Metody badań w językoznawstwie stosowanym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-3ALM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań w językoznawstwie stosowanym |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Podstawowa wiedza z zakresu metodyki nauczania języka obcego (ukończony kurs Metodyka Nauczania Języka Angielskiego I). Ma to w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie artykułów z zakresu badań prowadzonych w klasach języka angielskiego, planowaniu procedury prowadzenia badań z zakresu językoznawstwa stosowanego i opracowaniu prostego instrumentu badawczego. Kurs ma na celu: - Zapoznanie studentów z teorią dotyczącą instrumentów, formy, struktury, organizacji i zakresu badań przeprowadzanych w językoznawstwie stosowanym - Wspomaganie studentów w formowaniu krytycznej oceny przedstawianych wyników badań - Przygotowanie studentów do prawidłowego rozplanowania własnych badań |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne, pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu: fakultatywny (M_10) Dziedzina i dyscyplina nauki: filologia III rok; semestr piąty Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Podstawowa wiedza z zakresu metodyki nauczania języka obcego (ukończony kurs Metodyka Nauczania Języka Angielskiego I). Ma to w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu. Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń, zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne Metody dydaktyczne: Czytanie ze zrozumieniem, interpretacja i dyskusja artykułów naukowych z zakresu objętego tematyką kursu, dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekt prostego instrumentu badawczego na potrzeby własne studenta. Bilans nakładu pracy: Udział w ćwiczeniach 15h Przygotowanie do ćwiczeń 4h Udział w konsultacjach związanych z pracami projektowymi 2h Realizacja zadań projektowych. 4h Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 4h Razem: 29h (odpowiada 1 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 15 +2+2 = 19h Odpowiada: 0,75 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym; 15 +4h = 19h odpowiada Odpowiada: 0,5 pkt. ECTS Punkty ECTS: 1 |
Literatura: |
Allwright, D. and Bailey, K. 1996. Focus on the Language Classroom: on Introduction to Classroom Research for Language Teachers. Cambridge: CUP. Bell, J.2009. Doing Your Research Project. Open University Press. Brumfit, C., Mitchell, R. 1995. Research in the Language Classroom. London: Modern English Publication and the British Council. Chaudron, C. 1995. Second Language Classrooms. Research on Teaching and Learning. Cambridge: CUP. Seliger, H. and Shohamy, E. 1995. Second Language Research Methods. Oxford: OUP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: 1. zdefiniować podstawowe rodzaje badań występujących w językoznawstwie stosowanym 2. opisać podstawowe instrumenty badawcze używane w językoznawstwie stosowanym Wiedza: KA6_WG4, KA6_WG6 Sposoby weryfikacji: udział w zajęciach, test osiągnięć Umiejętności: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: 3. zdiagnozować problem opisany w badaniu i przyjąć refleksyjną postawę na temat jego jakości 4. zaprezentować przykładową procedurę prowadzenia badania z zakresu językoznawstwa stosowanego 5. zredagować podstawowe pytania badawcze i opracować prosty instrument badawczy na własne potrzeby Umiejętności: KA6_UW2, KA6_UW7, KA6_UK2, KA6_UO1 Sposoby weryfikacji: udział w zajęciach, opracowanie prostego instrumentu badawczego Kompetencje społeczne: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: 6. Współdziałać w grupie i wspomagać innych w przypadku napotkania przez nich podstawowych trudności w doborze tematyki badania 7. Prowadzić dyskusję w grupie w celu wspomagania siebie i innych w poszukiwaniu zakresu badawczego Kompetencje społeczne: KA6_KK1, KA6_KK2 Sposoby weryfikacji: udział w zajęciach, samoocena, ocena koleżeńska Globalne sposoby weryfikacji: zaliczenie ustne lub pisemne; projekty i ćwiczenia praktyczne; prezentacja; ocena aktywności w trakcie zajęć; ocena efektów pracy zespołowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematyczna obecność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego testu końcowego obejmującego zakres materiału objętego kursem. Przygotowanie pytań badawczych i konstrukcja prostego instrumentu badawczego (na potrzeby własne). Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych w trakcie kursu. Dopuszczalna jedna nieudokumentowana nieobecność. Końcowa ocena będzie oparta na frekwencji, aktywnym uczestnictwie w zajęciach i pracach projektowych przygotowanych przez studentów. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w zajęciach będą rozpatrywane indywidualnie. Skala ocen: 55- 69% = 3 70-75% = 3,5 76- 85 %= 4 86-89%= 4,5 90-100% = 5 Kurs prowadzony na platformie Blackboard i Blackboard Collaborate. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie artykułów z zakresu badań prowadzonych w klasach języka angielskiego, planowaniu procedury prowadzenia badań z zakresu językoznawstwa stosowanego i opracowaniu prostego instrumentu badawczego. Kurs ma na celu: - Zapoznanie studentów z teorią dotyczącą instrumentów, formy, struktury, organizacji i zakresu badań przeprowadzanych w językoznawstwie stosowanym - Wspomaganie studentów w formowaniu krytycznej oceny przedstawianych wyników badań - Przygotowanie studentów do prawidłowego rozplanowania własnych badań |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne, pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu: fakultatywny (M_10) Dziedzina i dyscyplina nauki: filologia III rok; semestr piąty Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Podstawowa wiedza z zakresu metodyki nauczania języka obcego (ukończony kurs Metodyka Nauczania Języka Angielskiego I). Ma to w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu. Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń, zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne Metody dydaktyczne: Czytanie ze zrozumieniem, interpretacja i dyskusja artykułów naukowych z zakresu objętego tematyką kursu, dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekt prostego instrumentu badawczego na potrzeby własne studenta. Bilans nakładu pracy: Udział w ćwiczeniach 15h Przygotowanie do ćwiczeń 4h Udział w konsultacjach związanych z pracami projektowymi 2h Realizacja zadań projektowych. 4h Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 4h Razem: 29h (odpowiada 1 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 15 +2+2 = 19h Odpowiada: 0,75 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym; 15 +4h = 19h odpowiada Odpowiada: 0,5 pkt. ECTS Punkty ECTS: 1 |
|
Literatura: |
Allwright, D. and Bailey, K. 1996. Focus on the Language Classroom: on Introduction to Classroom Research for Language Teachers. Cambridge: CUP. Bell, J.2009. Doing Your Research Project. Open University Press. Brumfit, C., Mitchell, R. 1995. Research in the Language Classroom. London: Modern English Publication and the British Council. Chaudron, C. 1995. Second Language Classrooms. Research on Teaching and Learning. Cambridge: CUP. Seliger, H. and Shohamy, E. 1995. Second Language Research Methods. Oxford: OUP. |
|
Uwagi: |
Systematyczna obecność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego testu końcowego obejmującego zakres materiału objętego kursem. Przygotowanie pytań badawczych i konstrukcja prostego instrumentu badawczego (na potrzeby własne). Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych w trakcie kursu. Dopuszczalna jedna nieudokumentowana nieobecność. Końcowa ocena będzie oparta na frekwencji, aktywnym uczestnictwie w zajęciach i pracach projektowych przygotowanych przez studentów. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w zajęciach będą rozpatrywane indywidualnie. Skala ocen: 55- 69% = 3 70-75% = 3,5 76- 85 %= 4 86-89%= 4,5 90-100% = 5 Kurs prowadzony na platformie Blackboard i Blackboard Collaborate. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.