasne, szczegółowe teksty na ogół poprawne pod względem ortograficznym, gramatycznym, leksykalnym. KP6_UO1 - Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną rozwijając systematycznie swoje umiejętności językowe oraz współdziałać z innymi podczas rozwiązywania zadań praktycznych. KP6_UU1 - Student podejmuje próby samodzielnego planowania i realizacji własnego uczenia się angielskiego przez całe życie. Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści na temat edukacji, technologii, mediów, sztuki i pracy. Potrafi wyrazić się w sposób jasny i szczegółowy na te tematy, wyrazić opinię odnośnie związanych z nimi, często sprzecznych ze sobą, problemów. KP6_KK1 - Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści na temat edukacji, technologii, mediów, sztuki i pracy. Potrafi wyrazić się w sposób jasny i szczegółowy na te tematy, wyrazić opinię odnośnie związanych z nimi, często sprzecznych ze sobą, problemów. KP6_KK2 - Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w czasie rozwiązywania zadań praktycznych z języka angielskiego |
| Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu (ocena) jest uzyskanie przez studenta min. 60 % ze wszystkich testów łącznie. W przypadku nieobecności lub oceny niedostatecznej z kolokwium, konieczność zaliczenia testu na konsultacjach. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5 (91-100%) 4,5 (81-90%) 4 (71-80%) 3,5 (61-70%) 3 (51-60%) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Usprawiedliwienia powinny być dostarczone w terminie do dwóch tygodni od nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 48 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Student poznaje i ćwiczy zagadnienia związane z czasami gramatycznymi, czasownikami modalnymi, przyimkami, rzeczownikami, przedimkami, zaimkami, przymiotnikami i przysłówkami w języku angielskim. |
|
| Pełny opis: |
1.Wprowadzenie – podstawowe pojęcia gramatyczne i terminologia; 2. Czasy gramatyczne (omówienie, rodzaje czasowników, formy osobowe i bezosobowe, zmiany w pisowni form ciągłych i przeszłych, czasowniki nieregularne, użycie czasów w zdaniach czasowych i warunkowych, przysłówki w zdaniach czasowych); 3.Modalność (modalne czasowniki posiłkowe, prawdopodobieństwo, przymus, spekulacja oraz inne zastosowania); 4.Rzeczowniki (rodzaje rzeczowników, liczba i rodzaj gramatyczny, dopełniacz saksoński, funkcja przymiotnikowa rzeczownika); 5. Przedimki; |
|
| Literatura: |
M. Foley, D. Hall. 2018. My Grammar Lab. Advanced C1/C2. Pearson. M. Vince. 1994. Advanced. 1994. Language Practice. Heinemann ELT. M. Vince. 1998. First Certificate Language Practice. Heinemann. V. Bywater. 1969. A Proficiency Course in English.Hodder and Stoughton. H. Gethin. 1983. Grammar in Context. Proficiency Level English. Collins ELT. B. D. Graver. 1999. Advanced English Practice. OUP. R. Quirk, S. Greenbaum, G.Leech, J. Svartvik. 2010. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman. M. Swan. 2005. Practical English Usage. OUP. A. J. Thomson, A. V. Martinet. 2000. A Practical English Grammar. OUP. |
|
| Uwagi: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu (ocena) jest uzyskanie przez studenta min.60% ze wszystkich testów łącznie. Nie przewiduje się terminów poprawkowych pojedynczych testów. Studenci, którzy nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5 (91-100%) 4,5 (81-90%) 4 (71-80%) 3,5 (61-70%) 3 (51-60%) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej, zwolnienie lekarskie należy dostarczyć do wglądu do dwóch tygodni od nieobecności. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 48 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Alina Suchowilska-Geniusz | |
| Prowadzący grup: | Alina Suchowilska-Geniusz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Student poznaje i ćwiczy zagadnienia związane z czasami gramatycznymi, czasownikami modalnymi, przyimkami, rzeczownikami, przedimkami, zaimkami, przymiotnikami i przysłówkami w języku angielskim. |
|
| Pełny opis: |
1.Wprowadzenie – podstawowe pojęcia gramatyczne i terminologia; 2. Czasy gramatyczne (omówienie, rodzaje czasowników, formy osobowe i bezosobowe, zmiany w pisowni form ciągłych i przeszłych, czasowniki nieregularne, użycie czasów w zdaniach czasowych i warunkowych, przysłówki w zdaniach czasowych); 3.Modalność (modalne czasowniki posiłkowe, prawdopodobieństwo, przymus, spekulacja oraz inne zastosowania); 4.Przyimki (wybrane przyimki czasu i miejsca, wyrażenia przyimkowe); 5.Rzeczowniki (rodzaje rzeczowników, liczba i rodzaj gramatyczny, dopełniacz saksoński, funkcja przymiotnikowa rzeczownika); 6. Przedimki; 7.Zaimki (zwrotne, nieokreślone, emfatyczne, wyrażenia ilościowe); 8. Przymiotniki (funkcja i pozycja w zdaniu, stopniowanie); 9. Przysłówki (rodzaje, forma, pozycja w zdaniu). |
|
| Literatura: |
M. Foley, D. Hall. 2018. My Grammar Lab. Advanced C1/C2. Pearson. M. Vince. 1994. Advanced. 1994. Language Practice. Heinemann ELT. M. Vince. 1998. First Certificate Language Practice. Heinemann. V. Bywater. 1969. A Proficiency Course in English.Hodder and Stoughton. H. Gethin. 1983. Grammar in Context. Proficiency Level English. Collins ELT. B. D. Graver. 1999. Advanced English Practice. OUP. R. Quirk, S. Greenbaum, G.Leech, J. Svartvik. 2010. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman. M. Swan. 2005. Practical English Usage. OUP. A. J. Thomson, A. V. Martinet. 2000. A Practical English Grammar. OUP. |
|
| Uwagi: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu (ocena) jest uzyskanie przez studenta min.60% ze wszystkich testów łącznie. Nie przewiduje się terminów poprawkowych pojedynczych testów. Studenci, którzy nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5 (91-100%) 4,5 (81-90%) 4 (71-80%) 3,5 (61-70%) 3 (51-60%) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej, zwolnienie lekarskie należy dostarczyć do wglądu do dwóch tygodni od nieobecności. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Alina Suchowilska-Geniusz | |
| Prowadzący grup: | Alina Suchowilska-Geniusz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Student poznaje i ćwiczy zagadnienia związane z czasami gramatycznymi, czasownikami modalnymi, przyimkami, rzeczownikami, przedimkami, zaimkami, przymiotnikami i przysłówkami w języku angielskim. |
|
| Pełny opis: |
1.Wprowadzenie – podstawowe pojęcia gramatyczne i terminologia; 2. Czasy gramatyczne (omówienie, rodzaje czasowników, formy osobowe i bezosobowe, zmiany w pisowni form ciągłych i przeszłych, czasowniki nieregularne, użycie czasów w zdaniach czasowych i warunkowych, przysłówki w zdaniach czasowych); 3.Modalność (modalne czasowniki posiłkowe, prawdopodobieństwo, przymus, spekulacja oraz inne zastosowania); 4.Przyimki (wybrane przyimki czasu i miejsca, wyrażenia przyimkowe); 5.Rzeczowniki (rodzaje rzeczowników, liczba i rodzaj gramatyczny, dopełniacz saksoński, funkcja przymiotnikowa rzeczownika); 6. Przedimki; 7.Zaimki (zwrotne, nieokreślone, emfatyczne, wyrażenia ilościowe); 8. Przymiotniki (funkcja i pozycja w zdaniu, stopniowanie); 9. Przysłówki (rodzaje, forma, pozycja w zdaniu). |
|
| Literatura: |
M. Foley, D. Hall. 2018. My Grammar Lab. Advanced C1/C2. Pearson. M. Vince. 1994. Advanced. 1994. Language Practice. Heinemann ELT. M. Vince. 1998. First Certificate Language Practice. Heinemann. V. Bywater. 1969. A Proficiency Course in English.Hodder and Stoughton. H. Gethin. 1983. Grammar in Context. Proficiency Level English. Collins ELT. B. D. Graver. 1999. Advanced English Practice. OUP. R. Quirk, S. Greenbaum, G.Leech, J. Svartvik. 2010. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman. M. Swan. 2005. Practical English Usage. OUP. A. J. Thomson, A. V. Martinet. 2000. A Practical English Grammar. OUP. |
|
| Uwagi: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu (ocena) jest uzyskanie przez studenta min.60% ze wszystkich testów łącznie. W przypadku nieobecności lub oceny niedostatecznej z kolokwium, konieczność zaliczenia testu na konsultacjach. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5 (91-100%) 4,5 (81-90%) 4 (71-80%) 3,5 (61-70%) 3 (51-60%) Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej, zwolnienie lekarskie należy dostarczyć do wglądu do dwóch tygodni od nieobecności. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
