PNJA-fonetyka praktyczna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AR1-1PPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA-fonetyka praktyczna 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk. Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.letni 1 stopień Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) |
Skrócony opis: |
Praktyczna Nauka Języka Angielskiego jest blokiem przedmiotów, w skład którego wchodzą następujące kursy: Słownictwo Gramatyka praktyczna Fonetyka praktyczna Umiejętności łączone Pisanie akademickie Przedmioty wchodzące w skład PNJA mają na celu podniesienie kompetencji językowej studenta w zakresie leksyki, wymowy, gramatyki i komunikacji, przygotowując go jednocześnie do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego oraz umożliwiając mu swobodną partycypację w programie studiów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy (M_1) Rok studiów /semestr rok I, I i II semestr Wymagania wstępne : znajomość języka angielskiego na poziomie odpowiadającym standardom B2 Punkty ECTS : 23 Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć : 240 godz., ćwiczenia Metody dydaktyczne: praca indywidualna i grupowa, prezentacje, konsultacje Bilans nakładu pracy studenta: Liczba godzin Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach / lektoratach / seminariach / zajęciach terenowych i.in.): 240 h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.): 155h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.): 65h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami / lektoratami / seminariami i.in.): 18 x 1h=18h Realizacja zadań projektowych: 60h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim: 30h + 5h=35h Razem: 573h (odpowiada 23 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:240 + 18h+5h = 263h odpowiada 10,5 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 240+ 60 = 300h odpowiada 12 pkt. ECTS |
Literatura: |
Lista lektur oraz materiałów dla poszczególnych przedmiotów znajduje się w części B sylabusa. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1 KA6_WG9 KA6_WK1 KA6_WG1 KA6_WG4 KA6_UW4 KA6_UK4 KA6_UK5 KA6_UW6 KA6_KO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmioty w ramach PNJA- zaliczenie na ocenę (zgodnie z informacjami w sylabusie B) cykl PNJA - egzamin ustny i pisemny. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko, Tomasz Michta | |
Prowadzący grup: | Michał Citko, Tomasz Michta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko, Tomasz Michta | |
Prowadzący grup: | Michał Citko, Tomasz Michta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.