Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-1JCS2
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Student rozumie główne pojęcia, mechanizmy i zjawiska związane z językoznawstwem i językoznawstwem stosowanym oraz potrafi dokonać obserwacji i podstawowej analizy języka w różnych rodzajach dyskursu.

Skrócony opis:

Celami kursu są:

• poszerzenie wiedzy o podstawowych zagadnieniach dotyczących językoznawstwa i językoznawstwa stosowanego,

• doskonalenie umiejętności definiowania i rozpoznawania oraz analizy pojęć i zagadnień językoznawczych

• doskonalenia aparatu pojęciowego niezbędnego do opisu języka

• ugruntowanie wiedzy językoznawczej poprzez zastosowanie szeregu różnorodnych ćwiczeń z językoznawstwa

Pełny opis:

Nazwa kierunku / specjalności studiów: Kierunek: filologia, specjalność: filologia angielska

Poziom kształcenia: studia II stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Profil studiów: ogólno akademicki

Rodzaj przedmiotu: fakultatywne

Rok studiów /semestr: I rok, semestr 1 i 2, II rok, semestr 3 i 4

Punkty ECTS: 12

Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 120 ćwiczenia

Metody dydaktyczne: warsztaty, praca projektowa, prezentacja, pogadanka

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: (4x30h) 120h

Przygotowanie do zajęć: (4x10) 40h

Udział w konsultacjach: (4x20h) 80h

Projekty i zadania: (40h)

Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: (4h + 12h)16h

Razem: 296h (odpowiada 12 pkt. ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120h +80h+4 =204h (odpowiada 8 pkt. ECTS)

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 160h (odpowiada 6 pkt. ECTS)

Literatura:

w zależności od tematyki kursu w danym cyklu

Efekty uczenia się:

K_W01, K_W05, K_W08, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_U01, K_U02, K_U11, K_U12, K_U03, K_U04, K_U08, K_U09, K_U12, K_U05, K_U06, K_U07, K_U13, K_K01, K_K02, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Formy ewaluacji: test, sprawdzian pisemny, praca pisemna, praca projektowa, prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena

Warunki zaliczenia:

Formy ewaluacji: test/ sprawdzian pisemny, praca pisemna, praca projektowa, prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena

Warunki zaliczenia:

• obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione)

• przygotowywanie się do zajęć i czynny udział w zajęciach

• przygotowanie i/lub przeprowadzenie ćwiczenia praktycznego na bazie opracowanego materiału

• zaliczenia sprawdzianu pisemnego (wymagane jest zdobycie 60%)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Definicja normy (norma RP, GA oraz Estuary English) i błędu, interlanguage, ogólny podział typowych błędów popełnianych przez Polaków

2. Charakterystyczne cechy Estuary English

3. Procesy asymilacyjne w j. polskim (dotyczące dźwięczności, miejsca artykulacji, sposobu artykulacji, unosowienia, zmiękczania)

4. Błędy w wymowie spółgłosek spowodowane dźwięcznością i bezdźwięcznością: końcowe ubezdźwięcznianie, ubezdźwięcznianie zbitek spółgłoskowych, udźwięcznianie progresywne

5. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na miejsce artykulacji, procesy asymilacyjne

6. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na sposób artykulacji, procesy asymilacyjne

7. Procesy asymilacyjne spółgłosek w mowie łączonej

8. Ocena nagrań Polaków czytających po angielsku pod kątem procesów interferencyjnych

9. Pojęcie i definicja sylaby; struktura sylaby; wygłos, nagłos, sylaby poprawne i niepoprawne

Literatura:

1. Gimson AC. An Introduction to the Pronunciation of English, Hodder & Stoughton, 1992.

2. Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.

3. Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 1990.

4. Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 1996.

5. Szpyra-Kozłowska J. i W. Sobkowiak, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002

6. Wierzchowska, Bożena, Fonetyka i Fonologia Języka Polskiego, Wydawnictwo PAN, 1980.

7. Wiśniewski, Marek, Zarys Fonetyki i Fonologii Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo UMK, 1998.

Uwagi:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). Zaświadczenie lekarskie należy przedstawić w ciągu 14 dni.

2. przygotowanie krótkiego projektu-ćwiczenia na podstawie omawianego materiału

3.analizy krytyczna komponentu fonetycznego w wybranych podręcznikach

4. test końcowy

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która wystawiona zostanie na podstawie wyniku testu końcowego oraz przygotowanych projektów. Aby uzyskać ocenę pozytywną, wymagane jest zdobycie 55% z testu oraz przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń.

Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)