Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS2-1JCS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Ogólne założenia zajęć to (1) poszerzenie wiedzy studentów w zakresie procesów psycholingwistycznych zachodzących w umyśle jedno-, dwu- i wielojęzycznym; (2) wzbogacenie ich warsztatu dydaktycznego, zwłaszcza w odniesieniu do nauczania języka angielskiego jako obcego (L2, L3). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest (1) wykształcenie umiejętności analizowania zjawisk psycholingwistycznych mających miejsce podczas nauki języków (ojczystych i nieojczystych) oraz posługiwania się językami przez osoby jedno-, dwu- i wielojęzyczne, jak też (2) zdobycie umiejętności dostrzegania implikacji dydaktycznych wyżej wymienionych zjawisk oraz wykorzystania ich w działalności dydaktycznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Studia II stopnia / I rok Ćwiczenia specjalizacyjne (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane) Punkty ECTS: 3 pkt. Język prowadzenia: angielski Rodzaj przedmiotu: fakultatywne Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze zimowym Rodzaj przedmiotu: konwersatorium Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30h - samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć - 30h Metody dydaktyczne: - praca w parach - praca w małych grupach - praca z całą grupą - mini wykłady - prezentacje studentów Tematy: Psycholingwistyka jako nauka wśród innych dyscyplin naukowych Język(i) i mózg Psycholingwistyczne procesy recepcji i produkcji językowej (language processing) Psycholingwistyczne procesy uczenia się i przyswajania języków. Wpływy międzyjęzykowe Przyswajanie języków przez dzieci i przez osoby dorosłe Jednojęzyczność, dwujęzyczność, wielojęzyczność. Wczesna dwu-/wielojęzyczność Zaburzenia językowe Komunikacja werbalna, parawerbalna i niewerbalna Język, myśli i emocje Język i kultura Metodologia badań psycholingwistycznych Przykładowe badania psycholingwistyczne Dydaktyczne implikacje badań psycholingwistycznych i ich wykorzystanie w działalności dydaktycznej |
Literatura: |
Aichison, Jean. 2008. The Articulate Mammal: An introduction to psycholinguistics. Fifth edition. London and New York: Routledge. http://linguistics3.pbworks.com/w/file/fetch/60648261/Articulate%20Mammal%20by%20Jean%20Aticheson.pdf. Berko Gleason, Jean; Bernstein Ratner, Nan (eds). 1998 [2005]. Psycholingwistyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Chłopek, Zofia. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. De Angelis, Gessica. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Clevedon, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters. Genesee, Fred H. 2009. Early childhood bilingualism: Perils and possibilities. Journal of Applied Research on Learning 2, Special Issue, Article 2. http://www.cpfont.on.ca/nav/research/media/Early%20Childhood%20Bilingualism%20-%20Perils%20and%20Possibilities,%20Fred%20Genesee,%20April%2009.pdf. Paradis, Michel. 2004. A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins. Pavlenko, Aneta. 2009. Conceptual representation in the bilingual lexicon and second language vocabulary learning. In: Aneta Pavlenko (ed), The Bilingual Mental Lexicon: Interdisciplinary Approaches. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters, 125-160. Bernstein Ratner, Nan; Berko Gleason, Jean. 2004. Psycholinguistics. Encyclopedia of Neuroscience, 1199-1204. https://doi.org/10.1016/B978-008045046-9.01893-3. Scovel, T. 1998. Psycholinguistics. Oxford, New York, NY: Oxford University Press. Spitzer, M. 2012. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN. Źylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wyspa Wydawnictwo i Ośrodek Innowacji Edukacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Absolwent zna i rozumie złożone zagadnienia językoznawcze oraz wyjaśnia ogólne terminy i definicje związane z językoznawstwem i teoriami o uczeniu i nabywaniu języka 2. Absolwent posługuje się wiedzą z zakresu metodologii, analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień językoznawstwa. 3. Absolwent odnosi wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego do innych dziedzin nauki oraz rozumie jego implikacje pedagogiczne. 4. Absolwent wykorzystuje wiedzę o współczesnych dokonaniach w obszarze językoznawstwa i teorii uczenia się i nauczania języka. KA7_WG2, KA7_WG4 UMIEJĘTNOŚCI 1. Absolwent samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu językoznawstwa i poddaje ją krytycznej analizie. 2. Absolwent przedstawia wyniki swoich badań/działań. 3. Absolwent używa narzędzi badawczych stosowanych w językoznawstwie stosowanym. 4. Absolwent posiada umiejętności analizowania, dokonywania syntez i oceniania podstawowych treści z zakresu językoznawstwa stosowanego. 5. Absolwent tłumaczy teksty ogólne i specjalistyczne. KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW6, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4, KA7_UK5, KA7_UO1, KA7_UU1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Absolwent współpracuje z innymi w trakcie wykonywania zadań. 2. Absolwent współtworzy warunki współpracy w warunkach zróżnicowanego kulturowo społeczeństwa. 3. Absolwent akceptuje potrzebę ustawicznego kształcenia. KA7_KK2, KA7_KO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po semestrze zimowym. Metody: wykład, dyskusja, prezentacja. Warunki zaliczenia semestru: obecność na zajęciach (max. dwie nieobecności w semestrze), aktywność na zajęciach, wykonanie zadań. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.