Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-1JCS1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Ogólne założenia zajęć to (1) poszerzenie wiedzy studentów w zakresie procesów psycholingwistycznych zachodzących w umyśle jedno-, dwu- i wielojęzycznym; (2) wzbogacenie ich warsztatu dydaktycznego, zwłaszcza w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego (L2, L3).

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest (1) wykształcenie umiejętności analizowania zjawisk psycholingwistycznych mających miejsce podczas nauki języków (ojczystych i nieojczystych) oraz posługiwania się językami przez osoby jedno-, dwu- i wielojęzyczne, jak też (2) zdobycie umiejętności dostrzegania implikacji dydaktycznych wyżej wymienionych zjawisk oraz wykorzystania ich w działalności dydaktycznej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Studia II stopnia / I rok

Ćwiczenia specjalizacyjne (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane)

Punkty ECTS: 3 pkt.

Język prowadzenia: angielski

Rodzaj przedmiotu: fakultatywne

Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze zimowym

Rodzaj przedmiotu: konwersatorium

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 30h

- samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć - 30h

Metody dydaktyczne:

- praca w parach

- praca w małych grupach

- praca z całą grupą

- mini wykłady

- prezentacje studentów

Tematy:

Psycholingwistyka jako nauka wśród innych dyscyplin naukowych

Język(i) i mózg

Psycholingwistyczne procesy recepcji i produkcji językowej (language processing)

Psycholingwistyczne procesy uczenia się i przyswajania języków. Wpływy międzyjęzykowe

Przyswajanie języków przez dzieci i przez osoby dorosłe

Jednojęzyczność, dwujęzyczność, wielojęzyczność. Wczesna dwu-/wielojęzyczność

Zaburzenia językowe

Komunikacja werbalna, parawerbalna i niewerbalna

Język, myśli i emocje

Język i kultura

Metodologia badań psycholingwistycznych

Przykładowe badania psycholingwistyczne

Dydaktyczne implikacje badań psycholingwistycznych i ich wykorzystanie w działalności dydaktycznej

Literatura:

Aichison, Jean. 2008. The Articulate Mammal: An introduction to psycholinguistics. Fifth edition. London and New York: Routledge. http://linguistics3.pbworks.com/w/file/fetch/60648261/Articulate%20Mammal%20by%20Jean%20Aticheson.pdf.

Berko Gleason, Jean; Bernstein Ratner, Nan (eds). 1998 [2005]. Psycholingwistyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Chłopek, Zofia. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

De Angelis, Gessica. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Clevedon, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters.

Genesee, Fred H. 2009. Early childhood bilingualism: Perils and possibilities. Journal of Applied Research on Learning 2, Special Issue, Article 2. http://www.cpfont.on.ca/nav/research/media/Early%20Childhood%20Bilingualism%20-%20Perils%20and%20Possibilities,%20Fred%20Genesee,%20April%2009.pdf.

Paradis, Michel. 2004. A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins.

Pavlenko, Aneta. 2009. Conceptual representation in the bilingual lexicon and second language vocabulary learning. In: Aneta Pavlenko (ed), The Bilingual Mental Lexicon: Interdisciplinary Approaches. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters, 125-160.

Bernstein Ratner, Nan; Berko Gleason, Jean. 2004. Psycholinguistics. Encyclopedia of Neuroscience, 1199-1204. https://doi.org/10.1016/B978-008045046-9.01893-3.

Scovel, T. 1998. Psycholinguistics. Oxford, New York, NY: Oxford University Press.

Spitzer, M. 2012. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Źylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wyspa Wydawnictwo i Ośrodek Innowacji Edukacyjnych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. Absolwent zna i rozumie złożone zagadnienia językoznawcze oraz wyjaśnia ogólne terminy i definicje związane z językoznawstwem i teoriami o uczeniu i nabywaniu języka

2. Absolwent posługuje się wiedzą z zakresu metodologii, analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień językoznawstwa.

3. Absolwent odnosi wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego do innych dziedzin nauki oraz rozumie jego implikacje pedagogiczne.

4. Absolwent wykorzystuje wiedzę o współczesnych dokonaniach w obszarze językoznawstwa i teorii uczenia się i nauczania języka.

KA7_WG2, KA7_WG4

UMIEJĘTNOŚCI

1. Absolwent samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu językoznawstwa i poddaje ją krytycznej analizie.

2. Absolwent przedstawia wyniki swoich badań/działań.

3. Absolwent używa narzędzi badawczych stosowanych w językoznawstwie stosowanym.

4. Absolwent posiada umiejętności analizowania, dokonywania syntez i oceniania podstawowych treści z zakresu językoznawstwa stosowanego.

5. Absolwent tłumaczy teksty ogólne i specjalistyczne.

KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW6, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4, KA7_UK5, KA7_UO1, KA7_UU1

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Absolwent współpracuje z innymi w trakcie wykonywania zadań.

2. Absolwent współtworzy warunki współpracy w warunkach zróżnicowanego kulturowo społeczeństwa.

3. Absolwent akceptuje potrzebę ustawicznego kształcenia.

KA7_KK2, KA7_KO4

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po semestrze zimowym.

Metody: wykład, dyskusja, prezentacja.

Warunki zaliczenia semestru: obecność na zajęciach (max. dwie nieobecności w semestrze), aktywność na zajęciach, wykonanie zadań.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)