Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psycholingwistyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-1WP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psycholingwistyka
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wykład ma na celu prezentację najważniejszych zagadnień związanych z procesami psycho- i neurolingwistycznymi towarzyszącymi przyswajaniu i uczeniu się oraz używaniu języków oraz procesom kognitywnym i emocjonalnym.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Przekazanie studentom podstawowej wiedzy akademickiej na temat teorii psycho- i neurolingwistycznych wyjaśniających procesy przyswajania i uczenia się oraz używania języków.

Przygotowanie studentów do refleksji nad własną nauką i przyswajaniem języków oraz sterowanym procesem nauczania języków obcych.

Przygotowanie do refleksji nad funkcjonowaniem mózgu oraz rolą języka w funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalnym człowieka.

Pełny opis:

Psycholingwistyka w kontekście innych nauk.

Krótka historia psycholingwistyki.

Cechy osobowości, inteligencja i ich rola w procesie nauki.

Style poznawcze, strategie uczenia się i ich rola w procesie nauki.

Motywacja i jej rola w procesie nauki.

Zdolności językowe.

Wiek a przyswajanie i uczenie się języków.

Teorie uczenia się i nauczania języków obcych (zarys).

Rozwój językowy dziecka.

Językowe i niejęzykowe kompetencje i wiedza osoby jedno-, dwu- i wielojęzycznej.

Język, kultura, myślenie.

Psycholingwistyczne modele wielojęzyczności.

Wpływy międzyjęzykowe w umyśle dwu-/wielojęzycznym.

Specyficzne trudności komunikacyjne.

Metody badań psycholingwistycznych.

Literatura:

Aitchison, J. (2008): The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. London & New York.

Arabski, J. (1996): Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice.

Berko Gleason, J.; Bernstein Ratner, N. (eds). (1998/2005): Psycholingwistyka. Gdańsk.

Chłopek Z. (2011): Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność: Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław.

Chłopek Z. (2018): Metodyka nauczania języka niemieckiego, Podręcznik dla studentów germanistyki i poczatkujących nauczycieli, Warszawa.

Dąbrowska, E.; Kubiński W. (2003): Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. Ewa Dąbrowska, Wojciech Kubiński, Kraków.

Kurcz I. (red.). (2007): Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk.

Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, New York.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

- złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w psycholingwistyce

- złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i przyswajaniem nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w teoriach psycholingwistycznych

- zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań psycholingwistycznych

KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG5

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności)

- wykonanie wymaganych zadań

- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Chłopek
Prowadzący grup: Zofia Chłopek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Chłopek
Prowadzący grup: Zofia Chłopek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)