PNJA -gramatyka praktyczna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-2PGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA -gramatyka praktyczna 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie gramatyki języka angielskiego. |
Pełny opis: |
1. Semestr 1. Zdania współrzędnie złożone - (4 godz.) Struktura zdania współrzędnie złożonego Użycie spójników Koordynacja zdań podrzędnych i mniejszych elementów zdaniu Ograniczenia koordynacji; przykłady błędów Idiomatyczne wyrażenia zawierające przykłady koordynacji Intensyfikacja znaczenia / gradacja 2. Zdania podrzędnie złożone: Formy czasowników (powtórzenie);formy osobowe / bezosobowe, zdania podrzędne bezczasownikowe/ łączniki zdań podrzędnych – (2 godz.) Składniowe i semantyczne funkcje zdań podrzędnie złożonych: zdania rzeczownikowe (That-, Wh-, Yes-no, To-infinitive, -ing clauses, etc.); zdania przysłówkowe (typy: time, place, concession, purpose, result, comparison, etc.); zdania porównawcze– (8 godz.) Test (1 godz.) 3. Użycie trybu łączącego (the „subjuncive”) i inne zastosowania czasownika “should” – putative “should”) – (2 godz.) 4. Apozycja w zdaniu - (2 godz.)- różnice pomiędzy zdaniami apozycyjnymi a innymi rodzajami zdań podrzędnych 5. Zdania podrzędne względne (defining, non-defining) – użycie zaimków względnych (4 godz.) 6. Komplementacja czasownika – wzory czasownikowe - (7 godz.) – użycie zdań podrzędnych, imiesłowów i form bezokolicznikowych (that-clause, -ing participle clause, -ed-participle, to-infinitive clause, bare infinitive clause) 2. semestr: 1. Komplementacja czasownika –kontynuacja – (3 godz.)- powtórzenie materiału / test 2. Zdania warunkowe- (6 godz.) • Czasy gramatyczne w zdaniach warunkowych i odniesienie do czasu rzeczywistego • Typy zdań warunkowych: 0, 1 , 2 3, tryb mieszany • Emfatyczne użycie czasowników "will/ would" ,"should" w zdaniach warunkowych • Inwersja w zdaniach warunkowych • Zdania warunkowe w strukturze mowy zależnej 3. Mowa zależna - (8 godz.) • Szyk zdań oznajmujących i pytających • Następstwo czasów i inne zmiany • Użycie trybu łączącego w mowie zależnej (wish, would rather/sooner, it is time) • Czasowniki modalne • Konstrukcje bezokolicznikowe • Czasowniki wprowadzające mowę zależną / zdania wielokrotnie złożone; zwroty emfatyczne; “question tags” 4. Strona bierna - (6 godz.) • Forma strony biernej I jej użycie w języku angielskim • Podmiot a dopełnienie; użycie “agenta” • Czasowniki złożone w stronie biernej (“phrasal and prepositional verbs”) • Transformacje ze strony czynnej na bierną I odwrotnie • Konstrukcje bezokolicznikowe (It is considered..., He was believed..., He is supposed...) • "have" / "get" sprawcze 5. Inwersja - (3 godz.) • Inwersja gramatyczna • Inwersja stylistyczna • Przysłówki i wyrażenia przysłówkowe o negatywnym lub ograniczającym znaczeniu 6. Ćwiczenia powtórzeniowe - przymiotniki, przysłówki rzeczowniki - (4 godz.) |
Literatura: |
B.D. Graver, Advanced English Practice, Oxford University Press, Oxford, 1990 H. Gethin, Grammar in Context, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1992 S.Chalker, A Student’s Englih Grammar Book, Longman, 1996 R. Quirk, S. Greenbaum, A University Grammar of English, Longman, 1997 M. Swan, Practical English Usage, Oxford University Press, Oxford, 1991 L.G. Alexander, Longman English Grammar, Longman, New York, 1989 F. V. Bywater, A Proficiency Course in English Grammar, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1990 R.Macpherson, English for Writers and Translators, PWN, Warszawa, 1996 Thomson & Martinet, A Practical English Grammar, Oxford University Press, Oxford, 2009 J. Steer, K. Carlisi, The Advanced Grammar Book, Heinle & Heinle Publishers, Illinois, 1991 A. Capel, W. Shark, Objective Proficiency, Cambrigde, 2003. |
Efekty uczenia się: |
• student posługuje się biegle strukturami zdaniowymi języka angielskiego • student zna i posługuje się właściwą terminologią gramatyczną • jest świadomy i posługuje się właściwym rejestrem • student potrafi dokonać korekty strony gramatycznej wybranego tekstu • student poszerza swój zakres słownictwa ogólnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Patrz kryteria obowiązujące w danym roku akademickim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dziok, Magdalena Łapińska | |
Prowadzący grup: | Anna Dziok, Magdalena Łapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dziok, Magdalena Łapińska | |
Prowadzący grup: | Anna Dziok, Magdalena Łapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie gramatyki języka angielskiego. |
|
Literatura: |
B.D. Graver, Advanced English Practice, Oxford University Press, Oxford, 1990 H. Gethin, Grammar in Context, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1992 S.Chalker, A Student’s Englih Grammar Book, Longman, 1996 R. Quirk, S. Greenbaum, A University Grammar of English, Longman, 1997 M. Swan, Practical English Usage, Oxford University Press, Oxford, 1991 L.G. Alexander, Longman English Grammar, Longman, New York, 1989 F. V. Bywater, A Proficiency Course in English Grammar, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1990 R.Macpherson, English for Writers and Translators, PWN, Warszawa, 1996 Thomson & Martinet, A Practical English Grammar, Oxford University Press, Oxford, 2009 J. Steer, K. Carlisi, The Advanced Grammar Book, Heinle & Heinle Publishers, Illinois, 1991 A. Capel, W. Shark, Objective Proficiency, Cambrigde, 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.