Ćwiczenia specjalizacyjne językoznawstwo/językoznawstwo stosowane 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AT2-2JCS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia specjalizacyjne językoznawstwo/językoznawstwo stosowane 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska z elemetami translatoryki 2 stopień 2 rok sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka angielskiego - morfologia, składnia, semantyka 0400-AG1-2DGS |
Założenia (opisowo): | Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu fonetyki i gramatyki języka angielskiego. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone są dialektom języka angielskiego. |
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: stacjonarne rodzaj przedmiotu: obowiązkowy do wyboru (M_3) dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo, rok studiów: I i II semestr: 1,2,3,4 wymagania wstępne: - Student powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze. - Student powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych. - Student powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka. liczba godzin dydaktycznych: 150h bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach - 150h, samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć - 50h, konsultacje - 75h, projekty i zadania - 50h, przygotowanie do końcowego testu pisemnego i konwersatorium, metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, wspólna analiza przykładów językowych punkty ECTS: 14 obecność na nim - 10h+12h=22h razem 347h=14 ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 150+75+10=235h 9 pkt ECTS udział w zajęciach o charakterze praktycznym = 200h 8 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Freeborn, Dennis, Peter French and David Langford. Varieties of English. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 1993. 2. Hewings, Martin. English Pronunciation in Use Advanced. Cambridge: Cambridge University Press, 2007 3. Hughes, Arthur and Peter Trudgill. English Accents and Dialects. Oxon: Routlege, 2013 4. Onions, C. T. , G. W. S. Friedrichsen and R. W. Burchfield. The Oxford Dictionary of English Etymology. Oxford: Oxford University Press, 1966 5. Trudgill, Peter. Dialects. Oxon: Routlege, 2004 6. Trudgill, Peter. The Dialects of England. Oxford: Blackwell, 1990 7. Wells, J. C. Accents of English, 3 vols. Cambridge: Cambridge University Press, 1982 |
Efekty uczenia się: |
K_W01, K_W05, K_W08 K_W02 K_W03, K_W04 K_W06, K_U01, K_U02, K_U11, K_U12 K_U03, K_U04, K_U08, K_U09, K_U1 K_U05, K_U06, K_U07 K_U13, K_K01, K_K02, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po semestrze – zaliczenie pisemne. Formy ewaluacji: test, sprawdzian pisemny, praca pisemna, praca projektowa, prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sańczyk-Cruz | |
Prowadzący grup: | Anna Sańczyk-Cruz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka angielskiego - morfologia, składnia, semantyka 0400-AG1-2DGS |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi dialektami języka angielskiego. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z głównymi dialektami języka angielskiego. Podczas zajęć studenci analizują teksty i nagrania, wybrane przez prowadzącego, pod kątem różnic w wymowie, strukturach gramatycznych i słownictwie. Studenci poznają pojęcia związane z dialektami i normami językowymi. Studenci zapoznają się z elementami etymologii i historii języka angielskiego. Na podstawie nagrań, tekstów pisanych i map dialektowych studenci poznają charakterystyczne cechy poszczególnych dialektów. Biorą udział w dyskusjach i podejmują próby analizy procesów zachodzących w poszczególnych dialektach w przeszłości i obecnie, a także próbują stawiać hipotezy na temat możliwych dalszych zmian w przyszłości. W trakcie zajęć studenci interpretują dane i wyciągają wnioski. |
|
Literatura: |
1. Freeborn, Dennis, Peter French and David Langford. Varieties of English. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 1993. 2. Hewings, Martin. English Pronunciation in Use Advanced. Cambridge: Cambridge University Press, 2007 3. Hughes, Arthur and Peter Trudgill. English Accents and Dialects. Oxon: Routlege, 2013 4. Onions, C. T. , G. W. S. Friedrichsen and R. W. Burchfield. The Oxford Dictionary of English Etymology. Oxford: Oxford University Press, 1966 5. Trudgill, Peter. Dialects. Oxon: Routlege, 2004 6. Trudgill, Peter. The Dialects of England. Oxford: Blackwell, 1990 7. Wells, J. C. Accents of English, 3 vols. Cambridge: Cambridge University Press, 1982 |
|
Uwagi: |
Studenci oceniani są na podstawie aktywności na zajęciach, wykonywaniu zadań i rozwiązywaniu ćwiczeń. Przygotowują również prezentacje na podane tematy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka opisowa języka angielskiego - morfologia, składnia, semantyka 0400-AG1-2DGS |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest analiza porównawcza fonetyki j.polskiego i j. angielskiego. Studenci omawiają negatywne i pozytywne transfery z j. polskiego oraz typowe błędy popełniane przez Polaków uczących się j. angielskiego. |
|
Pełny opis: |
1. Definicja normy (norma RP, GA oraz Estuary English) i błędu, interlanguage, ogólny podział typowych błędów popełnianych przez Polaków 2. Charakterystyczne cechy Estuary English 3. Procesy asymilacyjne w j. polskim (dotyczące dźwięczności, miejsca artykulacji, sposobu artykulacji, unosowienia, zmiękczania) 4. Błędy w wymowie spółgłosek spowodowane dźwięcznością i bezdźwięcznością: końcowe ubezdźwięcznianie, ubezdźwięcznianie zbitek spółgłoskowych, udźwięcznianie progresywne 5. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na miejsce artykulacji, procesy asymilacyjne 6. Błędy w wymowie spółgłosek ze względu na sposób artykulacji, procesy asymilacyjne 7. Procesy asymilacyjne spółgłosek w mowie łączonej 8. Ocena nagrań Polaków czytających po angielsku pod kątem procesów interferencyjnych 9. Pojęcie i definicja sylaby; struktura sylaby; wygłos, nagłos, sylaby poprawne i niepoprawne |
|
Literatura: |
1. Gimson AC. An Introduction to the Pronunciation of English, Hodder & Stoughton, 1992. 2. Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 3. Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 1990. 4. Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 1996. 5. Szpyra-Kozłowska J. i W. Sobkowiak, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002 6. Wierzchowska, Bożena, Fonetyka i Fonologia Języka Polskiego, Wydawnictwo PAN, 1980. 7. Wiśniewski, Marek, Zarys Fonetyki i Fonologii Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo UMK, 1998. |
|
Uwagi: |
1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). Zaświadczenie lekarskie należy przedstawić w ciągu 14 dni. 2. przygotowanie krótkiego projektu-ćwiczenia na podstawie omawianego materiału 3.analizy krytyczna komponentu fonetycznego w wybranych podręcznikach 4. test końcowy Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która wystawiona zostanie na podstawie wyniku testu końcowego oraz przygotowanych projektów. Aby uzyskać ocenę pozytywną, wymagane jest zdobycie 51% z testu oraz przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.