Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS2-1WP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład ma na celu prezentację najważniejszych zagadnień związanych z procesami psycho- i neurolingwistycznymi towarzyszącymi przyswajaniu i uczeniu się oraz używaniu języków oraz procesom kognitywnym i emocjonalnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy akademickiej na temat teorii psycho- i neurolingwistycznych wyjaśniających procesy przyswajania i uczenia się oraz używania języków. Przygotowanie studentów do refleksji nad własną nauką i przyswajaniem języków oraz sterowanym procesem nauczania języków obcych. Przygotowanie do refleksji nad funkcjonowaniem mózgu oraz rolą języka w funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalnym człowieka. |
Pełny opis: |
Psycholingwistyka w kontekście innych nauk. Krótka historia psycholingwistyki. Cechy osobowości, inteligencja i ich rola w procesie nauki. Style poznawcze, strategie uczenia się i ich rola w procesie nauki. Motywacja i jej rola w procesie nauki. Zdolności językowe. Wiek a przyswajanie i uczenie się języków. Teorie uczenia się i nauczania języków obcych (zarys). Rozwój językowy dziecka. Językowe i niejęzykowe kompetencje i wiedza osoby jedno-, dwu- i wielojęzycznej. Język, kultura, myślenie. Psycholingwistyczne modele wielojęzyczności. Wpływy międzyjęzykowe w umyśle dwu-/wielojęzycznym. Specyficzne trudności komunikacyjne. Metody badań psycholingwistycznych. |
Literatura: |
Aitchison, J. (2008): The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. London & New York. Arabski, J. (1996): Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice. Berko Gleason, J.; Bernstein Ratner, N. (eds). (1998/2005): Psycholingwistyka. Gdańsk. Chłopek Z. (2011): Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność: Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław. Chłopek Z. (2018): Metodyka nauczania języka niemieckiego, Podręcznik dla studentów germanistyki i poczatkujących nauczycieli, Warszawa. Dąbrowska, E.; Kubiński W. (2003): Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. Ewa Dąbrowska, Wojciech Kubiński, Kraków. Kurcz I. (red.). (2007): Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk. Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, New York. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: - złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w psycholingwistyce - złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i przyswajaniem nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w teoriach psycholingwistycznych - zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań psycholingwistycznych KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) - wykonanie wymaganych zadań - uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Chłopek | |
Prowadzący grup: | Zofia Chłopek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Chłopek | |
Prowadzący grup: | Zofia Chłopek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.