Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne językoznawstwo/językoznawstwo stosowane 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AT2-2JCS2
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia specjalizacyjne językoznawstwo/językoznawstwo stosowane 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska z elemetami translatoryki 2 stopień 2 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Gramatyka opisowa języka angielskiego - morfologia, składnia, semantyka 0400-AG1-2DGS
Językoznawstwo kognitywne 0400-AS2-2CL
PNJA-fonetyka praktyczna 1 340-AR1-1PPH

Założenia (opisowo):

Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu fonetyki i gramatyki języka angielskiego.

Skrócony opis:

Ćwiczenia poświęcone są dialektom języka angielskiego.

Pełny opis:

profil studiów: ogólnoakademicki

forma studiów: stacjonarne

rodzaj przedmiotu: obowiązkowy do wyboru (M_3)

dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo,

rok studiów: I i II

semestr: 1,2,3,4

wymagania wstępne:

- Student powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze.

- Student powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych.

- Student powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka.

liczba godzin dydaktycznych: 150h

bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach - 150h, samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć - 50h, konsultacje - 75h, projekty i zadania - 50h, przygotowanie do końcowego testu pisemnego i konwersatorium,

metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, wspólna analiza przykładów językowych

punkty ECTS: 14

obecność na nim - 10h+12h=22h

razem 347h=14 ECTS

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 150+75+10=235h 9 pkt ECTS

udział w zajęciach o charakterze praktycznym = 200h 8 pkt. ECTS

Literatura:

1. Freeborn, Dennis, Peter French and David Langford. Varieties of English. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 1993.

2. Hewings, Martin. English Pronunciation in Use Advanced. Cambridge: Cambridge University Press, 2007

3. Hughes, Arthur and Peter Trudgill. English Accents and Dialects. Oxon: Routlege, 2013

4. Onions, C. T. , G. W. S. Friedrichsen and R. W. Burchfield. The Oxford Dictionary of English Etymology. Oxford: Oxford University Press, 1966

5. Trudgill, Peter. Dialects. Oxon: Routlege, 2004

6. Trudgill, Peter. The Dialects of England. Oxford: Blackwell, 1990

7. Wells, J. C. Accents of English, 3 vols. Cambridge: Cambridge University Press, 1982

Efekty uczenia się:

K_W01, K_W05, K_W08

K_W02

K_W03, K_W04

K_W06, K_U01, K_U02, K_U11, K_U12

K_U03, K_U04, K_U08, K_U09, K_U1

K_U05, K_U06, K_U07

K_U13, K_K01, K_K02, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po semestrze – zaliczenie pisemne. Formy ewaluacji: test, sprawdzian pisemny, praca pisemna, praca projektowa,

prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sańczyk-Cruz
Prowadzący grup: Anna Sańczyk-Cruz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Wymagania (lista przedmiotów):

Gramatyka opisowa języka angielskiego - morfologia, składnia, semantyka 0400-AG1-2DGS
Językoznawstwo kognitywne 0400-AS2-2CL
PNJA-fonetyka praktyczna 1 340-AR1-1PPH

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi dialektami języka angielskiego.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi dialektami języka angielskiego.

Podczas zajęć studenci analizują teksty i nagrania, wybrane przez prowadzącego, pod kątem różnic w wymowie, strukturach gramatycznych i słownictwie. Studenci poznają pojęcia związane z dialektami i normami językowymi. Studenci zapoznają się z elementami etymologii i historii języka angielskiego. Na podstawie nagrań, tekstów pisanych i map dialektowych studenci poznają charakterystyczne cechy poszczególnych dialektów. Biorą udział w dyskusjach i podejmują próby analizy procesów zachodzących w poszczególnych dialektach w przeszłości i obecnie, a także próbują stawiać hipotezy na temat możliwych dalszych zmian w przyszłości. W trakcie zajęć studenci interpretują dane i wyciągają wnioski.

Literatura:

1. Freeborn, Dennis, Peter French and David Langford. Varieties of English. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 1993.

2. Hewings, Martin. English Pronunciation in Use Advanced. Cambridge: Cambridge University Press, 2007

3. Hughes, Arthur and Peter Trudgill. English Accents and Dialects. Oxon: Routlege, 2013

4. Onions, C. T. , G. W. S. Friedrichsen and R. W. Burchfield. The Oxford Dictionary of English Etymology. Oxford: Oxford University Press, 1966

5. Trudgill, Peter. Dialects. Oxon: Routlege, 2004

6. Trudgill, Peter. The Dialects of England. Oxford: Blackwell, 1990

7. Wells, J. C. Accents of English, 3 vols. Cambridge: Cambridge University Press, 1982

Uwagi:

Studenci oceniani są na podstawie aktywności na zajęciach, wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu ćwiczeń. Przygotowują również prezentacje na podane tematy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jelska-Cydzik
Prowadzący grup: Agnieszka Jelska-Cydzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Wymagania (lista przedmiotów):

Gramatyka opisowa języka angielskiego - morfologia, składnia, semantyka 0400-AG1-2DGS
Językoznawstwo kognitywne 0400-AS2-2CL
PNJA-fonetyka praktyczna 1 340-AR1-1PPH

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest analiza porównawcza fonetyki j.polskiego i j. angielskiego.

Studenci omawiają negatywne i pozytywne transfery z j. polskiego oraz typowe błędy popełniane przez Polaków uczących się j. angielskiego.

Pełny opis:

1. Definicja normy (norma RP, GA oraz Estuary English) i błędu, interlanguage, ogólny podział typowych błędów popełnianych przez Polaków

2. Charakterystyczne cechy Estuary English

3. Procesy asymilacyjne w j. polskim (dotyczące dźwięczności, miejsca artykulacji, sposobu artykulacji, unosowienia, zmiękczania)

4. Błędy w wymowie spółgłosek spowodowane dźwięcznością i bezdźwięcznością: końcowe ubezdźwięcznianie, ubezdźwięcznianie zbitek spółgłoskowych, udźwięcznianie progresywne

5. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na miejsce artykulacji, procesy asymilacyjne

6. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na sposób artykulacji, procesy asymilacyjne

7. Procesy asymilacyjne spółgłosek w mowie łączonej

8. Ocena nagrań Polaków czytających po angielsku pod kątem procesów interferencyjnych

9. Pojęcie i definicja sylaby; struktura sylaby; wygłos, nagłos, sylaby poprawne i niepoprawne

Literatura:

1. Gimson AC. An Introduction to the Pronunciation of English, Hodder & Stoughton, 1992.

2. Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.

3. Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 1990.

4. Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 1996.

5. Szpyra-Kozłowska J. i W. Sobkowiak, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002

6. Wierzchowska, Bożena, Fonetyka i Fonologia Języka Polskiego, Wydawnictwo PAN, 1980.

7. Wiśniewski, Marek, Zarys Fonetyki i Fonologii Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo UMK, 1998.

Uwagi:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). Zaświadczenie lekarskie należy przedstawić w ciągu 14 dni.

2. przygotowanie krótkiego projektu-ćwiczenia na podstawie omawianego materiału

3.analizy krytyczna komponentu fonetycznego w wybranych podręcznikach

4. test końcowy

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która wystawiona zostanie na podstawie wyniku testu końcowego oraz przygotowanych projektów. Aby uzyskać ocenę pozytywną, wymagane jest zdobycie 51% z testu oraz przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń.

Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)