Fonetyka kontrastywna polsko-angielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-3PHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka kontrastywna polsko-angielska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Założeniem kursu jest zwrócenie uwagi na podstawowe zagadnienia zwiazane z interferencją polsko-angielską, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs sygnalizujący problemy interferencji polsko-angielskiej z odniesienim teoretycznym oraz praktycznym. |
Pełny opis: |
1. Porównanie i zestawienie samogłosek polskich i angielskich: wysokich, średnich, niskich 2. Interferencja dotycząca angielskich dyftongów: dyftongi do /ɪ/, dyftongi do /ʊ/, dyftongi do /ə/ 3. Porównanie i zestawienie spółgłosek polskich i angielskich: zwar, Fricatives, Affricates, płynne 4. Interferencja związana z akcentem wyrazowym. 5. Interferencja związana z rytmem. 6. Interferencja związana z dźwięcznością. 7. Interferencja związana z palatalizacją. 8. Interferencja związana z nasalizacją. 9. Interferencja związana z intonacją: w ogóle, w zdaniach oznajmujących, w pytaniach 10. Nieprzystawalność pisowni i wymowy w języku angielskim |
Literatura: |
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. 2. Porzuczek, A., Rojczyk A., Arabski, J. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. 3. Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna podstawowe zagadnienia interferencji poslko-angielskiej 2. Student potrafi odróżnić percepcyjne kwestie związane z interferencją polsko-angielską 3. Student potrafi zaprezentować artykulacyjne kwestie związane z interferencją polsko-angielską. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej 2. Przygotowanie oraz udział w zajęciach: 40 % oceny końcowej Skala ocen: 51-60% – 3.0 (dostateczny) 61-70% – 3.5 (dostateczny plus) 71-80% – 4.0 (dobry) 81-90% – 4.5 (dobry plus) 91-100% – 5.0 (bardzo dobry) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko | |
Prowadzący grup: | Michał Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Kurs sygnalizujący problemy interferencji polsko-angielskiej z odniesienim teoretycznym oraz praktycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Porównanie i zestawienie samogłosek polskich i angielskich: wysokich, średnich, niskich 2. Interferencja dotycząca angielskich dyftongów: dyftongi do /ɪ/, dyftongi do /ʊ/, dyftongi do /ə/ 3. Porównanie i zestawienie spółgłosek polskich i angielskich: zwar, Fricatives, Affricates, płynne 4. Interferencja związana z akcentem wyrazowym. 5. Interferencja związana z rytmem. 6. Interferencja związana z dźwięcznością. 7. Interferencja związana z palatalizacją. 8. Interferencja związana z nasalizacją. 9. Interferencja związana z intonacją: w ogóle, w zdaniach oznajmujących, w pytaniach 10. Nieprzystawalność pisowni i wymowy w języku angielskim |
|
Literatura: |
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. 2. Porzuczek, A., Rojczyk A., Arabski, J. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. 3. Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej 2. Przygotowanie oraz udział w zajęciach: 40 % oceny końcowej Skala ocen: 51-60% – 3.0 (dostateczny) 61-70% – 3.5 (dostateczny plus) 71-80% – 4.0 (dobry) 81-90% – 4.5 (dobry plus) 91-100% – 5.0 (bardzo dobry) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko | |
Prowadzący grup: | Michał Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Kurs sygnalizujący problemy interferencji polsko-angielskiej z odniesienim teoretycznym oraz praktycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Porównanie i zestawienie samogłosek polskich i angielskich: wysokich, średnich, niskich 2. Interferencja dotycząca angielskich dyftongów: dyftongi do /ɪ/, dyftongi do /ʊ/, dyftongi do /ə/ 3. Porównanie i zestawienie spółgłosek polskich i angielskich: zwar, Fricatives, Affricates, płynne 4. Interferencja związana z akcentem wyrazowym. 5. Interferencja związana z rytmem. 6. Interferencja związana z dźwięcznością. 7. Interferencja związana z palatalizacją. 8. Interferencja związana z nasalizacją. 9. Interferencja związana z intonacją: w ogóle, w zdaniach oznajmujących, w pytaniach 10. Nieprzystawalność pisowni i wymowy w języku angielskim |
|
Literatura: |
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. 2. Porzuczek, A., Rojczyk A., Arabski, J. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. 3. Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej 2. Przygotowanie oraz udział w zajęciach: 40 % oceny końcowej Skala ocen: 51-60% – 3.0 (dostateczny) 61-70% – 3.5 (dostateczny plus) 71-80% – 4.0 (dobry) 81-90% – 4.5 (dobry plus) 91-100% – 5.0 (bardzo dobry) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.