Ćwiczenia specjalizacyjne-językoznawstwo stosowane 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS2-2JCS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia specjalizacyjne-językoznawstwo stosowane 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Ogólne założenia zajęć: poszerzenie wiedzy studentów w zakresie procesów psycholingwistycznych zachodzących w umyśle jedno-, dwu- i wielojęzycznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności analizowania zjawisk psycholingwistycznych mających miejsce podczas nauki języków (ojczystych i nieojczystych) oraz posługiwania się językami przez osoby jedno-, dwu- i wielojęzyczne. |
Pełny opis: |
Tematy: Język i emocje Język i kognicja Rozwój poznawczy dziecka (np. funkcje wykonawcze, teoria umysłu) Rozwój językowy dziecka (recepcja języka, produkcja języka) Wpływy międzyjęzykowe Język i tożsamość Style komunikacji związane z płcią Procesy translacyjne Metodologia badań psycholingwistycznych Przykładowe badania psycholingwistyczne |
Literatura: |
Chłopek, Zofia. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Genesee, Fred H. 2009. Early childhood bilingualism: Perils and possibilities. Journal of Applied Research on Learning 2, Special Issue, Article 2. http://www.cpfont.on.ca/nav/research/media/Early%20Childhood%20Bilingualism%20-%20Perils%20and%20Possibilities,%20Fred%20Genesee,%20April%2009.pdf. Paradis, Michel. 2004. A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins. Pavlenko, A. 2002. Bilingualism and emotions. Multilingua 21, 45-78. Spitzer, M. 2012. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN. Schönpflug, U. 2001. Bilingualism: Cognitive aspects. International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences 1171-1175. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B008043076701528X. Oraz bibliografia zawarta w prezentacji. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Absolwent zna i rozumie złożone zagadnienia językoznawcze oraz wyjaśnia ogólne terminy i definicje związane z językoznawstwem i teoriami o uczeniu i nabywaniu języka 2. Absolwent posługuje się wiedzą z zakresu metodologii, analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień językoznawstwa. 3. Absolwent odnosi wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego do innych dziedzin nauki oraz rozumie jego implikacje pedagogiczne. 4. Absolwent wykorzystuje wiedzę o współczesnych dokonaniach w obszarze językoznawstwa i teorii uczenia się i nauczania języka. KA7_WG2, KA7_WG4 UMIEJĘTNOŚCI 1. Absolwent samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu językoznawstwa i poddaje ją krytycznej analizie. 2. Absolwent przedstawia wyniki swoich badań/działań. 3. Absolwent używa narzędzi badawczych stosowanych w językoznawstwie stosowanym. 4. Absolwent posiada umiejętności analizowania, dokonywania syntez i oceniania podstawowych treści z zakresu językoznawstwa stosowanego. 5. Absolwent tłumaczy teksty ogólne i specjalistyczne. KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW6, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4, KA7_UK5, KA7_UO1, KA7_UU1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Absolwent współpracuje z innymi w trakcie wykonywania zadań. 2. Absolwent współtworzy warunki współpracy w warunkach zróżnicowanego kulturowo społeczeństwa. 3. Absolwent akceptuje potrzebę ustawicznego kształcenia. KA7_KK2, KA7_KO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po semestrze letnim. Metody: wykład, dyskusja, prezentacja. Warunki zaliczenia semestru: obecność na zajęciach (max. dwie nieobecności w semestrze), aktywność na zajęciach, wykonanie zadań. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Chłopek | |
Prowadzący grup: | Zofia Chłopek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.