Praktyczna Nauka Języka Rosyjskiego 2a
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AR1-2JHCP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna Nauka Języka Rosyjskiego 2a |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk. Język angielski stos. z rosyjskim 2 rok sem.letni 1 stopień Język angielski stos. z rosyjskim 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu gramatyki języka polskiego i rosyjskiego. Rozwijanie sprawności językowych i komunikacyjnych w zakresie materiału leksykalnego, gramatycznego, fonetycznego i ortograficznego odpowiadające wymaganiom określonym w Europejskim systemie kształcenia językowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczanie języka poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowych: czytania, pisania, mówienia, rozumienia ze słuchu. Wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Opanowanie przez studentów języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym komunikację w różnych sytuacjach życia codziennego i zawodowego na różnych poziomach oraz zapoznanie studentów z elementami krajoznawstwa rosyjskiego obszaru językowego. Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie: - czytania tekstów z właściwym akcentem i wymową, - ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności, - wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (prostej i złożonej), - wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć, - komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych, - rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi oraz umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego, - rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Przedmiot jest prowadzony na II roku studiów I stopnia w semestrze zimowym i letnim w formie ćwiczeń (30 h + 60 h). Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne, praca własna studenta. Punkty ECTS: 6 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 90 h (3 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 40 h (1,5 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 19 h+1 h=20 h (0,75 ECTS) Przygotowanie zadań domowych: 15 h (0,5 ECTS) Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5x1 h= 7,5 h (0,25 ECTS) Razem: 172,5 h (6 pkt ECTS) |
Literatura: |
- Wrzesińska A., От а до я. Kurs języka rosyjskiego, cz. 2, Warszawa 2015. - Pado A., Start.ru. Język rosyjski dla średniozaawansowanych 2, Warszawa 2006. - Cieplicka M. , Torzewska D., Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010. - Gołubiewa A., N. Kowalska N., Русский язык сегодня, Warszawa 1998. - Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006. - Misiąg D., Знаете ли вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. - Pado A., Читай, пиши, говори!, cz. 2, Warszawa 1998. - Wierieszczagina T., Давайте поговорим... Teksty z życia codziennego z dialogami, Warszawa 1998. - Szadyko S., Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Родимкина А., Ландсман Н., Россия: день сегодняшний. тексты и упражнения, Warszawa 2008. - Dobrowolski J., 350 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005. - Runowska M., Rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 2011. - Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009. - Borucki T., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej dla studentów filologii rosyjskiej, pod red. J. Henzla, Kraków 1998. - Lubocha-Kruglik J., Małysa O., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Katowice 2014 - Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. - Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Warszawa 2003. - Махнач А., Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009. - Burnewicz Z., Górska Ł., Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura-Sztuka-Tradycję, Gdańsk 1996. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004. - czasopisma i gazety rosyjskojęzyczne, - materiały własne prowadzącego, - materiały ze źródeł internetowych. |
Efekty uczenia się: |
student: - posiada umiejętność posługiwania się językiem rosyjskim w zakresie gramatycznym i leksykalnym na poziomie poprawnego rozumienia tekstów oryginalnych; poprawnego pisania tekstów na znane mu tematy; formułowania wypowiedzi ustnej (KA6_WG1), - potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń. (KA6_WG1) - potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowopoznanej leksyki opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UK5), - potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych i gramatycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UK5), - potrafi planować pracę indywidualną oraz pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role, potrafi wyrażać własną opinie; współdziałać i komunikować się w typowych sytuacjach społecznych; (KA6_UW6, KA6_UO1), - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie wybranej specjalizacji dyplomowej, rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się (KA6_UU1), - ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i wydarzeniach współczesnego życia kulturalnego Rosji (KA6_WG11), - wykazuje się krytyczną ocen a posiadanej wiedzy (KA6_KK1), - wykazuje się umiejętnością tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa (KA6_KO4). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na koniec semestru zimowego i letniego w formie oceny student uzyskuje na podstawie: obecności na zajęciach, aktywnego uczestniczenia w ćwiczeniach (układanie dialogów, poprawne czytanie, umiejętność wypowiedzenia się na określony temat), zaliczania pisemnych i ustnych prac domowych, ocen za prace pisemne (dyktanda, testy gramatyczne, streszczenia tekstów, wypracowania). W semestrze obejmującym 90 godzin dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia. Student nie uzyska zaliczenia, jeżeli opuści (oprócz dopuszczalnych nieobecności) 7 zajęć. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu w sesji letniej jest uzyskanie zaliczenia w semestrze zimowym i letnim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Maroń, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Prowadzący grup: | Anna Maroń, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczanie języka poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowych: czytania, pisania, mówienia, rozumienia ze słuchu. Wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Opanowanie przez studentów języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym komunikację w różnych sytuacjach życia codziennego i zawodowego na różnych poziomach oraz zapoznanie studentów z elementami krajoznawstwa rosyjskiego obszaru językowego. Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie: - czytania tekstów z właściwym akcentem i wymową, - ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności, - wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (prostej i złożonej), - wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć, - komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych, - rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi oraz umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego, - rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Przedmiot jest prowadzony na II roku studiów I stopnia w semestrze zimowym i letnim w formie ćwiczeń (30 h + 60 h). Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne, praca własna studenta. Punkty ECTS: 6 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 90 h (3 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 40 h (1,5 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 19 h+1 h=20 h (0,75 ECTS) Przygotowanie zadań domowych: 15 h (0,5 ECTS) Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5x1 h= 7,5 h (0,25 ECTS) Razem: 172,5 h (6 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
- Pado A. , Start.ru. Język rosyjski dla średniozaawansowanych 2, Warszawa 2006. - Cieplicka M. , Torzewska D., Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010. - Gołubiewa A., N. Kowalska N., Русский язык сегодня, Warszawa 1998. - Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006. - Misiąg D., Знаете ли вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. - Pado A., Читай, пиши, говори!, cz. 2, Warszawa 1998. - Wierieszczagina T., Давайте поговорим... Teksty z życia codziennego z dialogami, Warszawa 1998. - Szadyko S., Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Родимкина А., Ландсман Н., Россия: день сегодняшний. тексты и упражнения, Warszawa 2008. - Dobrowolski J., 350 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005. - Runowska M., Rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 2011. - Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009. - Borucki T., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej dla studentów filologii rosyjskiej, pod red. J. Henzla, Kraków 1998. - Lubocha-Kruglik J., Małysa O., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Katowice 2014 - Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. - Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Warszawa 2003. - Махнач А., Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009. - Burnewicz Z., Górska Ł., Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura-Sztuka-Tradycję, Gdańsk 1996. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004. - czasopisma i gazety rosyjskojęzyczne, - materiały własne prowadzącego, - materiały ze źródeł internetowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Chomko, Marzanna Karolczuk | |
Prowadzący grup: | Jolanta Chomko, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczanie języka poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowych: czytania, pisania, mówienia, rozumienia ze słuchu. Wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Opanowanie przez studentów języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym komunikację w różnych sytuacjach życia codziennego i zawodowego na różnych poziomach oraz zapoznanie studentów z elementami krajoznawstwa rosyjskiego obszaru językowego. Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie: - czytania tekstów z właściwym akcentem i wymową, - ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności, - wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (prostej i złożonej), - wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć, - komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych, - rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi oraz umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego, - rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Przedmiot jest prowadzony na II roku studiów I stopnia w semestrze zimowym i letnim w formie ćwiczeń (30 h + 60 h). Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne, praca własna studenta. Punkty ECTS: 6 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 90 h (3 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 40 h (1,5 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 19 h+1 h=20 h (0,75 ECTS) Przygotowanie zadań domowych: 15 h (0,5 ECTS) Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5x1 h= 7,5 h (0,25 ECTS) Razem: 172,5 h (6 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
- Pado A. , Start.ru. Język rosyjski dla średniozaawansowanych 2, Warszawa 2006. - Cieplicka M. , Torzewska D., Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010. - Gołubiewa A., N. Kowalska N., Русский язык сегодня, Warszawa 1998. - Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006. - Misiąg D., Знаете ли вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. - Pado A., Читай, пиши, говори!, cz. 2, Warszawa 1998. - Wierieszczagina T., Давайте поговорим... Teksty z życia codziennego z dialogami, Warszawa 1998. - Szadyko S., Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Родимкина А., Ландсман Н., Россия: день сегодняшний. тексты и упражнения, Warszawa 2008. - Dobrowolski J., 350 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005. - Runowska M., Rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 2011. - Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009. - Borucki T., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej dla studentów filologii rosyjskiej, pod red. J. Henzla, Kraków 1998. - Lubocha-Kruglik J., Małysa O., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Katowice 2014 - Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. - Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Warszawa 2003. - Махнач А., Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009. - Burnewicz Z., Górska Ł., Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura-Sztuka-Tradycję, Gdańsk 1996. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004. - czasopisma i gazety rosyjskojęzyczne, - materiały własne prowadzącego, - materiały ze źródeł internetowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Chomko, Maryna Michaluk, Anna Rygorowicz-Kuźma, Anna Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Chomko, Maryna Michaluk, Anna Rygorowicz-Kuźma, Anna Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczanie języka poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowych: czytania, pisania, mówienia, rozumienia ze słuchu. Wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Opanowanie przez studentów języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym komunikację w różnych sytuacjach życia codziennego i zawodowego na różnych poziomach oraz zapoznanie studentów z elementami krajoznawstwa rosyjskiego obszaru językowego. Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie: - czytania tekstów z właściwym akcentem i wymową, - ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności, - wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (prostej i złożonej), - wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć, - komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych, - rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi oraz umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego, - rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Przedmiot jest prowadzony na II roku studiów I stopnia w semestrze zimowym i letnim w formie ćwiczeń (30 h + 60 h). Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne, praca własna studenta. Punkty ECTS: 6 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 90 h (3 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 40 h (1,5 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 19 h+1 h=20 h (0,75 ECTS) Przygotowanie zadań domowych: 15 h (0,5 ECTS) Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5x1 h= 7,5 h (0,25 ECTS) Razem: 172,5 h (6 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
- Wrzesińska A., От а до я. Kurs języka rosyjskiego, cz. 2, Warszawa 2015. - Pado A. , Start.ru. Język rosyjski dla średniozaawansowanych 2, Warszawa 2006. - Cieplicka M. , Torzewska D., Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010. - Gołubiewa A., N. Kowalska N., Русский язык сегодня, Warszawa 1998. - Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006. - Misiąg D., Знаете ли вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. - Pado A., Читай, пиши, говори!, cz. 2, Warszawa 1998. - Wierieszczagina T., Давайте поговорим... Teksty z życia codziennego z dialogami, Warszawa 1998. - Szadyko S., Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Родимкина А., Ландсман Н., Россия: день сегодняшний. тексты и упражнения, Warszawa 2008. - Dobrowolski J., 350 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005. - Runowska M., Rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 2011. - Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009. - Borucki T., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej dla studentów filologii rosyjskiej, pod red. J. Henzla, Kraków 1998. - Lubocha-Kruglik J., Małysa O., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Katowice 2014 - Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. - Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Warszawa 2003. - Махнач А., Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009. - Burnewicz Z., Górska Ł., Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura-Sztuka-Tradycję, Gdańsk 1996. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004. - czasopisma i gazety rosyjskojęzyczne, - materiały własne prowadzącego, - materiały ze źródeł internetowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczanie języka poprzez rozwijanie wszystkich sprawności językowych: czytania, pisania, mówienia, rozumienia ze słuchu. Wykształcenie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych rodzajów jednostek językowych, ujawniania ich właściwości formalnych i funkcyjnych oraz ich wzajemnego powiązania i miejsca w całości systemu gramatycznego. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Opanowanie przez studentów języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym komunikację w różnych sytuacjach życia codziennego i zawodowego na różnych poziomach oraz zapoznanie studentów z elementami krajoznawstwa rosyjskiego obszaru językowego. Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie: - czytania tekstów z właściwym akcentem i wymową, - ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności, - wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (prostej i złożonej), - wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć, - komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych, - rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi oraz umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego, - rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Przedmiot jest prowadzony na II roku studiów I stopnia w semestrze zimowym i letnim w formie ćwiczeń (30 h + 60 h). Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne, praca własna studenta. Punkty ECTS: 6 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 90 h (3 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 40 h (1,5 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 19 h+1 h=20 h (0,75 ECTS) Przygotowanie zadań domowych: 15 h (0,5 ECTS) Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5x1 h= 7,5 h (0,25 ECTS) Razem: 172,5 h (6 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
- Wrzesińska A., От а до я. Kurs języka rosyjskiego, cz. 2, Warszawa 2015. - Pado A. , Start.ru. Język rosyjski dla średniozaawansowanych 2, Warszawa 2006. - Cieplicka M. , Torzewska D., Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010. - Gołubiewa A., N. Kowalska N., Русский язык сегодня, Warszawa 1998. - Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006. - Misiąg D., Знаете ли вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. - Pado A., Читай, пиши, говори!, cz. 2, Warszawa 1998. - Wierieszczagina T., Давайте поговорим... Teksty z życia codziennego z dialogami, Warszawa 1998. - Szadyko S., Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Родимкина А., Ландсман Н., Россия: день сегодняшний. тексты и упражнения, Warszawa 2008. - Dobrowolski J., 350 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2003. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005. - Runowska M., Rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 2011. - Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009. - Borucki T., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej dla studentów filologii rosyjskiej, pod red. J. Henzla, Kraków 1998. - Lubocha-Kruglik J., Małysa O., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Katowice 2014 - Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. - Родимкина А., Райли З., Ландсман Н., Россия сегодня, Warszawa 2003. - Махнач А., Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, Warszawa 2009. - Burnewicz Z., Górska Ł., Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura-Sztuka-Tradycję, Gdańsk 1996. - Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa 2004. - czasopisma i gazety rosyjskojęzyczne, - materiały własne prowadzącego, - materiały ze źródeł internetowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.