Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS2-1JCS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Student rozumie główne pojęcia, mechanizmy i zjawiska związane z językoznawstwem i językoznawstwem stosowanym oraz potrafi dokonać obserwacji i podstawowej analizy języka w różnych rodzajach dyskursu. |
Skrócony opis: |
Celami kursu są: • poszerzenie wiedzy o podstawowych zagadnieniach dotyczących językoznawstwa i językoznawstwa stosowanego, • doskonalenie umiejętności definiowania i rozpoznawania oraz analizy pojęć i zagadnień językoznawczych • doskonalenia aparatu pojęciowego niezbędnego do opisu języka • ugruntowanie wiedzy językoznawczej poprzez zastosowanie szeregu różnorodnych ćwiczeń z językoznawstwa |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku / specjalności studiów: Kierunek: filologia, specjalność: filologia angielska Poziom kształcenia: studia II stopnia Forma studiów: stacjonarne Profil studiów: ogólno akademicki Rodzaj przedmiotu: fakultatywne Rok studiów /semestr: I rok, semestr 1 i 2, II rok, semestr 3 i 4 Punkty ECTS: 12 Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 120 ćwiczenia Metody dydaktyczne: warsztaty, praca projektowa, prezentacja, pogadanka Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: (4x30h) 120h Przygotowanie do zajęć: (4x10) 40h Udział w konsultacjach: (4x20h) 80h Projekty i zadania: (40h) Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: (4h + 12h)16h Razem: 296h (odpowiada 12 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120h +80h+4 =204h (odpowiada 8 pkt. ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 160h (odpowiada 6 pkt. ECTS) |
Literatura: |
w zależności od tematyki kursu w danym cyklu |
Efekty uczenia się: |
K_W01, K_W05, K_W08, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_U01, K_U02, K_U11, K_U12, K_U03, K_U04, K_U08, K_U09, K_U12, K_U05, K_U06, K_U07, K_U13, K_K01, K_K02, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy ewaluacji: test, sprawdzian pisemny, praca pisemna, praca projektowa, prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena Warunki zaliczenia: Formy ewaluacji: test/ sprawdzian pisemny, praca pisemna, praca projektowa, prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena Warunki zaliczenia: • obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione) • przygotowywanie się do zajęć i czynny udział w zajęciach • przygotowanie i/lub przeprowadzenie ćwiczenia praktycznego na bazie opracowanego materiału • zaliczenia sprawdzianu pisemnego (wymagane jest zdobycie 60%) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Definicja normy (norma RP, GA oraz Estuary English) i błędu, interlanguage, ogólny podział typowych błędów popełnianych przez Polaków 2. Charakterystyczne cechy Estuary English 3. Procesy asymilacyjne w j. polskim (dotyczące dźwięczności, miejsca artykulacji, sposobu artykulacji, unosowienia, zmiękczania) 4. Błędy w wymowie spółgłosek spowodowane dźwięcznością i bezdźwięcznością: końcowe ubezdźwięcznianie, ubezdźwięcznianie zbitek spółgłoskowych, udźwięcznianie progresywne 5. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na miejsce artykulacji, procesy asymilacyjne 6. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na sposób artykulacji, procesy asymilacyjne 7. Procesy asymilacyjne spółgłosek w mowie łączonej 8. Ocena nagrań Polaków czytających po angielsku pod kątem procesów interferencyjnych 9. Pojęcie i definicja sylaby; struktura sylaby; wygłos, nagłos, sylaby poprawne i niepoprawne |
|
Literatura: |
1. Gimson AC. An Introduction to the Pronunciation of English, Hodder & Stoughton, 1992. 2. Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 3. Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 1990. 4. Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 1996. 5. Szpyra-Kozłowska J. i W. Sobkowiak, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002 6. Wierzchowska, Bożena, Fonetyka i Fonologia Języka Polskiego, Wydawnictwo PAN, 1980. 7. Wiśniewski, Marek, Zarys Fonetyki i Fonologii Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo UMK, 1998. |
|
Uwagi: |
1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). Zaświadczenie lekarskie należy przedstawić w ciągu 14 dni. 2. przygotowanie krótkiego projektu-ćwiczenia na podstawie omawianego materiału 3.analizy krytyczna komponentu fonetycznego w wybranych podręcznikach 4. test końcowy Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która wystawiona zostanie na podstawie wyniku testu końcowego oraz przygotowanych projektów. Aby uzyskać ocenę pozytywną, wymagane jest zdobycie 55% z testu oraz przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.